نبض سیاست

کری، امیدوار به دیدار با روحانی در داووس

رئیس ‌جمهور کشورمان در حالی بنا دارد در اجلاس داووس سوئیس شرکت کند که روزنامه النهار چاپ لبنان به نقل از منابع آمریکایی نوشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا امیدوار است که در داووس با حسن روحانی ملاقات کند.
کد خبر: ۶۳۷۵۷۷
کری، امیدوار به دیدار با روحانی در داووس

 به گزارش ایسنا، این روزنامه‌ افزوده است: کری علاقه دارد درخصوص مساله سوریه، برنامه‌ هسته‌‌ای ایران و دیگر مسائل با روحانی گفت‌وگو کند. اجلاس داووس، چهارشنبه در سوئیس آغاز می‌شود.

تذکر دو نماینده به روحانی درباره اظهارات ترکان

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران و حسین فتاحی، نماینده شهر بابک در مجلس در تذکرهای کتبی جداگانه‌ای به حسن روحانی از اظهارات اخیر ‌اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور انتقاد کردند و بخش‌ هایی از اظهارات او را توهین به مردم دانستند.

واکنش منفی نماینده‌های منتقد مربوط به اظهارات ترکان در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای است که طی آن از مردم خواسته بود تا با رصد عملکرد نمایندگان نسبت به دولت، درباره رأی به آنها در دوره آینده تصمیم بگیرند.

تصویب فوریت طرحی برای انتصابات دولتی

نمایندگان مجلس با یک‌فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف می‌شوند در انتصاب افراد به مشاغل حساس ابتدا از وزارت اطلاعات استعلام کنند. به نظر می‌رسد این طرح در واکنش به برخی انتصابات جنجالی در وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش مهر، مخالفان این طرح معتقدند که باید به مدیران دستگاه‌های اجرایی فرصت و جسارت برای نصب افراد مورد نظرشان را داد، اما موافقان معتقدند همه مدیران میانی و بالایی کشور باید با استعلام وزارت اطلاعات منصوب شوند.

روز گذشته نمایندگان با دوفوریت این طرح مخالفت کرده، اما یک فوریت این طرح را با 122 رای موافق، 34 رای مخالف، هشت رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

ادعای اوباما نسبت به نگرش مردم آمریکا درباره ایران

با وجود این‌که سال‌هاست نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا نشان می‌دهد مردم این کشور خواستار پایان خصومت کشورشان نسبت به تهران هستند، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در مصاحبه با نشریه نیویورکر مدعی شد: نه‌فقط نمایندگان کنگره بلکه مردم آمریکا هم به طور تاریخی نسبت به ایران سوءظن و خصومت دارند.

به گزارش فارس، اوباما در عین حال درباره تلاش برخی سناتورها برای تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان گفته است: فکر نمی‌کنم که طرح تحریم‌های جدید در این دوره (زمان شش ماهه اجرای توافق ژنو) روی میز من گذاشته شود، اما اگر هم این اتفاق افتاد، من آن را وتو می‌کنم.

اوباما همچنین ایران را به حمایت از تروریسم، برانگیختن اختلافات قومی در دیگر کشورها و پیگیری سلاح اتمی متهم کرده و گفته است اگر بتوان «ایران را به عملکرد مسئولانه» واداشت، آنگاه «موازنه‌ای میان ایران و کشورهای خلیج‌فارس که عمدتا سنی هستند، برقرار می‌شود».

خودخواهی، مانع وحدت اصولگرایی

حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس از مدل جدید ائتلاف اصولگرایان سخن گفت و بر «وحدت گفتمانی» تاکید کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در جریان اصلاح‌طلب وقتی عارف باید کنار بکشد، سریع کنار می‌رود، ولی در اصولگرایان چنین لیدری وجود ندارد؟ توضیح داد: خودخواهی‌ها و خودمحوری بخشی از مساله است و بخشی هم نبودن گروه مرجع و کانونی که نقش و شأن فراگیر و عمومی داشته باشد.

او همچنین درباره احتمال بازگشت جریان احمدی‌نژاد به فضای سیاسی کشور گفت: نه احمدی‌نژاد و نه فتنه یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت، نمی‌توانند در معرض رای مردم قرار گیرند.

بازرگان به روایت غرضی

خبرگزاری تسنیم با هدف بررسی ابعاد شخصیتی مهدی بازرگان رئیس دولت موقت، به گفت‌وگو با سید محمد غرضی پرداخته و غرضی در این گفت‌وگو تاکید کرده است: آقای بازرگان را هرگز به عنوان آدم غیرشجاع و غیررک‌گو نمی‌شناسم. من تمام محاکمات قبل از انقلاب ایشان (87 جلسه) را که در همین پادگان امام حسین(ع) که آن موقع به عنوان عشرت‌آباد معروف بود، برگزار شد، شرکت کردم و شاهد قضیه هستم.

او همچنین گفته است: بازرگان مسلمان متدین و مبارز بود، اما از انقلاب خیلی فاصله داشت. تصور مهندس ]بازرگان[ از اداره کشور، یک دولت درست و حسابی، چارچوب‌دار و منطقی و خیلی منظم که کسی در آن دروغ نگوید و... بود و با این‌که یک دفعه بزنیم سیستم حکومتی را از بین ببریم، خیلی موافق نبود. به همین دلیل وقتی که نخست‌وزیر شدند، بلافاصله با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو شدند و استعفا دادند و رفتند.

احتمال کاهش جلسات علنی مجلس

ابراهیم نکو، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به ایسنا گفت: طرح کاهش تعداد جلسات علنی مجلس به هیات‌رئیسه تقدیم شده و بین نمایندگان توزیع شده و احتمالا هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود هدف از ارائه این طرح علاوه بر کاهش هزینه‌های مجلس، افزایش امکان رایزنی نمایندگان با وزرا و مدیران کل و تهیه طرح‌های سودمند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها