به گفته یک کار‌شناس بهداشت، برای افزایش کیفیت زندگی افراد سالمند باید بیماریهای آن‌ها را کنترل کرد و حفظ سلامت روان نیز بستگی به چگونگی مواجهه افراد با تغییرات بدنشان در این دوران دارد.
کد خبر: ۶۳۵۱۹۸

کلثوم مومنی افزود: دنیا در حال پیرشدن است و کشورهای پیشرفته با کنترل موالید و ارتقا سطح بهداشت جامعه خود سال هاست که با این پدیده آشنا هستند. این بدان معنا نیست که افراد مسن هیچ بیماری یا مشکلی را تجربه نمی‌کنند بلکه منظور آن است که کنترل و درمان به موقع علایم و بیماری‌ها منجر به افزایش کیفیت زندگی خواهد شد.
به گزارش جام جم سرا به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: بیماری‌های روان‌شناختی به گروهی از حالات روانی اطلاق می‌شود که باعث اختلال در تفکر و احساس فرد و کاهش سازگاری او با تغییرات و استرس‌های زندگی می‌شود. بیماری‌های ذهنی و روانی، هر فرد با هر سن و با هر موقعیت اجتماعی را می‌تواند درگیر کند.
وی، اضطراب و افسردگی، نبود تغذیه مناسب، مصرف دخانیات و الکل، برخی از داروهای مورد استفاده به علت مشکلات جسمی در سالمندان، تداخل داروهای تجویز شده توسط پزشک‌های متعدد و نبود فعالیت و تحرک کافی را از جمله مشکلات دوران سالمندی برشمرد و گفت: همچنین استرس و ناراحتی ناشی از مرگ عزیزان و تنهایی ناشی از آن و بیماری جسمانی از دیگر عواملی هستند که در روحیه افراد سالمند تاثیرمنفی می‌گذارند. سالمندان برای ارتقا کیفیت زندگی خود باید به اندازه کافی استراحت کنند تا ذهنی آرام داشته باشند. افراد جوان‌تر جامعه نیز باید بدانند که روزی سالمند خواهند شد به همین دلیل مناسب است هر چه زود‌تر ورزش منظم را آغاز کنند زیرا ورزش کردن باعث کاهش بیماری‌های مزمن مثل تصلب شرایین، فشارخون، چربی خون و... می‌شود.
مومنی گفت: مقداری از حواس پرتی‌ها در سنین پیری، طبیعی قلمداد می‌شوند، فشار عصبی و اضطراب و زندگی پر مشغله هم می‌تواند در حافظه و تمرکز حواس شما اختلال ایجاد کند. اما می‌توانید ذهنتان را با حل کردن انواع جداول و معما‌ها درگیر کنید و اطلاعات عمومی خود را با خواندن کتاب‌های متعدد افزایش دهید یا برای فرزندان و نوه‌های خود قصه بخوانید و در فعالیت‌های اجتماعی مختلف شرکت کنید و خاطرات گذشته خود را برای فرزندان و نوه‌ها تعریف کنید.
وی ادامه داد: برای بهبود کیفیت زندگی، سلامت جسمی خود را به طور منظم و با مراجعه به پزشک کنترل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها