احتمال افزایش دوباره سقف وام مسکن در شهرهای بزرگ

همزمان با اقدام شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن، وزیر راه و شهرسازی خواستار افزایش مجدد سقف این تسهیلات شد و گفت: میزان تسهیلات خرید مسکن در شهرهای بزرگ باید افزایش یابد چون وام 35 میلیونی جدید برای شهرهای کوچک مناسب است.
کد خبر: ۶۳۳۸۷۷

به گزارش مهر، عباس آخوندی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان تسهیلات مسکن از سال 1385 در عدد 20میلیون تومان باقی‌مانده بود که دولت برای خروج از شرایط رکود و فعال شدن بازار مسکن که جزو برنامه‌هایش محسوب می‌شود، اقدام به افزایش میزان این تسهیلات تا سقف 35 میلیون تومان کرد.

وی با اشاره به پیشنهادهایی که برای افزایش میزان تسهیلات از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی ارائه شده است، افزود: پیشنهادهایی در این خصوص به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که یکی از آنها افزایش میزان تسهیلات مسکن بود البته این افزایش برای شهرهای کوچک مناسب است؛ ولی برای شهرهای بزرگ جوابگو نیست.

در همین حال مدیرعامل بانک مسکن گفت: افزایش سقف وام مسکن رونق خرید و فروش را به بازار مسکن می‌آورد. محمدهاشم بت‌شکن در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌ که اقساط تعریف شده برای وام مسکن پایین‌تر از اجاره‌بها است، اظهار کرد: از زاویه بانک مسکن اگر بخواهیم این افزایش سقف وام مسکن را بررسی کنیم، باید بگوییم این افزایش موجب ورود منابع به بانک می‌شود و از طرفی دیگر چون بازار مسکن در شرایط رکودی قرار دارد، موجب رونق خرید و فروش می‌شود. بت‌شکن تاکید کرد: متقاضیان می‌توانند از همین الان با مراجعه به فرابورس اوراق حق‌تقدم بخرند و از افزایش وام مسکن بهر‌ه‌مند شوند. بنابراین، این یکی از ویژگی‌های جذاب افزایش سقف وام مسکن است. وی به بازپرداخت تسهیلات اشاره و اظهار کرد: دوره بازپرداخت وام خرید مسکن حداکثر تا 12 سال و با نرخ 15 درصد تعیین شده و بازپرداخت در مدت زمان کمتر از آن، با توافق بانک و مشتری امکان‌پذیر خواهد بود.

اقساط وام‌های افزایش‌یافته

ایسنا گزارش داد متقاضیان وام جدید 35 میلیون تومانی مسکن که می‌خواهند به صورت دوازده ساله و ثابت اقساط خود را پرداخت کنند، باید ماهانه 527 هزار تومان به حساب بانک مسکن واریز کنند که در مجموع پس از 12 سال این مبلغ به 76 میلیون تومان می‌رسد. این دسته از متقاضیان باید طی این مدت حدود 41 میلیون تومان سود به بانک مسکن بپردازند. متقاضیان وام 35 میلیون تومانی برای پرداخت اقساط به صورت پلکانی که هر ساله 10 درصد افزایش می‌یابد نیز باید در سال نخست ماهانه حدود 400 هزار تومان بپردازند که این رقم در سال‌های بعد روند افزایشی خواهد داشت.

زوج‌های جوان متقاضی وام 50 میلیون تومانی(دو فقره وام 25میلیون تومانی) نیز باید برای پرداخت ماهانه ثابت بابت هر وام 25 میلیون تومانی ماهانه 372 هزار تومان بپردازند که در مجموع این وام 50 میلیون تومانی برای هر زوج ماهانه 752 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. متقاضیان این وام 50 میلیون تومانی که می‌خواهند اقساط خود را به صورت پلکانی پرداخت کنند، باید در سال اول ماهانه حدود 310 هزار تومان بپردازند و از سال دوم این رقم افزایش می‌یابد.

متقاضیان وام‌های 50 میلیون تومانی پس از 12سال باید حدود 109 میلیون تومان به بانک مسکن بازپرداخت کنند.

البته باید توجه داشت که حق کارمزد اوراق 35میلیون تومانی حق تقدم، حدود پنج میلیون تومان و کارمزد اوراق 50 میلیون تومانی حدود هشت میلیون تومان است که این ارقام پیش از تحویل اوراق از متقاضیان دریافت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها