روحانی در نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی

نباید بگذاریم در جامعه نقد زیرزمینی شود

روحانی با تاکید بر این که راهی بجز قانونگرایی وجود ندارد از همه خواست به قانون احترام بگذارند

رئیس‌جمهور: معیشت مردم مطلوب نیست

رئیس‌جمهور در نخستین نشست استانداران دولت یازدهم با بیان این‌که شرایط معیشت مردم، مطلوب نیست، گفت : این که دولت در شرایط فعلی آماده شده است دو سبد کالایی را تا پایان سال به بخش آسیب‌پذیر مردم تقدیم کند، به دلیل مشکلاتی است که در زندگی مردم می‌بیند.
کد خبر: ۶۳۳۴۱۵

به گزارش ایرنا، حسن روحانی تصریح کرد: البته ما در این تقسیم، آن بخشی را که آسیب‌پذیرتر بود مدنظر قرار دادیم و ممکن است بعضی‌ها گله کنند که چرا برای همه نبوده است. به هر حال در حد امکان و توانمان این اقدام را انجام دادیم تا یک مقدار بار سنگین از دوش مردم برداشته شود.

وی با بیان این‌که ما راه درازی در پیش داریم، افزود: این‌که دولت در روزهای اولیه ناچار می‌شود شیر مجانی در مدارس توزیع کند به‌دلیل گزارش‌های فراوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضع کودکان مخصوصا در روستاها بود.

در پی قطع یارانه نقدی نیستیم

رئیس قوه مجریه در ادامه سخنانش به موضوع یارانه‌ها پرداخت و گفت: الان در پی این نیستیم که یارانه نقدی را قطع کنیم، اما در عین حال بحث «سلامت» را هم به عنوان یک اصل مدنظر داریم. می‌خواهیم بخشی از درآمدهای آینده را به امر سلامت اختصاص دهیم تا این‌که حداقل همه مردم دارای بیمه درمانی باشند و این اولین گامی است که دولت برای آن اقدام خواهد کرد.

روحانی افزود: امیدواریم بتوانیم با هماهنگی و مشورت با مجلس به یک مرحله نو در بحث یارانه برسیم که حداقل بخشی از اشکالات گام قبلی را از آن برطرف کنیم؛ اما هنوز در این مرحله جدید هم اشکالاتی وجود خواهد داشت که باید در مراحل بعدی آن را هم برطرف کنیم.

همه جناح‌ها را در کنار هم ببینیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت پرهیز استانداران از به‌کارگیری افراد تندرو از هر جناح و گروهی که باشند، گفت: معیار شما برای انتخاب افراد، وابستگی افراد به جناح الف یا ب نباشد، معیار شما شایسته‌سالاری، دلسوزی برای کشور، پاکدستی، ایمان به این نظام، اعتقاد به ولایت فقیه و اعتدال باشد. وی گفت: اگر ما معیارهایی را انتخاب کنیم و در مقام اجرا و عمل، واقعا اعتدال‌گرا باشیم، می‌توانیم به عنوان استاندار همه جناح‌ها را در کنار هم ببینیم.

روحانی با بیان این‌که با افراطیون کاری ندارم، گفت: افراد معتدل هیچ فرقی ندارند و اختلافات آنها آن‌قدر کم است که قابل ذکر نیست، دعوای این جناح و آن جناح چیست و هرکسی هم یک اسم برای خودش گذاشته است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما باید دنبال اسلام، قانون اساسی، ایران و دنبال تعالی ملتمان باشیم، به‌دنبال کاستن از معضلات مردم باشیم. معیار شما اعتدال باشد و بدانید مردم از خشونت و افراطی‌گری خسته شده‌اند.

روحانی ادامه داد: این رفتارها خستگی‌آور است. برای مردم مهم نیست این آقا از جناح الف است یا ب، مردم یک خدمتگزار می‌خواهند که مشکل آنها را حل کند، معضل آنها را حل کند، مشکل بیکاری آنها را حل کند و معیشت آنها را تامین کند.

به‌دنبال آشتی در سطح جامعه هستیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که یکی از هدف‌های اصلی دولت، آشتی در سطح جامعه است، گفت: ما در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم، کشور را باید به یک شرایط کاملا طبیعی برگردانیم و این دولت با حمایت مردم و رهبر معظم انقلاب این کار را انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور گفت: در تمام مراحل مهم و حساس، رهبر معظم انقلاب از راه و خط مشی دولت حمایت فرمودند و این برای ما سرمایه بسیار ارزشمندی است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یادمان باشد ما در یک کشور هستیم، یک رهبر و یک دولت داریم، همه باید بدانیم که در شرایط فعلی باید دست در دست یکدیگر بگذاریم و نگذاریم یک عده‌ای در جامعه ما فاصله و انشقاق به‌وجود آورند.

نباید از سوالات نمایندگان برنجیم

روحانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با دولت داشته است، گرچه سوالات فراوان و احضارهای فراوان ممکن است برخی وزیران ما را مکدر کرده باشد، اما نباید برنجیم و شیوه تعاملی خود را با مجلس از دست دهیم.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر این‌که دولت با مجلس و سه قوه با هم تحت نظر رهبر معظم انقلاب می‌توانند کارها را پیش ببرند، گفت: اختلاف بین دو قوه به صلاح کشور نخواهد بود.

روحانی با تاکید بر این که «غیر از قانونگرایی راهی پیش پای ما نیست» تصریح کرد: بدانید فرار از قانون اگر بر فرض، منفعت موقتی داشته باشد دارای ضررهای بسیار بلند، مهم و طولانی خواهد بود. رئیس‌جمهور با بیان این که «باید در برابر قانون سر تسلیم فرود بیاوریم و همه به قانون احترام کنیم» بر تحقق و اجرای قانون اساسی و سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب، مصوبات شورای اسلامی و همچنین مصوبات قانونی که در حکم قانون و لازم‌الاجراست مثل مصوبات شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد.

دولت در پی تقویت احزاب قانونی است

روحانی به سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) اشاره کرد و گفت: استانداران عزیز، ما بدون مردم موفق نمی‌شویم، هر کاری را که می‌شود به مردم واگذار کنید.

روحانی با بیان این‌که امنیت را هم از مردم بخواهید، افزود: شرق یا غرب، این مردمند که باید امنیت را برقرار کنند، البته نیروهای مسئول هم کار خودشان را انجام می‌دهند، اما بدون حضور و حمایت مردم، اقوام و قبایل، امنیت پایدار امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که امنیت پایدار با حضور مردم امکان‌پذیر است، گفت: سمن مساله مهمی است، سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مهم است، احزاب هم در جای خود بسیار مهم هستند، این دولت در پی تقویت احزاب قانونی است، در چارچوب قوانین و مقررات، دولت هم باید حامی احزاب باشد و هم باید تسهیل‌کننده فعالیت آنها باشد، بدون این که بخواهد بین این جناح و آن جناح یا این حزب و آن حزب تفاوتی قائل باشد یا ببیند.

شخصا موضوع دریاچه ارومیه را دنبال می‌کنم

روحانی با تاکید بر این‌که بحث محیط‌زیست مورد توجه ویژه این دولت خواهد بود، گفت: اگر نتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم، شما بدانید میلیون‌ها انسان در ایران باید خانه و زندگی‌شان را ترک کنند.

روحانی تصریح کرد: فقط بحث آذربایجان‌غربی نیست، یک توفان تمام نمک را منتشر و همه مردم را مستاصل می‌کند و تمام کشاورزی استان‌های اطراف را از بین خواهد برد.رئیس‌جمهور ادامه داد: بعضی از نمایندگان به من نامه نوشتند که چرا دائم از دریاچه ارومیه حرف می‌زنید، در حالی که کارون، زاینده‌رود، بختگان و هامون هم هست؛ بله همه اینها متعلق به کشور ماست و همه آنها مشکل زیست‌محیطی دارند و من قبول دارم، اما خطر خشک شدن دریاچه ارومیه با هیچ خطری برابر نیست.روحانی خاطرنشان کرد: کارگروه ویژه برای نجات دریاچه ارومیه گذاشتیم و خودم این مساله را دنبال می‌کنم تا ببینیم به چه راه‌حلی می‌توانیم برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها