همزمان با سومین روز هفته هوای پاک

آرم طرح ترافیک روزانه فردا فروخته نمی شود

آلودگی هوا؛ کارخانه تولید سرطان ریه

خودزنی؛ شاید بهترین تعریفی باشد که بتوان این روزها برای آلودگی هوا به کار برد. شهری که در آن زندگی می‌کنیم ولی با دست‌های خودمان، آن را به سمت نابودی می‌کشیم و حق تنفس هوای پاک را از همدیگر سلب می‌کنیم.
کد خبر: ۶۳۱۷۷۱
آلودگی هوا؛ کارخانه تولید سرطان ریه

جدای از این بحث که چه گروه از شهروندان و چه طیف از مدیران در بروز آلودگی هوای کلانشهرهای کشور نقش بیشتری دارند، آلودگی هوا همچنان به عنوان یکی از عوامل جدی تهدیدکننده سلامت مردم، جولان می‌دهد و روز به‌‌روز تلفات انسانی بیشتری به بار می‌آورد.

گرچه در گذشته اعلام می‌شد شواهد قطعی از ارتباط بین سرطان‌های بدخیم و آلودگی هوا وجود ندارد، اما حالا روز به روز بر یافته‌های پزشکان افزوده شده و امروزه آلودگی هوا به عنوان یکی از مقصران اصلی بروز سرطان‌های بدخیمی مثل سرطان ریه معرفی می‌شود.

روز گذشته نیز عضو هیات‌مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به تغییر توزیع سرطان‌ها در کشور به مهر گفت: در سال‌های گذشته بیشتر شاهد شیوع سرطان‌های معده و مری بودیم، اما هم‌اکنون آمار ابتلا به‌سرطان ریه بیشتر شده و پس از آن، همچنان سرطان معده و روده بزرگ از شیوع بالاتری در کشور برخوردارند.

به گفته این متخصص، نمی‌توان آلودگی هوای شهری مثل تهران را در بروز و افزایش سرطان ریه نادیده گرفت.

همچنین براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نیز چهار شهر ایران جزو ده شهر آلوده‌ جهان قرار دارند و در این گزارش نسبت به افزایش شکل‌های بدخیم انواع سرطان‌های ناشی از افزایش آلاینده‌های محیطی، هشدار داده شده است.

در حالی که ابتلا به انواع سرطان‌ها به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته می‌شود، بیم آن می‌رود که با افزایش آلاینده‌های محیطی در هوای کلانشهرها و بالا رفتن آمار مبتلایان به سرطان ریه، این بیماری به رده بالاتری از عوامل مرگ و میر در کشور ارتقا پیدا کند.

با آن‌که به دلیل نبود پایگاه جمع‌آوری اطلاعات سرطان‌ها در ایران، آمار دقیقی از تعداد مبتلایان سرطان ریه در کشور وجود ندارد، اما بدیهی است که با ادامه آلودگی هوا و کاهش پیدا نکردن آلاینده‌های محیطی، در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این نوع سرطان باشیم.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها