انتقاد صریح هاشمی رفسنجانی از اقدام آمریکا

چرا امضای 1+۵ را تحقیر می کنند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار هیات پارلمانی اروپا ضمن تاکید بر حفظ فضای همکاری بوجود آمده بین جمهوری اسلامی ایران و غرب، از اقدام آمریکایی ها در اتخاذ تحریم های جدید انتقاد کرد و گفت: آمریکایی ها باید پاسخگو باشند، چرا امضای اروپایی ها را تحقیر می کنند؟.
کد خبر: ۶۲۶۷۱۵
چرا امضای 1+۵ را تحقیر می کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با اشاره به فضایی که برای روابط بهتر کشورهای جهان با ایران پیش آمده، گفت: در عرف دیپلماتیک اوّلین شرط اخلاق سیاسی پایبندی به امضاء در توافقات است وانتظار داریم غرب که سالها ادعای بی‌اعتمادی می‌کرد، در شش ماه مقرر، در عمل ثابت کند که می‌توان به حاکمان غربی، اعتماد کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، تحریم‌های اخیر آمریکا را نتیجه نفوذ و فشار لابی صهیونیسم دانست و گفت: انتظار دنیا از دولت اوباما عمل به موافقت‌نامه‌ها بود و امیدوارند آمریکا و دیگران این خلف وعده سیاسی را، تکرار نکنند.

وی در ادامه اتحادیه و پارلمان اروپا را محملی برای گسترش دمکراسی واقعی در غرب و تعمیق روابط کشورهای غربی با ایران دانست و تأکید کرد: فضای همکاری، فرصتی برای غرب ایجاد کرد تا زبان زور را برای مذاکره کنار بگذارند و دوستانه با هم بحث و گفت وگو کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای هیأت پارلمانی درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: سند روشن ما در حقوق بشر، قانون اساسی بسیار مترقی ماست که پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده این قانون توسط اروپایی‌ها مطالعه شود.

وی با متضاد خواندن گفتار و رفتار حقوق بشری غربی‌ها، گفت: داشتن پایگاه یک گروه تروریستی در پارلمان اروپا که دستشان به خون مردم و مسئولان ایران اسلامی آلوده است، چه توجیهی برای دفاع از حقوق بشر دارد؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخصوص اوضاع سوریه که سؤال یکی دیگر از اعضای هیأت بود، گفت: حتّی قبل از درگیری‌ها، موضع ما این بود که مذاکره، تنها راه برای حل مسایل سوریه است تا مردم براساس رأی اکثریت برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص افزایش مواد مخدر در افغانستان نیز گفت: افزایش چندین برابر کشت مواد مخدر در افغانستان محصول بی‌تدبیری اشغالگران است و اگر مبارزه ایران با کاروان‌های قاچاق نبود، اروپا به مراتب بیشتر از الان آلوده می‌شد.

وی با تقبیح بعضی از اظهارنظرهای مسؤولین غربی درخصوص مواد مخدر گفت: یکی از مسؤولین انگلیسی می‌گفت در پاسخ به شترهای حامل مواد مخدر، ما مواد مخدر صنعتی را با هواپیما به کشورها می‌رسانیم که اعترافی بسیار زشت و عذری بدتر از گناه است.

در آغاز این دیدار رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا، با ارائه گزارشی از برنامه‌های سفر به ایران و دیدار با مسؤلان مختلف، گفت: پس از شش ماه، در شرایطی به ایران آمدیم که دوره جدیدی براساس درک ایده‌های متقابل شروع شده است.

خانم کرونبرگ افزود: پارلمان اروپا امیدوار است در این شرایط دفتر خود در ایران را باز نماید تا پس از نهایی شدن قراردادها در دورنمای شش ماهه، همکاری‌ها گسترش یابد.

در ادامه دیدار چهار عضو دیگر پارلمان اروپا به بیان دیدگاههای خویش درخصوص مسایل مختلف پرداختند و سؤالاتی درخصوص سوریه، افغانستان، حقوق بشر، مبارزه با مواد مخدر، آینده روابط ایران با دنیا، مخصوصاً تحریم‌های جدید آمریکا پرسیدند که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال اخیر گفت: ملت ایران این سؤال اساسی را دارند که چرا اتحادیه اروپا به دولت آمریکا اعتراض نمی‌کند و با نقض یکی از بندها، یعنی توقف تحریم‌های جدید، تعهدات مجموعه را مخدوش و امضای آنها را تحقیر کرده است؟!.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها