افزایش کشمکش قدرت در عربستان سعودی

گزارش‌ها نشان می دهد کشمکش قدرت در عربستان بر سر جانشینی ملک عبدالله بن عبدالعزیز شدت گرفته است.
کد خبر: ۶۲۶۵۱۴
افزایش کشمکش قدرت در عربستان سعودی

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی؛ گزارش جدید واقعیت مربوط به کشمکش قدرت در عربستان سعودی را آشکار کرده است. اکنون شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سرویس جاسوسی عربستان سعودی به دنبال گسترش دادن قدرت خود در این کشور پادشاهی ، واقع در ساحل خلیج فارس است. گزارش ها نشان می دهد بندر بن سلطان نهایت تلاش خود را می کند تا شاهزاده سلمان بن عبدالعزیر ، جانشین ملک عبدالله ، را از قدرت برکنار کند.

ظاهراً بندر بن سلطان شایعاتی را درباره ی وضعیت نامساعد جسمی سلمان بن عبدالعزیر و ناتوانی او در انجام دادن وظایف رسمی اش  منتشر کرده است. براساس این گزارش بندر بن سلطان و لابی طرفدار او تلاش می کنند ملک عبدالله را متقاعد کنند تا سلمان را از قدرت برکنار کند و به جای او مقرین بن عبدالعزیز را جانشین کند. شورای وفاداری عربستان این موضوع را رد کرده است. شورای وفاداری عربستان مسئول انتخاب جانشین ملک عبدالله است. شاهزاده بندر بن سلطان متهم است که در حملات مرگبار تروریستی در سوریه ، مصر ، لبنان و عراق نقش داشته است.

پرس تی وی پس از این مقدمه با با نویسنده ی آمریکایی مستقر در شیکاگو  درایالت ایلی نوی آمریکا گفتگویی  زنده انجام داد.

« استیون لِند من » در گفتگو با پرس تی وی درباره کشمکش قدرت در عربستان سعودی گفت: این خبر از یکسو باعث تعجب من نمی شود اما از سویی دیگر کسب خبر درست درباره ی اینکه در عربستان سعودی چه می گذرد کار سختی است چون پادشاهی عربستان سعودی قطعا اطلاعات زیادی منتشر نمی کند. من در اواخر ماه نوامبر مقاله ای را در  روزنامه ی گاردین لندن دیدم که در آن از یک روزنامه نگار و نویسنده ی سعودی به نام جمال گشوکی که با خاندان حاکم این کشور ارتباط داشت نقل قول شده بود.

این نویسنده در روزنامه ی الحیات لندن در مقاله ای نوشته بود که بندر بن سلطان عامل ایجاد درد سرهای زیادی است. وی همچنین نوشته بود دوره ی حاکمیت یک نفری در عربستان سعودی به پایان رسیده است. کسی نمی داند که آیا این امر محقق می شود یا خیر اما حدس من این است که خصومت های خانوادگی در کل خاندان سلطنتی عربستان سعودی وجود خواهد داشت. به نظر من در حکومتی که فردی مثل بندر بن سلطان در آن حضور داشته باشد، هر چیزی ممکن است. صرفظنر از اینکه  او چکار می کند و کجا می رود ، وی فرد شوم است.

این کارشناس آمریکایی گفت: اطمینان دارم که شاهزاد بندر بن سلطان فردی باهوش است و راهبرد خود را به دقت طراحی می کند. وی در عین حال به دنبال آن است که جایگاه خود را ارتقاء بخشد. من نمی دانم که آیا وی به خود به دید پادشاه آینده ی عربستان نگاه می کند یا اینکه خود را به دید فردی نگاه می کند که پادشاه را او تعیین کند؟ وی در زمان دولت جرج بوش پدر به مقامات آمریکایی بسیار نزدیک بود. وی تا حدی به خانواده ی بوش نزدیک بود که از وی به عنوان «بندر بوش» نام برده می شد. من به یاد دارم عکسهایی از وی را که در کاخ سفید با جرج بوش پدر می نشست و سیگار می کشید و نمی دانم چه می نوشید!

این کارشناس گفت: وی فردی دو بهم زن است. کارهایی که او می کند باعث بی ثباتی در منطقه و به خصوص در سوریه شده است . گفته می شود که او سفری مخفی به اسرائیل داشت. تصور کنید که ائتلاف اسرائیلی - سعودی علیه صلح و ثبات در منطقه چه می شود. وی به دنبال فردی است که بتواند او را کنترل کند تا جایگاهش تقویت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها