گزیده عناوین روزنامه‌های صبح دوشنبه

دولت یازدهم پزشک خانواده را مرخص کرد

گزیده عناوین صفحه اول روزنامه‌های چهارشنبه

پشت پا زدن اوباما به توافق ژنو

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون سدهای کشور تشنه​تر شده‌اند،مالکی در تهران، ظریف در امارات، لاریجانی در عمان،میدل ایست: آمریکا نشان داد به توافق ژنو پایبند نیست،پشت پا زدن اوباما به توافق ژنو،پاسخگویی دیپلمات هسته‌ای به دانشجویان،افت سکه طلا با فشار اونس و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۲۲۲۷۸
پشت پا زدن اوباما به توافق ژنو

سیاست روز:پشت پا زدن اوباما به توافق ژنو

بی مسئولیتی‌ آمریکا در قبال تعهداتش مسئله ای است که هر روز آشکار تر می شود بگونه‌ای که حتی محافل رسانه‌ای و سیاسی خارجی نیز به آن اذعان دارند چنانکه میدل ایست آنلاین در مقاله‌ای نوشت آمریکا به توافقنامه موقت ژنو متعهد نیست و تمایلی به نهایی شدن آن ندارد.
پس از گذشت دو هفته از توافق ژنو میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ فرآیند رفتاری آمریکا نشان می دهد که این کشور همچنان در مسیر بی اعتمادی و یک جانبه گرایی پیش می‌رود و تلاش دارد تا در نهایت این توافقنامه را به مولفه‌ای برای باج گیری از ایران مبدل سازد.

همگرایی گسترده به صهیونیست‌ها و نیز عدم تلا‌ش‌های واقعی برای رفع تحریم‌ها و بازی رسانه‌ای برای محروم سازی ایران از حقوق هسته‌ای از جمله ادعاهای اوباما مبنی بر عدم پذیرش حق غنی سازی برای ایران نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال پشت پا زدن به توافق ژنو است چرا که در توهم به نتیجه رسیدن تحریم‌ها و توانایی امتیازگیری از ایران بدون دادن امتیاز است. این مسئله امری است که حتی رسانه‌های خارجی نیز به آن اذعان دارند چنانکه میدل ایست آنلاین در مقاله‌ای تحت عنوان «توافق تهران برای شکست طراحی شد» به قلم گرت پورتر خبرنگار پژوهشی و متخصص مسائل امنیت ملی امریکا می‌نویسد: دولت باراک اوباما خود را در برابر توافق نهایی با ایران، متعهد نمی‌داند و تمایلی به تبدیل توافق موقت ژنو به توافقنامه نهایی ندارد و این توافقنامه طوری طراحی شده که به نتیجه نرسد. در این مقاله آمده است: توافقنامه «گام اول» که هفته گذشته بین ایران و امریکا در ژنو منعقد شد قرار است طی شش ماه آینده به «حل وفصل جامع» مسئله برنامه هسته‌ای ایران منجر شود، هرچند که به مسئله دوم (توافقنامه نهایی) کمتر توجه می‌شود.

اما با گذشت تنها چند ساعت از امضای توافقنامه، نشانه‌هایی از طرف مقامات ارشد امریکا وجود داشت که نشان می‌داد دولت اوباما به نتیجه توافقنامه نهایی که براساس آن همه تحریم‌ها باید کاملا لغو شود، به طور کامل متعهد و پایبند نیست. شاید اقدامات ایران برای اطمینان خاطر دادن به غرب باعث افزایش این امیدواری در بخشی از مقامات ارشد دولت اوباما شده که ایالات متحده می‌تواند بدون تسلیم برگ برنده خود یعنی لغو تحریم‌های سنگین بخش نفتی و بانکی، به هدف خود که همان کاهش توان هسته‌ای ایران است دست یابد. نشانه‌های نامطمئن بودن دولت اوباما برای توافقنامه نهایی در تله کنفرانس مقامات امریکایی در آخرین ساعات روز شنبه (ساعاتی قبل از امضای توافقنامه) مشخص شد. این مقامات به جای این که بگویند «چگونه» می‌توان به توافق نهایی رسید، مکررا عنوان می‌کردند مسئله این است که «آیا» چنین توافقی می‌تواند وجود داشته باشد.

یکی از این مقامات مدعی شد : «چیزی که ما در طول شش ماه آینده با ایران و شرکایمان در گروه ۱+۵ بحث خواهیم کرد این است که آیا راه حل فراگیر مورد توافقی می‌تواند وجود داشته باشد که به ما اطمینان بدهد برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است. همان مقام امریکایی آن اظهارات را بدین گونه تکمیل کرد که» در توافقنامه نهایی ما حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت نمی‌شناسیم «بعد در همان کنفرانس یک مقام ارشد دیگر همان نکته را با کلماتی متفاوت تکرار کرد. او گفت» چیزی که شش ماه آینده مشخص خواهد کرد این است که آیا توافقنامه‌ای می تواند وجود داشته باشد که به ما اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است «در طول این تله کنفرانس این مقامات امریکایی سه بار دیگر به مذاکرات» راه حل جامع «به عنوان یک سئوال» انتها باز «اشاره کردند تا یک هدف سیاست امریکا.

اظهارات انجام شده در تله کنفرانس مدعی شد که در شش ماه آینده ایران مجبور است با قطعنامه‌های شورای امنییت - که از ایران می‌خواهد تمام برنامه غنی‌سازی خود و همچنین راکتور آب سنگین اراک را متوقف کند - دست وپنجه نرم کند. به همین ترتیب مقامات ناشناس گفتند» ایران باید به تمام تعهدات خود در قبال ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشد. «این اظهارات نشان می‌دهد که دولت اوباما بر توقف کامل غنی سازی – حداقل به صورت موقت- و توقف فعالیت رآکتور آب سنگین اراک اصرار خواهند ورزید. ایران با توقف و حتی بازگشت نسبی در برنامه هسته ای‌اش و دادن اجازه بازدید روزانه به بازرسان آژانس اراده خود را برای تحقق توافقنامه نهایی نشان داده است.

اما باراک اوباما ظاهرا در این مورد چندان مصمم به نظر نمی‌رسد. در توافق ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۴ پاریس، با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان، ایران با ادامه تعلیق داوطلبانه برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود بود، موافقت کرده بود. اما وقتی که اروپاییان در مارس سال ۲۰۰۵ با پیشنهاد توافق فراگیر ایران موافقت نکردند و به نوعی حسن نیت ایران را نادیده گرفتند، ایران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان داد. مقامات دولت امریکا اکنون به نحوی عمل می‌کنند که گویی آنها معتقدند تحریم‌ها برگ برنده دیپلماتیک آنها است و به مراتب موثرتر از «گزینه نظامی» است. اظهارات انجام شده توسط مقامات ارشد امریکا نشان می دهد که آنها امیدوارند مذاکرات به نتیجه نهایی و قطعی نرسد.

این مواضع در حالی مطرح می‌شود که برآیند رفتاری آمریکا نشان می‌دهد غرب به دنبال خرید زمان برای افزایش فشارهای اقتصادی است تا در نهایت ایران به امتیازدهی وادار سازد که محور آن را نیز کنار نهادن حقوق هسته‌ای و پایان دادن به ایفای نقش در منطقه تشکیل می‌دهد. در همین چارچوب اولی هاینونن معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار نسخه انگلیسی مجله آلمانی اشپیگل ضمن تشریح ابعاد توافق هسته‌ای ژنو گفت: هیچ دلیلی برای جشن گرفتن وجود ندارد. توافق‌نامه موقت، کامل و بی‌عیب و نقص نیست. لازم به ذکر است همگرایی آمریکا به دشمن قسم خورده ملت ایران یعنی گروهک تروریستی منافقین خود سندی بر بی‌صداقتی غرب است.

گروهک تروریستی منافقین که سابقه فعالیتهای مخفی بسیاری با رژیم صهیونیستی دارد، این بار به طور آشکار با انتشار اطلاعیه‌ای زودتر از اربابان صهیونیست خود در تلاش است تا با متهم کردن ایران به نقض این توافقنامه، به خیال خود زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کند.

در همین حال نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی که به ایتالیا سفر کرده، دیروز به شدت از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را نمایشی سیاسی خواند. وی همچنین از جامعه جهانی خواست به اتحاد اعراب و اسرائیل در مواجهه با ایران توجه کند. این در حالی است که طی هفته جاری و در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا راهی خاورمیانه شده است قرار است که لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر کند. اقدامی که در چارچوب اعمال فشار بر ایران است در حالی که آمریکا با ادعای مقابله با تحرکات یک جانبه صهیونیست‌ها به دنبال سوق دادن جهان به اعمال فشار بر ایران است.

جام جم

شرایط زیست‌محیطی کشور نگران کننده است
احمدی‌نژاد، روحانی را به مناظره دعوت کرد
70 درصد داوطلبان بدون کنکور به دانشگاه می‌روند
سدهای کشور تشنه​تر شده‌اند

خراسان

مالکی در تهران، ظریف در امارات، لاریجانی در عمان
ظریف در دانشگاه تهران:باید بپذیریم که می توانیم دیدگاه‌های خود را به شرایط بین المللی تحمیل کنیم
حدود نیمی از فعالیت‌های اقتصادی مالیات پرداخت نمی‌کنند
درخواست احمدی نژاد برای مناظره با رئیس جمهور و واکنش 2 مشاور روحانی

کیهان

میدل ایست: آمریکا نشان داد به توافق ژنو پایبند نیست
گزارش کیهان از چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی
نبرد سنگین ارتش سوریه برای تصرف یک منطقه استراتژیک در مرز لبنان
در جلسه دیروز مجلس طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان رأی نیاورد

جمهوری اسلامی

وزیر امور خارجه در جمع دانشجویان: نباید اجازه دهیم در سایه کابوس هسته‌ای زندگی کنیم
تولیدکنندگان ایرانی تجهیزات صنعت نفت توان تأمین 70 درصد نیازهای داخلی را دارند
بان کی مون: ایران باید در ژنو2 حضور داشته باشد
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: امروز همه می‌خواهند با ایران روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشند

رسالت

حضور متهمین فتنه در عرصه سیاسی، مصالح ملی را به خطر می‌اندازد
‌بودجه 93 باید به کاهش تورم و رونق تولید کمک کند
لایحه نحوه پرداخت هزینه دادرسی دستگاه های اجرایی تقدیم مجلس شد
فضائلی:توافق ژنو نه فتح الفتوح است نه جام زهر

سیاست روز

اگر برگزار شود نتیجه چه خواهد بود؟
ابتکار 5 ماده‌ای انقلابیون برای خروج بحرین از بحران
پشت پا زدن اوباما به توافق ژنو
سدی محکم دربرابر دشمنان ملت ایران

حمایت

طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی تصویب نشد؛ باتجربه‌ها در کنار دولت می‌مانند
معاون قوه قضاییه:سند دار ‌کردن ‌تمامی ‌عرصه‌ها زمین‌خواری‌ را به ‌شدت‌ کاهش‌ می‌دهد
تاکید بان‌ کی‌مون برای حضور ایران در ژنو 2
رییس دیوان عالی کشور: مسئولان کشور در شناخت ریشه‌های فساد تلاش کنند

جوان

سالمندی دولت، صدای خانه ملت را درآورد
توفیق تجدیدنظرطلبان در کشاندن احمدی‌نژاد و روحانی به میدان دعوا
مهار بی‌ثبات‌سازی ریاض با دوستان عرب
300 پزشک با در‌آمد یک میلیارد تومان در ماه مالیات نمی‌دهند

تهران امروز

ظریف: دشمنان دنبال تخلیه استراتژیک ایران هستند
مجادله آماری دو رئیس جمهور
کارشناسان راهکار خود را برای حذف قاچاق انسان ارائه دادند
ایران جایگاه سنتی نفتی خود را در اوپک به‌ دست می‌آورد؟

وطن امروز

دعوت به مناظره!
در درگیری با اشرار یک نفر شهید و 4 تن مجروح شدند،نا امنی دوباره در سراوان
گزارش مجلس و دولت تعارف و تقابل
رویانیان و تیمش با هم می‌روند

شرق

ترکان: شرط «مناظره» راستگویی احمدی‌نژاد است
پاسخگویی دیپلمات هسته‌ای به دانشجویان
ناگفته‌های فساد مالی در تامین‌اجتماعی
اسامی مکان‌های «ممنوع» برای ورود «گشت ارشاد»

مردم سالاری

اعلام آمادگی دبیرکل حزب مردم‌سالاری برای مناظره با احمدی‌نژاد
یانوکوویچ درمیان تظاهرات مخالفان از پارلمان رای اعتماد گرفت سرایت آشوب ضدروسی اوکراین به ارمنستان
ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران: بیانیه خواندن نیاز به شجاعت ندارد
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام: شرایط امروز با 6 ماه پیش قابل مقایسه نیست

قانون

پاسخ دفتر رئیس‌جمهور به نامه محمود احمدی‌نژاد الان زمان محاکمه است نه مناظره
سخنان آتشین ظریف در جمع دانشجویان
اشتباه ما را تکرار نکنید توافق‌امنیتی را امضا کنید
ریگی که از کفش تامین اجتماعی درآمد

ابتکار

جنگ تراکم در بهشت
فرار از محاکمه دعوت به مناظره
ظریف:فشار داخلی را تحمل می‌کنم اما مذاکرات را فاش نمی‌کنم
کاردار غیر مقیم انگلیس به ایران آمد

دنیای اقتصاد

افت سکه طلا با فشار اونس
سردرگمی صهیونیست‌ها از توافق ژنو
مسابقه برای فروش تهران؟
رتبه کشورها با شاخص فساد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها