وزیر سابق بهداشت با انتقاد از اینکه در سیستم سلامت یک عده بالای یک میلیارد تومان درآمد دارند و عده ای هم ۵۰۰ هزار تومان، گفت: بیمه تکمیلی همان زیرمیزی است و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، باید یقه این صندوق‌های بیمه را بگیرند.
کد خبر: ۶۲۰۶۳۱
درآمدهای یک میلیارد تومانی در سیستم سلامت

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه‌ تلویزیونی پزشکی «نبض» که اختصاص به بررسی چالش‌های بیمه سلامت داشت، عنوان کرد: باید پزشکی که در خط مقدم ارائه خدمات سلامت حضوری فعال دارد را از نظر مالی بهتر پشتیبانی کنیم و به آنجا نرسیم که یک پزشک در روستا یک حقوق بسیار پائین بگیرد و یک متخصص در کلان‌شهرها درآمدهای میلیونی داشته باشد.

وی با انتقاد از وجود بیمه تکمیلی عنوان کرد: متاسفانه بیمه تکمیلی به زبان عامیانه همان رومیزی و زیرمیزی است و باید تمام بیمه‌ها در یک بسته و پکیچ مشخص یکسان‌سازی شوند.

وزیر سابق بهداشت در تشریح این مسئله که آیا این مقوله درست است که باید برای کاهش هر یک درصد پرداختی از جیب مردم 500 میلیارد تومان هزینه کرد، بیان داشت: مهمترین مسئله این است که همه در مقابل قانون سر خم کنند و موظف هستیم قانون را اجرا کنیم و وقتی این مسئله صورت پذیرد دیگر هیچ اختلافی وجود نخواهد داشت و مطمئن باشید اگر قانون اجرا شود پرداخت از جیب مردم نیز 30  کاهش می‌یابد.

این گفته پزشکیان در حالیست که هم اکنون بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت میزان پرداختی از جیب مردم 60-70 درصد است.  

پزشکیان تصریح کرد: مسئولان امر باید صندوق‌های بیمه را یکی کنند، منابع را نیز درست ببینند تا همه مردم بیمه شوند. امروز چرا بیمه باید به 10 برابر قیمت خرید کند، این کار تشویق متخلفان است بنابر این بودجه را باید طبق قانون تعیین کنند و برطبق برنامه نیز قانون‌‌نویسی کنند و کسی حق ندارد عنوان کند که به قانون عمل نمی‌کند.

وی با بیان این مطلب که در سیستم سلامت یک عده بالای یک میلیارد تومان درآمد دارند و عده ای هم 500 هزار تومان، ادامه داد: اگر هزینه و اعتبارات 10 درصد خالص هدفمندی و عوارض سلامت در مورد کالاهای آسیب‌رسان را پرداخت کنند مطمئن باشید هیچ مشکلی برای کاهش پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم نخواهیم داشت. به هر حال وقتی یک کارخانه کالای آسیب‌رسان تولید می‌کند مسلماً زیردستان دچار بیماری‌ها می‌شوند و اینگونه کارخانجات باید عوارض سلامت را بپردازند.

وزیر سابق بهداشت از پرداخت حقوق‌های پایین به پزشکان در روستاها و پرستاران انتقاد کرد و گفت: این در شرایطی است که برخی از پزشکان درآمد ماهانه بیش از 50 میلیون تومان دارند.

پزشکیان به درصد تولید ناخالص داخلی( GDP) کشورهای آمریکایی و اروپایی که دارای ارقام بالایی هستند، اشاره کرد و بیان داشت:  این در حالی است که سهم GDP در ایران که باید 7.5 درصد باشد حتی به 4 درصد هم نمی‌رسد و اگر پرداخت از جیب مردم را نیز حساب کنیم شاید به 7 درصد برسد در حالی که در کشورهای غربی نیز پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم نیست بلکه دولت‌ها این پرداخت‌ها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم، باید کسانی که در سیستم سلامت نیاز به خدمات دارند، تحت پوشش قرار بگیرند. وظیفه حاکمیت دسترسی مردم به خدمات نظام سلامت است، در سال اول برنامه پنجم، دولت موظف بود که همه مردم را تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهد. اما تا حالا این اتفاق نیفتاده و ما از دولت آقای روحانی انتظار داریم به قانون عمل کنند.

پزشکیان در پاسخ به این سئوال که مشکل بیمه نشدن همه مردم چیست، گفت: مشکل دولت است. اگر دولت همین الان قانون را اجرا کند، مشکل حل می شود. زیرا، تا زمانی که همه مردم تحت پوشش بیمه قرار نگیرند، مشکل پابرجاست. ما باید بر اساس پولی که داریم سفره پهن کنیم، بنابراین متولیان امر سلامت باید متعهد شوند که قانون را اجرا کنند.

وزیر سابق بهداشت با بیان این جمله که ما فقط با لغات بازی می‌کنیم، ادامه داد: عدالت در سلامت آن زمان محقق می‌شود که وقتی یک فرد بی پول در بیمارستان بستری می‌شود، به او خدمات بدهیم.

پزشکیان با گلایه و انتقاد از تعدد صندوق‌های بیمه ای، وزارت بهداشت را مسئول برخورد با این قبیل صندوق‌ها دانست و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت طبق قانون موظف است به بیمه ها تذکر بدهد و اساساً حق ندارند که صندوق‌های بیمه ای بزنند. سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، باید یقه این صندوق‌های بیمه ای را بگیرند. ( تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها