این واقعیتی است که باید آن را در شرایط حاضر در نظر داشت. این روزها به دلیل افزایش قدرت دیپلماسی ایران و لغو برخی تحریمها، خودروسازان خارجی که از کشور رخت بسته بودند، دوباره چمدانهای خود را جمع کرده و روانه ایران شدهاند.
حضور خودرو سازان خارجی در ایران از چند منظر فرصت مناسبی برای صنعت خودروسازی در کشور بهشمار میرود. در درجه اول باید در نظر داشت که خودروسازان اروپایی نیز از اعمال تحریمها علیه ایران ضربه خوردند.
به عنوان مثال شرکتهای پژو و رنو در شرایط تحریم بخش عمدهای از فروش خود را در ایران از دست دادند.
علاوه بر این ضرر هنگفت، ادامه مشکلات اقتصادی اروپا و آمریکا نیز باعث شده تا خودروسازان غربی در شرایط بدی به سر ببرند و مجبور باشند برخی از کارگران را اخراج و بخشی ازخطوط تولید خود را تعطیل کنند. این درحالی است که ایرانیان نیز از خرید خودروهای گرانقیمت، بیکیفیت و از رده خارج خسته شدهاند.
بنابراین اکنون صنعت خودروسازی کشور در آستانه فرصتی تاریخی قرار گرفته و میتواند از این فرصت برای برطرف کردن نقاط ضعف خود بهره ببرد لذا به عنوان بزرگترین اولویت، صنعت خودروسازی کشور باید برای مذاکره با خودروسازان خارجی تیم قوی و ورزیدهای را بر سر میز مذاکرات دور جدید نشانده تا ظرفیتهای بازار ایران ارزان در اختیار طرف خارجی قرار نگیرد البته در این بین ملاک برای انتخاب خودروساز کیفیت و قیمت برای مصرفکننده نهایی خواهد بود و این تغییر روش، پیام روشنی را برای خودروسازان اروپایی به دنبال دارد.
یعنی این خودروسازان باید توجه داشته باشند که گرچه قبلا در ایران بازار داشتند، اما حالا دیگر فرش قرمز برای آنها پهن نشده و شرایط فرق کرده است. این چنین است که خودروسازی ایران نیز باید همپای تحول در دیپلماسی خارجی، دیپلماسی خودرویی را در دستور کار قرار دهد.
کتایون مافی - گروه اقتصاد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد