لاوروف: اولویت در سوریه برکناری اسد نیست

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با هیات سوری که به مسکو سفر کرده است، گفت:‌ هم‌اکنون اولویت اصلی در سوریه مبارزه با تروریسم است نه برکناری بشار اسد از قدرت. لاوروف با بیان این‌که مسکو خواهان همکاری دمشق و مخالفان سوری در مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه است، گفت: بهتر است برگزاری ژنو2 آغاز مبارزه مشترکی با گروه‌های تروریستی باشد که سعی در تغییر نظام سوریه و خاورمیانه دارند.
کد خبر: ۶۱۷۵۷۸

وی افزود: برگزاری کنفرانس ژنو2 نقش مثبتی در پایان دادن به اقدامات خشونت‌آمیز افراد مسلح و نابودی تروریست‌ها دارد.

لاوروف، ضمن ابراز قدردانی از اعلام آمادگی دمشق برای حضور بر سر میز مذاکرات بدون هیچ‌گونه پیش شرطی گفت: تلاش می‌کنیم تا مخالفان سوری نیز چنین موضعی را اتخاذ کنند و نماینده تمامی طرف‌های مایل به ایجاد تغییر در سوریه باشند. وی تصریح کرد: در صورتی که آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس بتوانند هیات واحد مخالفان را تشکیل دهند ما از این کار آنها قدردانی می‌کنیم. اما اگر نتوانیم این هیات را تشکیل دهیم باید هیات سوری دیگری برای شرکت در این کنفرانس تشکیل دهیم.

دریک خبر دیگر مرتبط با سوریه اعلام شد سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی امکان نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را در دریا و روی عرشه یک کشتی یا سکوی دریایی بررسی کرده است. این سازمان می‌گوید امکان نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه در آب‌های بین‌المللی وجود دارد اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است. بررسی نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا پس از آن صورت می‌گیرد که کشورهای آلبانی و پیش از آن نروژ درخواست آمریکا برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه در خاک خود را رد کردند.

در یک خبر دیگر شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد روز چهارشنبه در منطقه القلمون درشمال دمشق دو انفجار انتحاری رخ داد که هنوز از میزان خسارت‌های آن اطلاعی در دست نیست. به گزارش همین منبع، درگیری‌ها در حلب و دیگر مناطق سوریه نیز تشدید شده است. از سوی دیگر شبکه خبری بی.‌بی.‌سی اعلام کرد ارتش سوریه موفق شده است شهر قاره در نزدیکی مرز لبنان را از شورشیان پس بگیرد. این منطقه سوق‌الجیشی، یکی از آخرین مسیرهای دسترسی خارجی در اختیار مخالفان سوری بود. جبهه النصره، از گروه‌های شورشی سوریه که به القاعده وابسته است، اعلام کرده از قاره و اطراف آن عقب‌نشینی کرده است. گزارش شده که شمار زیادی از تروریست‌ها در این نبرد کشته شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها