گزارشی از سری جدید «ویتامین3» در استودیو گلستان

تغییر سرنوشت «ویتامین3» با نظر مردم

حدود یک ماه و نیم از شروع سری جدید «ویتامین3» می‌گذرد. یک سال پیش بود که این برنامه به تهیه‌کنندگی علی زاهدی و اجرای سیدعلی ضیاء هر روز غیر از پنجشنبه و جمعه‌، زمان صبحگاهی شبکه سه سیما را به خود اختصاص داد و این آغاز با استقبال مردم به تداوم رسیده است.
کد خبر: ۶۱۵۸۳۰

***

پنجشنبه ساعت 8 صبح سوم محرم طبق قرار از پیش تعیین شده و هماهنگی‌های صورت گرفته روانه استودیو گلستان سیمافیلم ‌می‌شوم تا گزارشی از پشت صحنه این برنامه صبحگاهی تهیه کنم. افشین حسین‌خانی، مسئول آفیش مهمانان برنامه به لابی می‌آید و با او همراه می‌شوم. وارد اتاق کوچکی در انتهای راهرو می‌شوم و از آنجا با چند پله به اتاق رژی می‌رسم. اتاقی نسبتا بزرگ که امور مربوط به صدا، چیدمان بخش‌ها و مدیریت صحنه را شکل می‌دهند. گوشه این اتاق با دو پله به استودیوی پخش برنامه ویتامین3 می‌رسد.

وارد استودیو می‌شوم. حدود 20 نفر به انجام کارهای مختلف مشغولند، سه نفر تصویربردار و بقیه، اعضای صحنه و دکور هستند. علی ضیاء هم با علی زاهدی، تهیه‌کننده مشغول صحبت است. مهمان برنامه امروز یک فوتبالیست است: سیدمهدی سیدصالحی از بازیکنان تیم پرسپولیس و بازیکن اسبق استقلال! اینجا و روی صندلی یکی از چهار دکوری که در این استودیو وجود دارد، نشسته و منتظر زمان حضورش در برنامه است. من هم دکور برنامه «شب‌های نورانی» را برای نشستن انتخاب می‌کنم که درست روبه‌روی دکور ویتامین‌‌3 قرار گرفته است.

جالب است بدانید این استودیو برای دکور چهار برنامه در نظر گرفته شده است. برنامه‌هایی چون «سلامت باشید» و «سمت خدا» (شبکه سه)، شب‌های نورانی (شبکه قرآن) و ویتامین 3 که هرکدام در گوشه‌ای از این سالن قرار دارند، اما دکور ویتامین 3 با رنگ نارنجی، بیشتر از بقیه توجه هر فردی را جلب می‌کند.

علی ضیاء قبل از قرار گرفتن جلوی دوربین با لباس‌های شخصی‌اش دیده می‌شود، اما برای حضور جلوی دوربین کت و شلوار می‌پوشد.

تا شروع برنامه یک دقیقه زمان هست. در این یک دقیقه، مجری در جای خود و در فضای خارج از استودیو قرار می‌گیرد و مشغول ادامه تمرین‌ خواندن شعری از کتابی می‌شود که در دست دارد.

***

برنامه امروز با خوانش شعری در مدح سیدالشهدا(ع) آغاز می‌شود و بعد تیتراژ امروز با صدای بنیامین بهادری و تصاویر کربلا پخش می‌شود و دوباره به استودیو برمی‌گردیم. در سری جدید برنامه ویتامین3، تیتراژ ابتدا و انتها از سوی مهدی شکوهی و مهدی مقدم اجرا می‌شود. مجری برنامه طبق تصاویر موجود روی ال‌سی‌دی که در سری جدید برنامه چیزی شبیه تلفن همراه است، اطلاعاتی را به مردم می‌دهد. تصاویر، مربوط به کودکانی است که لباس سیاه پوشیده‌اند. مجری می‌گوید: همه ما از بچگی با عشق امام حسین(ع) بزرگ شده‌ایم. او در ادامه می‌گوید: در روزهای آینده، باز هم صحبت‌های محمود کریمی را پخش خواهیم کرد، در ضمن می‌دانیم خیلی‌ها از حرف‌هایش خوششان نیامده، اما اشکالی ندارد.

بخش بعدی برنامه صحبت‌های رضا شاهرودی درباره زندگی کاری و شخصی‌اش است که با اعلام مجری، پخش می‌شود. یکی از حرف‌های شاهرودی که به نظر جالب می‌آید، این است که شنیده‌ام خیلی‌ها‌ می‌گویند فوتبالیست‌ها پول‌های آنچنانی می‌گیرند. در پاسخ به آنها باید بگویم اگر شما هم توانستید صبح و عصر در زمین فوتبال تمرین کنید بیایید و ادعا کنید!

در فواصل برنامه، بین بخش‌های زنده علی ضیاء به سمت نان و پنیری که روی میز قرار دارد، می‌رود و لقمه‌های کوچکی می‌گیرد تا حضور بعدی روی آنتن...، غیر از مجری، حالا دیگر همه عوامل چشم از صفحه ال‌سی‌دی برنمی‌دارند و تا پایان، حرف‌های این بازیکن سابق فوتبال ملی را گوش می‌کنند. هوای داخل استودیو سرد است و کم‌کم این سرما بیشتر هم می‌شود. سیدصالحی، مهمان این برنامه روی صندلی نشسته و او هم با دقت به حرف‌های شاهرودی گوش می‌دهد.

***

سپس نوبت بخش خبری است که از سوی آزاده پیراکوه اجرا می‌شود. خبر امروز درباره حضور سپ‌بلاتر در ایران است و خبر رسیده او برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کرده است.

در این استودیو پنج دوربین به چشم می‌خورد که سه دوربین برای تصویربرداری، یک دوربین مختص تصاویر پشت صحنه و یک دوربین هم دوربین عکاس ویتامین 3 است. در فواصل بین بخش‌ها، زاهدی داخل استودیو می‌آید و با مجری و دیگر عوامل نکاتی ریز را رد و بدل می‌کند.

دکور برنامه، کاملا با نام برنامه هماهنگ است. هر طرف از این فضا را که نگاه می‌کنی پرتقال می‌بینی! جالب این‌که فضای نارنجی و قرمز، مخاطب را خسته نمی‌کند، اما به نسبت دکور قبلی، کمی تغییرات از سوی پیمان‌ قانع، طراح دکور و صحنه برنامه ایجاد شده که آن هم میز جلوی مجری و صندلی مهمان است.

***

چهره‌پرداز برنامه، سیدصالحی را برای حضور جلوی دوربین آماده می‌کند. او وارد استودیو می‌شود و ابتدا از جلسه دیروز می‌گوید که به دلیل بازی پرسپولیس نتوانسته در آن حضور داشته باشد. سیدصالحی ادامه می‌دهد: امسال پرسپولیس یکی از بی‌حاشیه‌ترین سال‌ها را خواهد گذراند! که با تعجب علی ضیاء مواجه می‌شود، اما همچنان روی حرفش مصر است. او از خاطره آسیب‌دیدگی پایش تعریف می‌کند و می‌گوید: زمانی که مصدوم شده بودم به حضرت زهرا(س) متوسل شدم و در اولین بازی بعد از بهبودم پیراهنی را با نام ایشان پوشیدم و از معجزاتشان این بود که من درست بعد از بازگشتم توانستم در هشت بازی 9 گل بزنم. من زمانی آقای گل آسیا بودم، اما در فوتبال ما متاسفانه زمانی که مصدوم می‌شوی، دیگر کسی یادت نمی‌کند!

این بازیکن فوتبال از خاطرات کودکی‌اش در ماه محرم می‌گوید: از کودکی در محله‌مان هیاتی با نام جوانان علی‌اکبر تاسیس کردیم و خودم هم هرازگاهی در این تکایا مداحی می‌کنم. او با درخواست ضیاء دقایقی کوتاه را در برنامه به مداحی می‌پردازد. سیدصالحی علاوه بر بازی خوبش، صدای بسیار خوبی هم در مداحی دارد و در این مدت زمان کوتاه، حال و هوای برنامه را به سمت محرم می‌برد. پس از مداحی این بازیکن، تصاویری پخش می‌شود و در این مدت مجری که حال و هوای روحانی برنامه او را هم منقلب کرده بود، بسیار از صدا و مداحی او تعریف می‌کند.

ضیاء در ادامه، با سیدصالحی درباره فوتبال ایران و دلیل پیشرفت کردن و نکردن برخی بازیکنان با یکدیگر صحبت می‌کنند.

***

سراغ علی زاهدی تهیه‌کننده برنامه می‌روم و دقایقی کوتاه با او همکلام ‌می‌شوم. علی زاهدی تاکنون برنامه‌هایی چون پنجره، کوله‌پشتی، جزر و مد، ماه عسل، گزینه جوان، نیمروز، دیروز امروز فردا، سلامت باشید، عشق من ایران من و... را در کارنامه کاریش دارد. او که به طور معمول برنامه‌هایی جوان‌پسند را تهیه می‌کند در این‌باره به قاب کوچک می‌گوید: من ابتدا برنامه پنجره را برای شبکه سه کار کردم و بعد از آن ناخودآگاه به سمت این سبک برنامه‌ها رفتم. در این سال‌ها در همه کارهایی که حضور داشتم واقعا به طور گروهی کار کردیم و خیلی اسامی معنی ندارد، چراکه همه با هم در پیشبرد برنامه به یکدیگر کمک می‌کنیم. ضمن این‌که وقتی در این فضا قرار گرفتم دیدم تمایل خودم هم به این سبک برنامه‌هاست و به عبارتی در این ژانر جا افتادم.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا قرار نبود ویتامین 3 را بسازیم، بلکه قرار بود همان نیمروز را که برنامه قبلی همین گروه بود، روانه آنتن کنیم؛ اما پس از تغییر و تحولی که در مدیریت شبکه سه اتفاق افتاد با بازنگری متوجه شدند برای زمان صبحگاهی شان برنامه‌ای می‌خواهند و انتخاب نامش هم پروسه عجیبی را طی کرد تا بالاخره تائید شد و از همان ابتدا ما منظورمان به ویتامینی بود که مختص شبکه سه بود نه این‌که صرفا به ویتامین C بخواهیم اشاره کنیم، اما دکورمان المان‌هایی از این ویتامین را نشان می‌داد درست مثل برنامه نیمروز که برای لوگوی آن از طرح نیمرو استفاده کردیم.

این تهیه‌کننده درباره سری جدید ویتامین 3 می‌گوید: در این سری از فضای قبلی‌مان دور شدیم و با گذاشتن میز و اضافه کردن صندلی نشان دادیم که می‌خواهیم فضای جدی‌تری را تجربه کنیم و به دغدغه‌های مردم می‌پردازیم. برای مثال دیروز مشکل داروهای بیماران سرطانی را مطرح کردیم و با مسئول مربوط صحبت کردیم و همچنین آلودگی هوا هم یکی دیگر از سوژه‌های برنامه در سری جدید بود. در کل برنامه بیشتر به سمت گفت‌وگو محور بودن رفته است و فضای چالشی ایجاد خواهد کرد.

زاهدی درباره این‌که چند مجری خوب تلویزیون با برنامه‌های او دیده شده‌اند، می‌افزاید: مجری، حرف اول را در برنامه‌های گفت‌وگومحور می‌زند. در ضمن پیدا کردن مجری خوب هم یکی از تخصص‌هایی است که یک تهیه‌کننده باید داشته باشد. مجری یکسری ویژگی‌های ذاتی و یکسری ویژگی‌های اکتسابی دارد و من شیوه کار کردنم به این سبک است که اگر ویژگی‌های ذاتی او را ببینم کارم را با او شروع می‌کنم و به مرور زمان، خصیصه‌های اکتسابی را به او یاد می‌دهم.

او درباره مهمان‌هایی که به این برنامه دعوت می‌شوند، می‌گوید: اصل اول ما افرادی هستند که در شرایط نابسامانی زندگی، باز هم به زندگی امید دارند و در وهله بعدی افراد خاص را در نظر می‌گیریم.

وی اجرای علی ضیاء را در قالب این برنامه تحسین می‌کند و ادامه می‌دهد: برای مثال در برنامه امروز که خودتان دیدید، سید صالحی بیشتر زمان برنامه را در دست گرفته بود، مجری ما با زیرکی بسیار هیچ وقت صحبت مهمان را قطع نکرد و وقتی دید روند درستی را ادامه می‌دهد او را به سمت خوبی هدایت کرد. دقیقا برخلاف خیلی از مجریان ما که به دلیل علاقه به دیده شدن از این کارها می‌کنند.

***

پس از گفت‌وگو با تهیه‌کننده ویتامین 3 دوباره به استودیو برمی‌گردم و می‌بینم دومین مهمان برنامه در حال ورود به داخل استودیوست. محمدرضا توابی مشبک‌کار در دقایق پایانی برنامه وارد دکور ویتامین 3 می‌شود و درباره کارهایش و این‌که ترکیه می‌خواسته آثار او را با نام کشورش ثبت کند، صحبت می‌کند و می‌گوید آنقدر برای کشورم ارزش قائلم که هیچ‌گاه چنین کاری نخواهم کرد.

او ادامه می‌دهد: بتازگی می‌خواهم نمایشگاهی با عنوان «بسم‌اله» برگزار کنم. توابی دو نمونه از کارهایش را آورده که با کمک یکی از بچه‌های پشت صحنه و علی ضیاء تابلوی دوم جایگزین تابلوی اول او می‌شود.

مجری با مهمان‌ها خداحافظی می‌کند و در پایان، قطعه شعری را به مناسبت محرم می‌خواند و برنامه با پخش تیتراژ انتهایی به پایان می‌رسد.

نور پروژکتورها خاموش و دکور بسختی دیده می‌شود. علی ضیاء، مهمان‌هایش را بدرقه می‌کند و عکس‌های یادگاری‌شان را با یکدیگر می‌ا‌ندازند.

مائده میری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها