رحیم‌پور ازغدی در حسینیه هنر:

عاشورا همچنان سانسور می‌شود

به گفته حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاشورا در روزگار ما همچنان سانسور می‌شود و اگر عاشورا درست منعکس شود و عاشورای انسانی جایگزین عاشورای فرقه‌ای شود، ‌آن هنگام همه جهان را دربر می‌گیرد.
کد خبر: ۶۱۴۹۹۸

به گزارش فارس، یکشنبه‌شب در مراسم عزاداری سالار شهیدان در حسینیه هنر، رحیم‌پور ازغدی در سخنانی با موضوعیت «هنر و عاشورا» به بررسی نگاه‌های هنری به حادثه کربلا پرداخت.

وی با اشاره به سخن حضرت زینب (س) در برابر عبیدالله ابن زیاد، که درباره کربلا فرمودند «ما رایت الا جمیلا» گفت: سوال این است که چرا حضرت زینب (س) همه چیز را زیبا دید با این‌که در یک نیم‌روز آن همه پلیدی بود.

رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به این پرسش با اشاره به کلام امام حسن (ع) درباره روز کربلا که می‌فرمایند «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» افزود: این روز شامل همه پلشتی‌های عالم و همه زیبایی‌های عالم است، یعنی در طرف حق زیباترین روز دنیا بود و در طرف باطل زشت‌ترین روز عالم.

وی در توضیح بیشتر برای این موضوع به مرز سینما و ادبیات جنگ و سینما و ادبیات ضدجنگ اشاره و تاکید کرد: مرز این دو عرصه این است که یکی به زیبایی‌های طرف مظلوم در برابر پلیدی‌های ستم توجه می‌کند و دیگری زیبایی‌های مظلوم را نمی‌بیند و به زشتی‌های ظالم می‌نگرد.

این نظریه‌پرداز ادامه داد: بواقع عاشورا حادثه‌ای است که اگر همه تاریخ بنشینند و فقط از واقعیت‌های آن بنویسند و سخن بگویند جوهرشان تمام می‌شود ولی همچنان حکایت‌های نانوشته باقی است.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: این در حالی است که حادثه عاشورا و کربلا در جهان سانسور می‌شود و خیلی از اهل‌سنت در جهان اسلام، چه برسد خارج از جهان اسلام این حادثه را بدرستی نمی‌شناسند.وی افزود: عاشورایی که ما مطرح می‌کنیم عاشورای فرقه‌ای است که به درد ایرانی‌ها و شیعیان می‌خورد و اگر عاشورا درست منعکس شود و عاشورای انسانی شود همه جهان را دربر می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها