گزارشی از پشت صحنه سریال «زمانی برای عاشقی»/ آفت کینه و غرور

گروهی که سعی دارند تا در قاب تصویر قصه کربلا ، شخصیت ها و آیین سنتی عزا داری یعنی تعزیه را برایمان یادآوری و بازنمایی کنند. «زمانی برای عاشقی» عنوان سریالی است که محمد حسین لطیفی کارگردان کهنه کار و با تجربه سینما و تلویزیون پشت دوربین آن قرار گرفته است و مجموعه را هدایت می کند.
کد خبر: ۶۱۴۵۲۳
گزارشی از پشت صحنه سریال «زمانی برای عاشقی»/ آفت کینه و غرور

محرم دیگری از راه رسید و عاشقان و شیفتگان حسینی با برپا کردن هیات و تکایای عزاداری در کوچه و پس کوچه های کلانشهر تهران به سوگ سالار شهیدان اباعبدا... الحسین ( ع) و یاران باوفایش نشسته‏اند، اما در مرکز پایتخت خاکستری و خسته شهر یعنی جایی در میدان سپاه گروهی با شکل متفاوت و همسو با فضای محرم به استقبال این ماه می روند. گروهی که سعی دارند تا در قاب تصویر قصه کربلا ، شخصیت ها و آیین سنتی عزا داری یعنی  تعزیه را  برایمان یادآوری و بازنمایی کنند. «زمانی برای عاشقی» عنوان سریالی است که محمد حسین لطیفی کارگردان کهنه کار و با تجربه سینما و تلویزیون پشت دوربین آن قرار گرفته است و مجموعه را هدایت می کند. لطیفی  که پیش از این سریال های متفاوتی چون سفر سبز ، صاحبدلان ، نردبام آسمان ، وفا ، دودکش و... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است و فعالیت خود را این بار با ساخت سریال ویژه ماه محرم شبکه تهران ادامه می دهد.

سکانس اول: خانه‏ای با یک دنیای حس نوستالژیک
سکوت عجیبی در خیابان قربانی  حکمفرماست، اما از همان دور هم می توان حدس زد که لوکیشن سریال کجا قرار دارد . اولین نشانه آن، نورافکن های روشنی است که در روز بر بالای بام خانه قرار گرفته است . زنگ خانه را که می‏زنم، جوانکی درب خانه را باز می کند و مرا به داخل راهنمایی می کند . پرده کهنه و قدیمی جلوی درب را که کنار می زنم  ،خانه ای از جنس زندگی پدربزرگ و مادربزرگ ها دهه 60و 70  برایم زنده می‏شود.
حوض آبی رنگ با چند ماهی بازیگوش  و چند تخت دور تا دور آن اولین نمایی است که توجه ام را جلب می‏کند . حس عجیبی دارم، انگار زمان به عقب یعنی چیزی حدود 30 سال  قبل برگشته است . داخل حیاط خانه عده ای از عوامل تولید مشغول صرف نهار هستند که با یگدیگر گپ و گفتی صمیمانه دارند.

سکانس دوم : چالش کینه و غرور
سریال مناسبتی زمانی برای عاشقی که نگارش فیلمنامه آن از سوی علی اکبر محلوجیان انجام شده، روایت زندگی حاج مرتضی با بازی فرهاد قائمیان، بازاری خوشنام و متدینی است که یک اتفاق ناخواسته  زندگی او  را از این رو به آن رو می‌کند. او تصمیم می‌گیرد به حال و هوایی که سالها  از آن غفلت کرده، باز گردد. محمد حسین لطیفی با همان چهره خندان و مهربانش در باره این سریال می گوید:
«
زمانی برای عاشقی» هم مانند کارهای محرمی ، وامدار قصه آشنایی است که به  دفعات با محوریت تعزیه و آیین های دهه اول محرم ساخته می شود ، البته سعی ما براین بوده  تا برای خودمان هدفگذاری کنیم و یکی از هدف های بزرگ ما ، مروری بر خصلت ها و خصایل مذمومی چون کینه و غرور است که امیدواریم با پخش این سریال و بر قراری ارتباط با مخاطب به اهدافمان برسیم . ما در این سریال می خواهیم با زبانی ساده بگویم  که هر کس غرور و کینه در دل داشته باشد ، هرچقدر هم انسانی مومنی باشد ، مرید مولایمان حسین ( ع) نیست . او می گوید : در این سریال که در 10 قسمت 45 دقیقه ای ساخته می شود، حاج مرتضی قصه ما بعد از 20 سال به دنبال دوستان قدیمی خود می گردد و پس از پیدا کردن آنها می بیند هر کدام با مشکلی روبه رو  هستند . به نظرم این سریال باید زودتر از این ها ساخته می شد. این در حالی است که من در فیلمنامه نیز تغییر زیادی اعمال کردم.

سکانس سوم : داستانی با ریتم آرام
لطیفی با اشاره به فیلمنامه سریال زمانی برای عاشقی اضافه می‏کند: ریتم داستان این سریال آرام است.  قصه داستان پیوسته و دارای خط اصلی قوی است. بیشتر بازیگران اصلی آن مسن و میانسال هستند. نمونه آن فرهاد قائمیان بازیگر نقش اصلی داستان است. بعضی از بازیگران این سریال قبل از پیوستن من به مجموعه انتخاب شده بودند و برخی نیز مانند فرهاد قائمیان با انتخاب من  به مجموعه اضافه شدند، اما اعتقاد من این است که باید بازیگران در نقش های مختلف خود را محک بزنند و جا به جا شوند،  اما این جابه جایی باید با درایت و انتخاب درست همراه باشد.
 

سکانس چهارم : یک خانواده سنتی و صمیمی
حاج مرتضی ( فرهاد قائمیان) ،عالیه خانم (زهره حمیدی) ، حسین پسر خانواده (امین ایمانی) ، نرگس عروس خانواده (لیلا بلوکات) امیر عباس نوه حاج مرتضی (عرفان برزین)زینب دختر خانواده (نفیسه روشن) به همراه ماه مینا (ملیحه روشن) و همسرش خلیل (نصرت میر عظیمی)خونه شاگرد حاج مرتضی اعضای خانواده این خانه قدیمی و سنتی هستند که در کنار یکدیگر زندگی می کنند .  نفیسه روشن که نقش زینب دختر حاج مرتضی را بازی می کند ، در فرصت مناسبی بین دوسکانس از مجموعه گپی کوتاه با او می زنم. او سومین تجربه کار مناسبتی با حال و هوای محرم را دارد و کاملا با این فضا آشناست . روشن می گوید: زمانی که نقش زینب به من پیشنهاد شد ، پیچیدگی زیادی نداشت. زینب که در یک خانواده سنتی بزرگ شده است . پدر و مادر او دغدغه های خاصی دارند. البته برایم جالب است که زینب با آنکه در خانواده سنتی بزرگ شده مسئولیت اجتماعی دارد و شغل او پرستار یک بیمارستان است.  او دلیل پذیرش این نقش را  وجود و حضور محمد حسین لطیفی کارگردان  این مجموعه می داند و می گوید: در سابقه 12 ساله  هنری ام  من در عرصه هنر این اولین باری است که با آقای لطیفی کار می کنم و  از این موضوع بسیار خوشحال هستم .  به نظرم سریال زمانی برای عاشقی به مخاطب این پیام را می‏ دهد که بیشتر به یکدیگر اعتماد کنیم و وابستگی‏ هایمان را بپذیریم و اگر مشکلی در سر راه ما قرار می‏ گیرد قطعا امتحانی از جانب خداوند است.

سکانس پنجم : زندگی در خانه پدری  
  امین ایمانی بازیگر نقش حسین پسرحاج مرتضی است که برای اولین بار است با لطیفی همکاری می کند، او می گوید: همیشه کارهای آقای لطیفی را دوست داشتم و متنظر فرصتی بودم تا با ایشان همکاری داشته باشم و در این سریال این فرصت ایجاد شد. در این سریال ، نقش حسین را بازی می کنم که بعد از ازدواج هم با همسرش نرگس در خانه پدری می ماند نه اینکه استقلال مالی ندارد، بلکه به دلیل علاقه شدیدی که دارد در خانه پدری می ماند. حسین بیشتر نقش میانجی را بین همسرش و خانواده اش دارد که در نماهای مختلف سریال شاهد آن هستیم. ماه مینا و همسرش خلیل زن و شوهری هستند که در خانه حاج مرتضی نقش خونه شاگرد او را بازی می کند .
این زن و شوهر در واقع شیرینی و نمک داستان سریال را دارند و در تمامی مراسم ها ، شادی و ... این خانه شرکت می کنند. ملیحه روشن که ایفاگر نقش ماه مینا است، در باره این شخصیت می گوید: ماه مینا یک دختر از قشر متوسط اجتماع است که سادگی وشیرینی خود را دارد. حاج مرتضی و عالیه خانم او را برای خلیل خواستگاری می کنند. آنها خلیل را  همانند پسرشان دوست دارند و حامی او هستند.
تقریبا پایان روز کاری عوامل تولید است که کم کم عوامل از مجموعه جدا می‏شوند و تاریکی شب نیز سایه خود را در خانه قدیمی حاج مرتضی کشیده است و من نیز با عوامل خداحافظی می‏ کنم .

بانی فیلم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها