آشپزخانه سلامت

پخت نذری با کدام برنج؟

آشپزخانه سلامت

غذاهای مقوی را بشناسید

همیشه متخصصان در فصول سرد سال توصیه می‌کنند با خوردن غذاهای مقوی، سیستم ایمنی بدن خود را مقاوم کنید تا از ابتلا به بیماری‌های مسری در امان بمانید، اما پرسش اینجاست کدام‌یک از غذاها و میوه‌ها مقوی است و کدام‌یک می‌تواند ضعیف‌کننده این سیستم باشد؟
کد خبر: ۶۱۱۱۷۰

بیشتر افراد بر این باورند که غذای مقوی به آن غذایی گفته می‌شود که پرکالری و چرب باشد و بتواند بخوبی شکم را سیر کند، اما باید بدانید غذاهای چرب، دودی، سوخته، سرخ‌شده، فرآوری‌شده و نمک سود به دلیل هضم سنگین و تولید رادیکال‌های مضر، بدن را خسته و موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. با توجه به این که مقوی‌بودن غذا تعریف بسیار وسیعی دارد، اما معنی اصلی آن استفاده متناسب و همزمان از گروه‌های مختلف غذایی ترجیحا خام یا آب‌پز است که بتواند تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کند. در غیر این صورت بدن با کمبود مواد مغذی مواجه شده و دچار ضعف سیستم ایمنی و در نهایت مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

ـ در میان غذاها، استفاده همزمان غلات و حبوبات با یکدیگر مثل عدس‌پلو، لوبیاپلو و باقلاپلو کیفیت و اثرگذاری پروتئین‌ را در تقویت سیستم ایمنی بالا می‌برد و خوردن آن با انواع گوشت سفید و قرمز یا تخم‌مرغ یک غذای مقوی محسوب می‌شود.

ـ فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک بخصوص مصرف روزانه دو لیوان ماست یا شیر پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

ـ سوپ گندم همراه قلم برای کودکان و سوپ جو همراه گوشت کم‌چرب بخصوص گوشت بوقلمون برای بزرگسالان گزینه مناسبی است. مصرف سوپ جو بخصوص جوی دوسر حداقل یک بار در سه وعده غذای روزانه به سبب داشتن نوعی فیبر با خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است و می‌تواند عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها را در بدن تقویت ‌کند.

ـ نتایج بررسی‌ها نشان داده است سیر و پیاز از بروز عفونت‌ها جلوگیری می‌‌کند. افرادی که در رژیم غذایی‌شان سیر دریافت می‌کنند دو سوم کمتر از سایر افراد به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

ـ مصرف چهار تا پنج بار انواع گوشت در هفته به دلیل داشتن روی سبب تولید و تکامل سلول‌های سفید خون‌شده و قادر است باکتری‌ها و ویروس‌ها را شناسایی و منهدم کند. البته روی در غلات، لوبیا، سویا، تخم مرغ، لبنیات و بادام زمینی نیز وجود دارد، اما جذب آن نسبت به جذب روی موجود در گوشت سخت‌تر است.

ـ سیستم ایمنی افرادی که روزانه سه تا پنج فنجان چای سبز یا سیاه می‌نوشند به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی چند برابر قوی‌تر از افرادی است که چای نمی‌نوشند.

ـ مصرف روزانه 100 گرم قارچ، خاصیت تهاجمی گلبول‌های سفید در برابر میکروب‌ها را افزایش می‌دهد و بدن را تقویت می‌کند.

ـ متخصصان تغذیه و سلامت در آمریکا از کشف ترکیبات مفیدی در انگور قرمز خبر داده‌اند که می‌تواند توانایی بدن را در مقابله با ویروس و باکتری بالا ببرد؛ البته مصرف انگور در زمان سرماخوردگی به دلیل ترکیبات آلرژیک می‌تواند تحریک‌کننده علائم بیماری باشد، اما مصرف کشمش، مویز و گردو توصیه می‌شود.

ـ در غذاهایتان از جعفری، نعناع، گشنیز، فلفل سیاه، زنجبیل و زردچوبه به سبب داشتن خواص ضدباکتریایی زیاد استفاده کنید.

ـ روزانه آب هویج، آب سیب و آب کرفس بنوشید و از خوردن مرکبات که از گروه میوه‌های سم‌زداست غافل نشوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها