معاون وزیر نفت خبر داد:

آغاز ذخیره‌سازی بنزین

پرداخت یارانه ها از منابع وزارت نفت موجب متلاشی شدن شرکت ملی نفت و گاز شد

زنگنه: بنزین 1000 تومانی شایعه است

وزیر نفت در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تک نرخی شدن بنزین در رقم هزار تومان، آن‌را شایعه دانست و رد کرد.
کد خبر: ۶۱۰۱۱۲

به گزارش تسنیم، بیژن نامدار زنگنه دیروز در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی درباره این‌که آیا سناریوی تک‌نرخی شدن بنزین در دولت مطرح شده و براساس آن قرار است بنزین هزار تومان شود، اظهار کرد: بنده هم اینها را مانند شما شنید‌ه‌ام اما می‌توانم بگویم این اخبار شایعه است؛ تا زمانی که قطعی نشده باشد نمی‌توانیم بگوییم بنزین هزار تومان شده است.

وی در پاسخ به این‌که هم اکنون چند میلیون لیتر بنزین در روز وارد کشور می‌شود، گفت: این رقم در روزهای مختلف فرق می‌کند، اما به طور متوسط دو تا چهار میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه وارد کشور می‌شود.

زنگنه تاکید کرد: صندوق توسعه ملی مجاز نیست به صورت مستقیم به شرکت‌های دولتی وام پرداخت کند، اما می‌تواند به پیمانکاران وزارت نفت تسهیلات پرداخت کند که بر همین اساس تاکنون ۱۴ میلیارد دلار از صندوق برداشت شده است. وی درباره وضع تامین سوخت زمستانی نیز اظهار کرد: مشکلی برای سوخت‌رسانی زمستان نداریم، اما کمبود شدید گاز در شبکه احساس می‌کنیم که این به دلیل وضع پارس جنوبی است.

زنگنه درباره تامین یارانه نقدی از محل وزارت نفت گفت: از برنامه‌ای که در بودجه داریم عقب نیستیم، اما می‌توانیم بگوییم حتی بیشتر از برنامه نیز از منابع وزارت نفت برای یارانه نقدی پرداخت شده است، به اندازه‌ای که بخش گاز و پالایش الان معطل شده‌اند.

وزیر نفت گفت: طبق بودجه باید ۲۷ هزار میلیارد تومان از منابع وزارت نفت به عنوان یارانه پرداخت می‌شد، ولی این مقدار هم کشش بودجه ما را نمی‌داد به همین دلیل به متلاشی شدن شرکت ملی نفت و گاز منجر شد.

زنگنه در پاسخ به این‌که آیا انعقاد قرارداد وزارت نفت با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی صحت دارد، گفت: قرارداد نبستیم، اما مذاکراتی را با شرکت‌های اروپایی انجام داده‌ایم، البته درباره مذاکره با شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانم اظهارنظر داشته باشم.

زنگنه از واریز هشت میلیارد دلار پول واقعی به صندوق توسعه ملی تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با واریز این منابع وام به سرمایه‌گذاران و متقاضیان واقعی اختصاص خواهد یافت البته این رقم باعث افزایش دوبرابری ظرفیت وام‌دهی خواهد شد.

تحریم‌ها لغو می‌شود

وزیر نفت گفت: باید تلاش کرد با برداشته‌شدن تحریم‌ها جریان توسعه کشور شتاب گیرد که البته سیاست دولت تدبیر و امید هم همین است.

زنگنه با یادآوری شرایط صادرات نفت و دریافت درآمد ناشی از آن در اثر تحریم‌ها افزود: یکی از نکات درس‌آموز تحریم‌ها این بود که کشور را می‌توان با صادرات یک میلیون بشکه نفت اداره کرد و اگر این تحریم‌ها برداشته شود سالانه 5‌/54 میلیارد دلار درآمد بیشتر از فروش نفت خواهیم داشت.

وی گفت: اگر هر سال حدود 14 میلیارد دلار از محل افزایش درآمد نفتی در شرایط رفع تحریم‌ها برای ترمیم زخم‌های بودجه جاری درنظر گرفته شود، 40 میلیارد دلار خواهیم داشت که این رقم در هشت سال آینده 320 میلیارد دلار درآمد خالص برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وزیر نفت با یادآوری لزوم تامین 30 درصدی سرمایه طرح‌ها از سوی سرمایه‌گذاران به منظور بهره‌مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: می‌توان به سرمایه‌گذاری بیش از 800 میلیارد دلار در یک دوره هشت ساله در صنعت نفت امیدوار بود.

زنگنه گفت: دولت به این نتیجه رسیده است که تبدیل پول به ریال و تزریق آن به اعتبارات عمرانی مسبب توسعه پایدار کشور نخواهد بود بلکه دولت را به یک کارفرمای بزرگ با کارایی اندک تبدیل می‌کند.

وی با بیان این که نگاه دولت تدبیر و امید به درآمدهای نفتی، دوران جدیدی را نوید می‌دهد، اظهار کرد: توسعه ماندگار باید از طریق بخش خصوصی واقعی محقق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها