به یاد بانوی خادم القرآن

امروز پنجمین سالگرد درگذشت طاهره صفارزاده شاعر، مترجم و پژوهشگر سرشناس کشورمان است. نام این بانو، برای همه فرهنگ‌دوستان کشور، آشنا و احترام‌برانگیزست، فرقی هم نمی‌کند در کدام گروه و جریان ادبی و هنری قرار گرفته باشی، آثار صفارزاده آن قدر از جوهره و توانایی برخوردارند که نمی‌توان به این سادگی او را انکار کرد، حتی حالا که چند سالی می‌شود دیگر میان ما نیست.
کد خبر: ۶۰۹۴۳۲
به یاد بانوی خادم القرآن

یکی از نکات حائز اهمیت درباره این شاعر و مترجم این است که او را به عنوان یک چهره در میان روشنفکران پیش از انقلاب می‌شناختند.

انتشار مجموعه‌شعرهایی چون رهگذر مهتاب، چتر سرخ (به زبان انگلیسی)، طنین در دلتا، سد و بازوان، سفر پنجم و حرکت و دیروز، سبب شد او به عنوان یکی از زنان صاحب فکر و اندیشه در آن زمان نامی دست و پا کند.

اما او پس از انقلاب رفته رفته خود را از آن جریان جدا کرد و به مرتبه‌ای رسید که موفق شد عنوان خادم‌القرآن را بدست بیاورد.

صفارزاده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه 60 با انتشار دفترهای بیعت با بیداری، مردان منحنی و دیدار با صبح، از خود چهره متفکری با اندیشه‌ها و آرمان‌های آسمانی ارائه کرد.

سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمه قرآن به انگلیسی و فارسی عنوان خادم‌القرآن را کسب کرد.

این همه افتخارات او نبود، بلکه در سال ۲۰۰۵، از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به‌عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد.

صفارزاده که در یک دوره طولانی در خانه نشست و قرآن مجید را به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگرداند، حتی پیش از مرگش دست به ترجمه نهج‌البلاغه زد که البته عمرش به انتشار این اثر فاخرکفاف نداد.

به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت این بانوی اهل ادب، حوزه هنری عصر چهارشنبه گذشته مراسمی با عنوان «طنین بیداری» برگزار کرد که در آن چهره‌هایی چون محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و شاعرانی چون رضا اسماعیلی و محمدرضا عبدالملکیان حضور داشتند.

البته باید گفت گرچه نفس برگزاری چنین گرامیداشت‌هایی نیکوست، اما کاش دست‌اندرکاران برگزاری چنین مراسمی به‌گونه‌ای مراسم تکریم یک فرهیخته معاصر را برگزار کنند که در شأن او باشد. کافی است نگاهی به تعداد حاضران در این مراسم بیندازید تا ببینید آیا شأن بزرگداشت مراسم بانوی برتر جهان اسلام و خادم قرآن این میزان استقبال از سوی مخاطبان است یا خیر؛ آن هم بانویی که همه جریان‌ها به توانایی و بزرگی او معترف هستند.

قطعا باید به برگزارکنندگان این رویداد به دلیل نیت کار دست مریزاد و خسته نباشید گفت، اما ای کاش متولیان فرهنگی در برنامه‌ریزی و دعوت از مهمانان و روند اطلاع‌رسانی هم حساسیت بیشتری به خرج می‌دادند تا آن‌گونه که بایسته و شایسته نام طاهره صفارزاده است مراسم برگزار می‌شد.

بامداد محمدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها