عناوین صفحه اول روزونامه‌های صبح چهارشنبه

آقای احمدی‌نژاد! آقای روحانی! شفاف‌‌سازی کنید

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون پاییز بی‌باران تهران را آلوده‌تر کرد،مذاکره با حضور وندی شرمن را تحریم کنید،تسریع درتصویب لوایح قضایی، ذخیره آب تهران نصف شد،شکایت خانواده شهدا از حمید انصاری،بازگشـایی سـفارتخانه‌هـای ایـران و انگلیـس،شنیده مطهری از علت معرفی‌نشدن توفیقی به مجلس و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۰۸۹۸۴
آقای احمدی‌نژاد! آقای روحانی! شفاف‌‌سازی کنید

سیاست روز:آقای احمدی‌نژاد! آقای روحانی! شفاف‌‌سازی کنید
 
خبر «خزانه خالی» چه نویدی می‌دهد؟ هر دولتی که بر سرکار می‌آید پیش از آن که انتخاب شود و کابینه خود را بچیند قطعاً وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را رصد کرده است و از چند و چون آن هم آگاه است. می‌داند که وضعیت اقتصادی کشور چگونه است، با همین علم و آگاهی، شخصیتی خود را نامزد ریاست جمهوری می‌کند و اگر بخت با او باشد به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی برگزیده خواهد شد و آنگاه کار سخت و دشوار کشور داری او هم آغاز می‌شود.

دولت نهم و دهم که ریاست جمهوری آن را محمود احمدی نژاد بر عهده داشت پس از ۸ سال به پایان کار خود رسید. دولت تازه نفس هم دو ماه است که بر سر کارآمده و بیشترین انرژی خود را وقف دیپلماسی خارجی کرده است. در چشم برهم زدنی دوران دولت تدبیر و امید هم پایان خواهد یافت و از آن تنها یاد و خاطره‌ای خوب یا بد از اندیشه مردم باقی خواهد ماند با کارهای کرده یا نکرده.

دولت تازه نفس از همان آغاز کار خود بنا را بر این گذاشت تا دولت پیشین را مسبب و مقصر همه مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی بداند.

انتقادات مکرر از سیاست خارجی دولت های نهم و دهم، و این که این سیاست‌ها، جمهوری اسلامی ایران را در دنیا منزوی کرده است، خصومت‌ها و دشمنی‌هایی که در منطقه و فرا منطقه علیه ایران اتخاذ می‌شود به خاطر رفتارهای دیپلماسی ایران در زمان دولت پیشین است، یک فضای سیاه، ناامید کننده و یأس آلود از دوره گذشته به تصویر می‌کشد که به دولت یازدهم ارث رسیده است.

در حوزه اقتصاد هم چنین است. دولت یازدهم بنا را بر این گذاشته است که هر مشکلی که در این حوزه وجود دارد به ارث رسیده از دولت پیشین است. در این که دولت گذشته یا هر دولتی به طور مطلق عملکرد کاملا مثبتی نداشته است شکی نیست اما هر دولتی هم عملکرد مطلق و کاملا منفی هم نداشته و در این میان علاوه بر سیاست‌های اشتباه اقدامات مثبت هم داشته است. این بی انصافی است که تنها نکات منفی دیده شود و اقدامات مثبت دولت‌ها از دیدگاه دور بماند.

این که دولت اکنون چرا به این سیاست رو آورده پرسشی است که نیازمند پاسخ از سوی مسئولان دولت پیشین به ویژه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت است و البته مسئولان کنونی به ویژه رئیس جمهور محترم و تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید هم برای این ادعاهای خود مستند ارائه بدهند تا مردم درباره آن قضاوت کنند. آیا می توان تنها به سخنانی که بدون ارائه سند و مدرک بیان می‌شود توجه و استناد کرد؟

افکار عمومی جامعه اکنون در انتظار پاسخی روشن درباره موضوع خالی بودن خزانه است خزانه‌ای که متعلق به بیت المال است یعنی مردم.

آنها می‌خواهند بدانند که اگر خزانه خالی است و دولت پیشین آن همه که دولت اکنون می‌گوید بدهکار است چرا و چگونه؟ می‌خواهند بدانند که درآمدهای کشور در ۸ سال گذشته کجا هزینه شده که اکنون خزانه بیت المال خالی شده است. می‌خواهند بدانند که پس دولت احمدی نژاد کشور را در آن ۸ سال چگونه اداره کرده است؟

اگر در آرشیو اخبار ۸ سال پیش جستجو کنیم، هنگامی که احمدی نژاد ریاست جمهوری را از دولت سید محمد خاتمی تحویل گرفت چنین سخنانی را می‌یابیم که دولت اصلاحات چنین کرد و چنان کرد. آن زمان هم پاسخ روشنی به آن ادعاها داده نشد و اکنون این رویه ادامه دارد.

دولت‌ها برآمده از آرای مردم هستند، هر دولتی که دوره کاری آن پایان می‌یابد نباید مورد سیاه نمایی از سوی دولت بعدی قرار گیرد. همانگونه که این دولت از مردم رأی گرفته است، دولت‌های پیشین هم همینگونه بوده‌اند. تفاوتی از این منظر میان آنها نیست. مسئولان دولت گذشته به ویژه محمود اجمدی نژاد در این زمینه تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند این در حالی است که این اتهامات نیازمند پاسخگویی از طرف آنها است تا شفاف سازی شود که آیا اینگونه که دولت تدبیر و امید می‌گوید هست یا نه؟

احمدی نژاد روز گذشته در همین زمینه به تسنیم در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام حسن روحانی مبنی بر اینکه دولت را با خزانه خالی و انبوهی از بدهی تحویل گرفته است، خاطرنشان کرد: این را مسئول مربوطه پاسخ می دهد و به زودی پاسخ داده می شود.

اکنون دو برداشت در میان افکار عمومی و سیاسیون کشور نقش بسته است. نخست این که دولت برای فرار از تبعات مشکلات اقتصادی و پیوند زدن آن به حل مسائل دیپلماسی خارجی به ویژه در زمینه گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و مسائل هسته‌ای چنین سیاستی را دنبال می‌کند و دولت پیشین را متهم می‌سازد و می‌گوید خزانه خالی تحویل داده است و برخی هم به این باور رسیده‌اند که دولت احمدی نژاد چنین اقتصادی و سیاست خارجی را تحویل دولت تدبیر و امید داده است و اگر هم نمی‌توان در کوتاه مدت کاری انجام داد به این خاطر است نه کم کاری دولت کنونی.

هر یک از این برداشت‌ها نیازمند پیگیری، پاسخگویی و شفاف سازی دارد. تیم اقتصادی دولت گذشته رو در رو با تیم اقتصادی دولت کنونی در یکی از برنامه‌های مناظره تلویزیونی حاضر شوند و به پرسش‌هایی که در همین زمینه از سوی مردم مطرح می‌شود با سند و مدرک پاسخ دهند تا به همه شبهات و شایعاتی که در این باره مطرح است پایان داده شود.

جام جم

پاییز بی‌باران تهران را آلوده‌تر کرد
واکنش‌ها به اظهارات توهین‌آمیز معاون وزیر خارجه آمریکا
رونمایی از بزرگ‌ترین نهج‌البلاغه مطله
چگونگی شناسایی پردرآمدها برای حذف یارانه

کیهان

مذاکره با حضور وندی شرمن را تحریم کنید
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:حذف یارانه پردرآمدها ابتدا با خود اظهاری است
بشار اسد: آمریکا ، عربستان و قطر پای القاعده را به سوریه باز کردند
کسانی که وقیحانه از خانواده شهدا طلبکار شده‌اند بدانند به امام شکوه می‌کنیم

جمهوری اسلامی

تحریم غرب علیه ایران ظالمانه است غرب باید حسن‌نیت خود را ثابت کند
رفع محدودیت‌‌های ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به فرزندان چهارم به بعد
باتدبیر دولت ومجلس شاهدگشایش در عرصه مشکلات کشورخواهیم بود
نارضایتی اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد جمهوری‌خواهان در ماجرای تعطیلی دولت

رسالت

نسبت آثار ترجمه سکولار پس از انقلاب هزار برابر شده است
راه‌اندازی اینترنت پر سرعت در 8 هزار روستای کشور
شعار مرگ بر آمریکا برخاسته از عمق احساسات ملت ایران است
غرب باید حسن ‌نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند

سیاست روز

آقای احمدی‌نژاد! آقای روحانی! شفاف‌‌سازی کنید
گرد و خاک آقای دیپلمات
نشستی برای ویرانی بیشتر سوریه
لزوم پاسخ قاطع دستگاه دیپلماسی به هتاکی سران واشنگتن

حمایت

سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات با هماهنگی مقامات عالی کشور صورت می‌گیرد
تسریع درتصویب لوایح قضایی
صالحی خبر داد؛ راه‌اندازی خطوط UO2 در سه ماه آینده
تشکیل 3شعبه‌جدیدبرای‌رسیدگی‌به‌درخواست‌های‌اعاده‌دادرسی

تهران امروز

سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد: مسیر آینده مذاکرات هسته‌ای
دستور آزاد‌سازی آمارهای محرمانه اقتصادی
گزارش تحلیلی «تهران امروز» از سناریوهای پیش روی مذاکرات هسته‌ای
گفت‌وگو با سرهنگ هاشمی، رئیس سابق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

ایران

مذاکرات ژنو با هماهنگی رهبری انجام می شود
 ذخیره آب تهران نصف شد
خانه‌ای که به نام احزاب بود
رویکرد تازه ایرنا تلاش برای جلب اعتماد مخاطب

جوان

سازمان مل: ایران رتبه دوم جهان در توسعه شاخص نیروی انسان است
خط و نشان مرغ پر کنده برای دولت یازدهم
شکایت خانواده شهدا از حمید انصاری
اتاق فرمان روزنامه های تحت زنجیر ذوق تیتر زدن متنوع هم ندارند

قانون

دستگاه دیپلماسی با رهبری هماهنگ است
اوباما، نتانیاهو را نادیده می‌‏گیرد
موفقیت امروز ما مرهون دوران مقاومت است
«اصلاح‌طلبان» پیروز انتخابات آتی هستند

مردم سالاری

بازگشـایی سـفارتخانه‌هـای ایـران و انگلیـس
در برخی تئاترها دستپاچگی دیده می‌شود
چگونگی حذف یارانه سه دهک ثروتمند
تاسیس مراکز سرپایی ترک الکل در کشور

بهار

هوای تهران در شرایط هشدار
خطر رانش زمین زیر پای خانه قجری
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ‌گفت و گوهای هسته‌ای ژنو:مذاکرات با هماهنگی مقام معظم رهبری است
وزیر ارشاد بازهم تاکید کرد؛آثار اهل قلم با بلندنظری نگاه شود

شرق

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه:مذاکرات «ژنو» هماهنگ با رهبری بود
شنیده مطهری از علت معرفی‌نشدن توفیقی به مجلس
وزیر دادگستری:تلاش می‌کنم اعدامی زنده‌شده اعدام مجدد نشود
 تکذیب ادعای متهم درباره قتل 15کودک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ر حیم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
ازسال 91 اضافه كاریهای كارمندان آموزش وپرورش نصف شد وبعدها حذف گردید تا دو روز پیش كه باز هم نصفه اضافه كاری را دادند.با تورم حاصله، افزایش حقوق اصلا به چشم نیامدو خلاصه نمیدانم دولت مردان شرمنده بودن پیش خانواده رو تا حالا چشیدند؟ بچه مریض شود (در طوفان دو سه روز پیش) پول دكتر نداشته باشی و درمان خانگی انجام بدی و دوباره قرض بگیری ؟ .....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها