ایران زمین

کاهش 20 درصدی تولید پسته در کرمان

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان از کاهش 20 درصدی تولید پسته در این استان خبر داد. عباس ملایی افزود: خشکسالی‌های پی‌در‌پی در کرمان باعث شده است که سفره‌های آب زیرزمینی این استان کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۶۰۶۶۰۰

وی با اشاره به مصرف حجم عظیمی از آب در بخش کشاورزی گفت: باید با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین از هدر‌رفت آب در این بخش جلوگیری کنیم. کشاورزان با استفاده از این روش‌ها ضمن کاهش هزینه‌ها می‌توانند از هدر‌رفت آب در مزارع و باغ های خود جلوگیری کرده و باعث رونق کشاورزی منطقه شوند. این مسئول با اشاره به تجهیز 20 هزار هکتار از باغ های پسته استان کرمان به سیستم‌های آبیاری مکانیزه، یادآور شد: اکنون وسیع‌ترین باغ‌های پسته در رفسنجان، زرند، سیرجان، راور، کرمان شهربابک، انار و بافت قرار دارد.

به گفته ملایی، امسال 110 هزار تن پسته در این استان تولید شده است. وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه دما و دیگر عوامل محیطی اظهار کرد: این امر به بخش‌های مختلف کشاورزی آسیب وارد کرد و در زمینه تولید پسته نیز شاهد کاهش 20 درصدی تولید بودیم./‌ مهر

توقف 3 روزه صادرات کالا از مرز مهران

مدیرکل گمرکات استان ایلام گفت: فعالیت صادرات کالا در پایانه مرزی مهران به کشور عراق به مدت سه روز از بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم مهر متوقف می‌شود.

خلیل حیدری افزود: فعالیت صادراتی در مرز مهران به کشور عراق به سبب برگزاری آیین‌های ویژه عید سعید قربان متوقف می‌شود.

وی اظهار کرد: بازرگانان دو کشور از اوایل هفته آینده پس از بازگشایی مرز تجاری مهران می‌توانند بار دیگر فعالیت‌های اقتصادی خود را بر پایه رویه‌های قانونی گذشته ادامه دهند. ارزش مبادلات تجاری در مرز بین‌المللی مهران سال گذشته به بیش از یک میلیارد دلار رسید. روزانه حدود 700 دستگاه کامیون حامل کالا از این خروجی بین‌المللی میان دو کشور ایران و عراق تردد می‌کنند. ‌/ ‌ایرنا

بلوط‌های ایلام از درون می‌پوسند

بلوط‌های رشته کوه‌های زاگرس در استان ایلام دیگر توانی برای ایستادگی در مقابل ریزگردها، خشکسالی و دیگر تغییرات و ناملایمات را ندارند، به همین دلیل تسلیم مرگی ناگهانی شده و مدتی است از درون می‌پوسند و آرام آرام از پا می‌افتند.

یک کارشناس بیابان‌زدایی با بیان این‌که بیماری مرگ ناگهانی بلوط در استان ایلام در حال پیشروی است، گفت: طبق مشاهدات عینی در مناطق مختلف استان به‌طور متوسط بین 20 تا 30 درصد درختان بلوط به عارضه‌ خشکیدگی دچار شده‌ است.

عبدالرضا محمدی به کوچک و ریزماندن برگ‌ها، ریز شدن میوه‌ بلوط، ریزش برگ‌ها و خشکیدگی کامل تاج اشاره کرد و افزود: این پدیده‌ فاجعه‌آمیز بیشتر در خاک‌های کم‌عمق و شنی مشاهده می‌شود و اغلب بر اثر نابسامانی شرایط رویشگاهی و برهم خوردن تعادل محیطی، از خشکیدگی ریشه‌های مویی درختان بلوط آغاز می‌شود و با ظهور آفات و بیماری‌های ثانویه، استرس‌های شدیدی به درختان بلوط وارد آمده و سبب زوال و خشکیدگی آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون جنگل‌های زاگرس از دو عارضه‌ مهم بیماری و کرم چوب‌خوار رنج می‌برد و مرگ ناگهانی بلوط یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک جنگلی است که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن قارچ «فیتوفتورا» است. محمدی با بیان این‌که آفات یا بیماری در میان درختان بلوط به‌تنهایی نمی‌تواند علت وقوع فاجعه زیست محیطی ‌خشکیدگی بلوط باشد و قطعا عواملی نظیر تخریب جنگل، خشکسالی‌های پی‌درپی، گرد و غبارهای اخیر و نوع خاک در زوال و خشکیدگی بلوط‌های منطقه‌ زاگرس نقش مؤثری داشته‌ است، تاکید کرد: به دلیل غیرقابل حذف بودن این بیماری، ضرورت توجه به جنبه‌های مدیریتی این موضوع ضروری است. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها