چه اتفاقی میافتد اگر مقصدتان ایستگاه شارژ نداشته باشد یا وقتی در خانه هستید مجبور باشید خودرویتان را در خیابان پارک کنید؟ صاحبان برخی از اسکوترها یا دوچرخههای الکتریکی میتوانند وسیله نقلیهشان را برداشته و با خود به خانه برده و شارژ کنند.
استریما، خودروساز ایتالیایی همین ویژگی را در خودروهای الکتریکی بایرو قرار داده است! قرار نیست کسی خودرو را با خودش به داخل منزل ببرد. طراحان، باتریهای این خودروی جدید را قابل حمل ساختهاند.
گرچه نام بایرو در دنیا زیاد شنیده نشده است، اما این خودروی کوچک دو نفره چند سال است در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی به فروش میرود. بایرو دو موتور الکتریکی 48 ولت (در عقب خودرو) دارد که به خودرو سرعتی معادل 45 کیلومتر در ساعت میدهد. البته ویژگی ارتقای سرعت موجود در خودرو، هرزمان که نیاز باشد سرعت آن را به شکلی مقطعی افزایش میدهد.
خریداران تاکنون میتوانستند بین خرید باتریهای سربی، لیتیوم ـ یونی یا لیتیوم مکسی که ظرفیت بالاتری دارند، انتخاب کنند، اما هیچیک از این باتریها به گونهای طراحی نشده بود که بتوان بسرعت ازخودرو خارج ساخت. اما اکنون استریما ویژگی راحت برداشتن باتری لیتیوم یونی را نیز به آن افزوده است.
این باتری مانند باتریهای لیتیومی قبلی این خودروی الکتریکی، سرعتی معادل 40 کیلومتر برساعت را فراهم میکند و چهارساعته شارژ میشود، اما باتریهای جدید برخلاف باتریهای قدیمی چرخ دارد و روی شیاری قرار گرفتهاست، بنابراین وقتی خودرو پارک شده است براحتی از شیار خود که در صندوق عقب خودرو قرار دارد، جدا میشود و برای این منظور نیاز نیست هیچ اتصال یا سیمی قطع شود. وقتی کاربر قصد دارد باتری 12 کیلوگرمی را بیرون آورد یک دسته تلسکوپی را باز میکند و سپس باتری را مانند یک چمدان بیرون میکشد. برای شارژ باتریها الزامی به درآوردن آنها نیست و این گزینه فقط برای زمانی که راننده قصد دارد باتری را در جای دیگری مثل داخل خانه شارژ کند، در نظر گرفته شده است.
این ویژگی علاوه بر موضوع شارژ آسان کمک میکند براحتی بتوان باتری خالی شده را با یک باتری پر جایگزین کرد که برای خودروهای اجارهای یا مشترک بین اعضای خانواده گزینه مناسبی است. همچنین در نظر داشته باشید خودروی بدون باتری را نمیتوان براحتی دزدید.
قیمت خودروی بایرو ـ بدون باتری ـ در کشورهای اروپایی حدود 30 میلیون تومان است و قیمت باتریاش نیز از شش میلیون تومان برای نوع سربی شروع میشود و تا 15 میلیون تومان برای باتریهای مدرنتر میرسد.
gizmag / مترجم: نادیا زکالوند
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد