وزیر امور خارجه تاکید کرد که اوباما باید به اظهارات خود در زمینه تعامل با ایران پایبند باشد

ظریف: مذاکره با حفظ منافع کشور ‌کار‌ دشواری است

وزیر امور خارجه کشورمان درباره سیاست خارجی دولت و مذاکرات نیویورک گفت: شعار دادن و مذاکره نکردن خیلی ساده است، ولی این‌که کسی بخواهد مذاکره کند، منافع کشور و حقوق مردم را حفظ کند و ضمنا مانع این شود که فضاسازی علیه کشور صورت گیرد و فشار علیه معیشت و رفاه مردم ایجاد شود کار دشواری است.
کد خبر: ۶۰۳۷۷۳

محمدجواد ظریف پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد در گفت‌وگو با مهر درباره این سفر و ملاقات‌های صورت‌گرفته گفت: این سفر آغاز دیپلماسی جهانی دولت تدبیر و امید بود که با حضور موثر ریاست جمهوری شروع شد و آثار بسیار خوبی داشت. وی افزود: از آثار این سفر می‌توان به منزوی شدن گرایش‌های ضدایرانی اشاره کرد که در مورد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سازمان ملل متحد و هم در رسانه‌های آمریکایی (که معمولا گرایش‌های ویژه دارند) متجلی شد. ظریف ادامه داد: کاملا بارز بود که نتانیاهو به دست و پا زدن افتاده و رسانه‌ها در این باره مطالب زیادی نوشتند که از جمله آنها می‌توان به سرمقاله نیویورک‌تایمز مبنی بر این‌که باید حرف‌های کهنه را کنار گذاشت اشاره کرد. نکات دیگری از این دست نیز که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم آثار اولیه این سفر و دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی است؛ این دیپلماسی دارای ابتکار عمل است که برخورد واکنشی با جریانات بین‌المللی ندارد.

رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین خطر هسته‌ای برای دنیاست

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی تلاش می‌کند مانع شود بدخواهان جمهوری اسلامی صحنه بازی را تحریف کنند و اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو برای مذاکرات هسته‌ای ما تصمیم‌گیری کند، چون رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین خطر هسته‌ای دنیاست و جالب است که در طول حدود هشت سال گذشته بزرگ‌ترین بازیگر موضوع هسته‌ای ایران نیز همین آقای نتانیاهو بوده است. وی تاکید کرد: تحرکات دیپلماتیک دولت در نیویورک حرکت مناسبی بود که البته یک شروع است و چون وارد یک تعامل جدی شده‌ایم، حتما کار نیز سخت‌تر می‌شود. حتما همراه با تعامل و مذاکره ضروری است که طرف مذاکره با جدیت، دقت و هوشمندی نگاه کند، اطراف را بسنجد و در این میدان کارزار با بصیرت کامل وارد شود.

ظریف درباره مذاکرات ایران و 1 5+ که حدود ده روز دیگر در ژنو برگزار خواهد شد، اظهار کرد: ژنو نیز مرحله اول ورود به جزئیات در مذاکره است. در نیویورک بیشتر یک تصویر کلی مطرح کردیم، همان تصویر کلی نیز مهم بود که شاید برای اولین بار در قالب این تصویر ظاهرا یک توافق کاملی وجود داشت بدون آن‌که وارد جزئیات شویم، اما ورود به جزئیات ضرورت مذاکره جدی است و در واقع چانه‌زنی اساسی را شروع می‌کند که ما شروع این امر را در ژنو شاهد خواهیم بود. وی درباره سطح مذاکرات در ژنو اظهار کرد: در مذاکرات ژنو من و خانم اشتون حضور داریم، معاونان بنده و مدیران سیاسی دولت‌های طرف مقابل هم حضور دارند، اما این‌که آیا وزرای کشورهای 5+1 حضور داشته باشند، هنوز موضوع مذاکره است.

پیگیری برای ادامه مذاکرات تهران و واشنگتن

ظریف در مورد ماموریت وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای پیگیری مذاکرات از سوی روسای جمهور دو کشور اظهار کرد: ظاهرا هر کسی خودش موضوع را پیگیری می‌کند. بنده بشدت به همراه تیم ایرانی مشغول طراحی و برنامه‌ریزی هستم، حتما آقای کری هم با همکاران خود در آمریکا مشغول است، البته براساس آنچه که من اطلاع دارم آقای کری سفر دو هفته‌ای به خارج از کشور داشته و بعد از مذاکرات ما، آمریکا را ترک کرده است، ولی حتما ایشان هم مشغول طراحی برای مذاکرات دور بعد هستند.

ظریف امروز به مجلس می‌رود

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضور وزیر امور خارجه در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر ظریف در پایان سفر به نیویورک و بازگشت به کشورمان به منظور تشریح برنامه ها، اهداف و ابعاد دستاوردهای سفر مهم اخیر ریاست محترم جمهوری به سازمان ملل متحد و همچنین ملاقات‌های متعدد خود با همتایان و مقامات عالی‌رتبه بیش از 50 کشور و نهادهای بین‌المللی و فعالیت‌های فشرده رسانه‌ای و دیدار با محافل و شخصیت‌های علمی و پژوهشی و ایرانیان مقیم، بنا به عرف موجود مناسبات میان دولت و مجلس، بعد از ظهر یکشنبه (امروز) در این کمیسیون حضور می‌یابد.

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم تاکید کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه، ارزیابی و دیدگاه‌های دستگاه سیاست خارجی از فضای بین‌المللی قبل و بعد از سفر، تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری بر فضای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه و بین‌المللی و برخی زوایای فعالیت‌های به عمل آمده در طول سفر آقای دکتر روحانی را به نیویورک بیان خواهد کرد.

ظریف: از اوباما ناامید شدم

وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا باید در تمام شرایط به اظهارات خود در زمینه تعامل با ایران براساس احترام متقابل پایبند باشد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.ان.‌ان که قرار است امروز به طور کامل منتشر شود در پاسخ به این‌که «نظر شما درباره اظهارات باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) در دیدار با با بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) چیست؟» گفت: به عقیده من، سران سیاسی باید رهبری کنند. من از این‌که اوباما از زبانی استفاده کرد که برای مردم ایران توهین‌آمیز بود، ناامید شدم.

ظریف افزود: به عقیده من، اوباما باید به تصمیم خود برای تعامل با ایران بر مبنای اعتماد متقابل پایبند باشد. این چیزی است که او در نامه‌اش به رئیس‌جمهور ایران گفت. این چیزی است که او در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد. وی تصریح کرد: نمی‌توان با تهدید یک کشور دیگر و با تلاش برای ترساندن آنها، با احترام متقابل با آنها تعامل کرد، مخصوصا وقتی می‌دانید چنین کاری نتیجه‌بخش نیست و به هیچ عنوان به درد نمی‌خورد. همان‌طور که گفتم مردم ایران به زبان تهدید و ارعاب واکنش بسیار بسیار منفی نشان می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها