کارشناسان درباره جبران شکست 2 بر صفر استقلال چه می گویند؟

رویای آبی ؛ تکرار برد حماسی 16 سال پیش

راهکار امیر قلعه‌نویی و شاگردانش برای عبور از نماینده کره جنوبی و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا چه باید باشد؟
کد خبر: ۶۰۲۷۸۰
رویای آبی ؛ تکرار برد حماسی 16 سال پیش

16 سال از آن بازی خاطره‌انگیز می‌گذرد. استقلال دیدار رفت را با نتیجه 4 بر یک به نوف باخور ازبکستان باخت تا برای جبران این نتیجه در بازی برگشت نیاز به برد 3 بر صفر داشته باشد؛ نتیجه‌ای که به دست آوردنش دشوار به نظر می‌رسید.

حمایت صدهزار نفری تماشاگران در آن روز اولین اهرمی بود که به آبی‌ها در جبران آن شکست سنگین کمک کرد. بازی با حملات پردامنه استقلال آغاز شد و در همان نیم ساعت نخست، پنالتی صادق ورمزیار و ضربه سر عبدالصمد مرفاوی حساب کار را 2 بر صفرکرد. آبی‌ها فقط به یک گل دیگر احتیاج داشتند، اما برای زدن آن تا دقیقه 80 انتظار کشیدند. آن روز علیرضا منصوریان کار را تمام کرد تا استقلال سه بر صفر برنده شود و جشنی صدهزار نفری را در ورزشگاه آزادی برپا کند.بسیاری از کسانی که امروز به ورزشگاه آزادی می‌روند همان‌هایی هستند که 16 سال پیش هم 90 دقیقه تمام با دل و جان از تیم محبوبشان حمایت کردند. آبی‌ها با حمایت همین لشکر، امروز امیدوارند شکست 2 بر صفر بازی رفت را مقابل تیم کره‌ای اف‌سی سئول جبران کنند تا بار دیگر جشنی بزرگ در ورزشگاه آزادی برپا شود.

تمرکز در فاز دفاعی

اما راهکار امیر قلعه‌نویی و شاگردانش برای عبور از نماینده کره جنوبی و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا چه باید باشد؟ آیا غیبت آندرانیک تیموریان و جواد نکونام در نتیجه بازی امروز تاثیرگذار خواهد بود؟ تماشاگران پرشور استقلال چه نقشی در بازی سرنوشت‌ساز امروز ایفا خواهند کرد؟

در آستانه بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا با این سوال‌ها سراغ کارشناسان رفتیم تا نظرات آنها را درباره شانس پیروزی و صعود استقلال از این معبر دشوار جویا شویم. ‌ صادق ورمزیار، که 16 سال پیش در آن بازی خاطره‌انگیز با نوف باخور ازبکستان، با زدن یک گل و گرفتن یک پنالتی، ستاره استقلال بود، در این باره گفت: با اطمینان می‌گویم استقلال می‌تواند در تهران اف‌سی سئول را شکست دهد. من معتقدم در سئول هم می‌شد دروازه این تیم کره‌ای را باز کرد، اما با آن نتیجه حالا کار کمی دشوارتر شده است.

ورمزیار افزود: تیم سئول در فاز تهاجمی خود دو ، سه بازیکن طراح دارد که با دفاع منطقه‌ای و من‌ تو‌ ‌من باید آنها را از جریان بازی خارج کرد. اگر این اتفاق بیفتد تا حدودی خیال استقلال برای بسته ماندن دروازه‌اش راحت خواهد شد. اما برای زدن گل با توجه به این‌که حریف در زمین خودش تمرکز خواهد کرد باید برای استفاده از توپ‌های برگشتی برنامه داشت. قابلیت حفظ توپ هافبک‌های استقلال هم می‌تواند در این بازی به آنها در رسیدن به هدف کمک کند. به نظر من تیم کره‌ای در فاز دفاعی یک تیم حرفه‌ای نیست و با استفاده از بازیکنانی نظیر سیاوش اکبرپور، محمدمهدی‌ نظری، فرهاد مجیدی و آرش برهانی می‌توان از این خط عبور کرد. البته باز هم تاکید می‌کنم استقلالی‌ها باید در دفاع هم با تمرکز کامل بازی کنند تا مبادا اسیر ضد حملات بازیکنان سرعتی تیم کره شوند.

غیبت نامحسوس

ورمزیار درباره غیبت آندرانیک تیموریان و جواد نکونام نیز که هر دو، علاوه بر قابلیت بالایشان در حفظ توپ، بازیکنان شوت‌زنی هم هستند، گفت: با احترام به توانمندی‌های این دو بازیکن و سابقه ارزشمندی که در سطح ملی دارند باید بگویم در بازی‌هایی نظیر این بازی، وجود بازیکنان هجومی و سرعتی، بیشتر از هافبک‌های دفاعی تاثیرگذار خواهد بود. فکر می‌کنم بازیکنانی مانند ساموئل و پژمان نوری می‌توانند خلأ نکونام و تیموریان را جبران کنند. استقلالی‌ها امروز باید روی بال‌های سرعتی خود در جناحین حساب باز کنند.

جالب آن‌که دیگر بازیکن قدیمی باشگاه استقلال نیز در مورد غیبت دو ستاره آبی‌ها در بازی امروز نظری همچون صادق ورمزیار دارد. حسن روشن با بیان این‌که استقلال باید با سیستم 3‌ـ‌3‌ـ‌4 به مصاف اف‌سی سئول برود، گفت: جای خوشحالی است که آندرانیک تیموریان و جواد نکونام در این بازی نیستند. استقلال با وجود این دو بازیکن در مقابل پرسپولیس هم 3‌ـ‌3‌ـ‌4 بازی کرد، اما هیچ‌کس شاهد یک بازی هجومی و رو به جلو از این تیم در شهرآورد تهران نبود. من منکر توانمندی‌های این دو بازیکن ملی‌پوش نیستم، اما در مقابل اف‌سی سئول که بازی شرایط خاص خودش را دارد و استقلال باید برای جبران شکست دو بر صفر به میدان برود، فکر می‌کنم غیبت آندرانیک و جواد چندان به چشم نیاید.‌ وی افزود: آرامش بیشتر بازیکنان استقلال به آنها در رسیدن به هدفی که دارند بیشتر کمک خواهد کرد. بازیکنان آبی‌پوش آنقدر با تجربه هستند که درک کنند در این بازی نیاز به چه نتیجه‌ای دارند. پس باید استرس کمتری به مجموعه تیم وارد کرد. اگر این آرامش نباشد نه‌تنها استقلال باخت دو بر صفر را جبران نخواهد کرد که بازیکنان خیلی زود عصبی می‌شوند و این کار را دشوار‌تر می‌کند.‌ روشن با اشاره به لزوم بسته ماندن دروازه استقلال در این بازی حساس ادامه داد: سال گذشته استقلال صرفا به دلیل استحکام خط دفاعی‌اش قهرمان لیگ شد، اما حالا در 9 بازی، بیشتر از 34 بازی فصل گذشته گل خورده است. من فکر می‌کنم هنوز آن ارتباط موثر میان دروازه‌بان و خط دفاعی استقلال ایجاد نشده است. با این حال بازیکنانی که در فاز دفاعی استقلال حضور دارند به لحاظ فردی جزو بهترین‌های ایران هستند و این قابلیت را دارند که با یک درک متقابل از پس ضدحملات تیم کره‌ای بربیایند.

البته امیدواری مسعود اقبالی به اندازه دو پیشکسوت فوتبال استقلال، یعنی صادق ورمزیار و حسن روشن نیست. این مدرس فوتبال کشور با بیان این‌که استقلال هم مثل دیگر تیم‌های ایرانی مقابل تیم‌های قدرتمند شرق آسیا با مشکلات تاکتیکی روبه‌روست گفت: من فکر می‌کنم خوردن گل دوم دشواری‌های استقلال را برای صعود به فینال آسیا چند برابر کرد.‌ او که برخلاف ورمزیار و روشن معتقد است غیبت نکونام و تیموریان در این بازی تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: نمی‌توان تجربه ملی و بین‌المللی این دو بازیکن را در چنین بازی سرنوشت‌سازی نادیده گرفت. در برقراری توازن خط دفاعی، در افزایش حفظ توپ خط میانی، در ضربات ایستگاهی و در شوت‌های از راه دور آندرانیک و جواد جزو بهترین‌های استقلال هستند، غیبت آنها می‌تواند توازن این تیم را در مرکز زمین تاحدودی برهم بزند. من در مجموع شانس استقلال را برای جبران شکست 2 بر صفر بازی رفت و صعود به فینال کمتر از 20 درصد می‌دانم، اما معتقدم این کار غیرممکن نیست.

نقش تماشاگران

اما درست به اندازه اتفاق‌های درون زمین، جو سکوها و نوع تشویق تماشاگران در نتیجه بازی برگشت، تاثیرگذار خواهد بود. شاید بازیکنان کره‌ای با توجه به اقبال مردم این کشور به فوتبال، با جو ورزشگاه‌های صدهزار نفری غریبه نباشند، اما بدون شک خوب می‌دانند بازی در حضور این تعداد تماشاگر، آن هم در شرایطی که تیم میزبان به حداقل دو گل نیاز دارد تا کار را به تساوی بکشاند، چقدر دشوار است. حسن روشن، پیشکسوت باشگاه استقلال با بیان این‌که هواداران پشتوانه‌های اصلی یک تیم هستند، در این باره گفت: شما فکر کنید بازی امروز قرار است در ورزشگاه خالی برگزار شود. آیا انگیزه‌ای برای پیروزی باقی می‌ماند؟ تماشاگر همیشه نقش اول را ایفا می‌کند. پس بازیکنان باید فارغ از حساسیت این بازی، فکر خود را روی ارائه یک بازی خوب متمرکز کنند و با آرامش به سمت دروازه اف‌سی سئول حمله کنند. من معتقدم با حضور این همه تماشاگر استقلال می‌تواند شکست دو بر صفر را جبران کند. صادق ورمزیار هم درباره نقش تماشاگران استقلال در چنین شرایط حساسی گفت: واقعیت این است که کادر فنی و بازیکنان در این بازی به اندازه کافی استرس دارند. پس تماشاگر باید طوری رفتار کند که از میزان این استرس بکاهد. اگر آبی‌ها تا قبل از دقیقه 20 به گل برسند، شرایط وفق مراد خواهد بود، اما اگر این اتفاق نیفتاد این وظیفه تماشاگران است که تا دقایق پایانی با امیدواری از تیم خود حمایت کنند.

در هر حال به گفته مسعود اقبالی تماشاگران همچون دو روی یک سکه می‌مانند. اگر استقلال گل اول را در زمان مناسب بزند، همین هواداران تیم را به سمت رسیدن به گل دوم سوق می‌دهند، اما اگر زننده گل اول اف‌سی سئول باشد، دیگر از هواداران نمی‌توان انتظار داشت که تا دقیقه 90 با حوصله به تشویق استقلال بپردازند.

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها