افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برزیل موجب لغو سفر دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل به آمریکا شد.
کد خبر: ۵۹۸۵۲۷

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور برزیل نسبت به برنامه جاسوسی آمریکا از وی و کشورش اعتراض داشته و گفته می‌شود دولت برزیل نیز توضیحات واشنگتن در ارتباط با شواهد جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا در این کشور را ناکافی خوانده است. در بیانیه دولت برزیل که در این ارتباط انتشار یافت، آمده است: به دلیل نزدیکی با برنامه دیدار رسمی از واشنگتن و نبود بموقع تحقیقات، شرایط برای چنین سفری مهیا نیست. این بیانیه می‌افزاید: دولت برزیل اطمینان دارد آن هنگام که این مساله به نحو مقتضی حل شود، این دیدار رسمی می‌تواند به‌فوریت انجام پذیرد.

قرار بود روسف اول آبان‌ماه در سفری برنامه‌ریزی شده به آمریکا برود تا روابط بین دو کشور هرچه بیشتر تحکیم یابد. در همین حال، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ضمن تائید به تعویق افتادن این سفر، اظهار کرد: به نظرم در این اواخر این موضوع در رسانه‌های برزیل مورد توجه قرار گرفته و مایه نگرانی دولت برزیل شده است. ما برای از بین بردن نگرانی‌ها با دولت برزیل در تعامل هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد. اوایل ماه جاری میلادی شبکه تلویزیونی گلوبو برزیل در مستندی بر پایه مدارک ادوارد اسنودن نشان داد، مکالمات تلفنی و نامه‌های الکترونیک روسای‌جمهوری این کشور و مکزیک در داخل و خارج توسط سازمان امنیت ملی آمریکا شنود می‌‌شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها