«بوکر» نامزدهای خود را معرفی کرد

فهرست نهایی جایزه من بوکر برای سال 2013 در حالی اعلام شد که گروه داوران اعلام کرد به دنبال رمان رمانهاست.
کد خبر: ۵۹۶۶۷۸
«بوکر» نامزدهای خود را معرفی کرد

به گزارش بوک ترید نیوز، راه یافتگان به این فهرست عبارتند از : «به اسم های تازه نیاز داریم» نوشته نوویولت بولاوایو، «اجرام آسمانی» نوشته النور کاتون، «خرمن چینی» نوشته جیم کریس، «زمین پست» نوشته جومپا لاهیری، «قصه ‌ای برای بودن در زمان حال» نوشته راث اوزکی و «وصیت نامه مریم» نوشته کالم توییبین.

دو نویسنده از این میان پیش از این نیز به فهرست نهایی بوکر راه یافته بودند که شامل جیم کریس در سال 1997 با کتاب «قرنطینه» و توییبین سال 1999 با «کشتی فانوس ‌دار آب ‌های سیاه» و سال 2004 با «استاد» می شود. در همین حال کاتون که روز اعلام نام برنده رقابت امسال 28 ساله می شود، جوانترین نویسنده راه یافته به فهرست نهایی بوکر تاکنون است.

رابرت مک فارلین رییس گروه داوری در کنفرانس خبری که برای اعلام نام اسامی برگزار شده بود گفت: ما به دنبال کتابهایی هستیم که بتوانند قدرت و امکانات فرمی داستان را گسترش دهند. ما به دنبال رمان رمان ها هستیم. او گفت داوران کار خطیری انجام دادند و ابزارهای ما عبارت بودند از ارایه دلیل، دفاع از دلیل و بحث و مذاکره.

علاوه بر این یکی از موارد قابل توجه امسال حضور «خرمن چینی» نوشته جیم کریس است که شانس زیادی برای او پیش بینی می شود. این نویسنده نیوزیلندی برای نوشتن سیزدهمین کتابش به این فهرست راه یافته است. او از نامزدهای جایزه ایمپک دوبلین 1999 هم بوده و جوایز متعددی را دریافت کرده که جایزه ای.ام.فورستر آمریکا در سال 1992 از جمله آنهاست.

حضور کتاب «قصه ای برای بودن در زمان» نوشته راث اوزکی می تواند یکی دیگر از شگفتی سازان امسال باشد. گروه داوری می گوید این احتمال وجود دارد که شگفتی «ببر سفید» که اولین کتاب نویسنده اش آراویندا آدیگا بود، دوباره تکرار شود. به گفته یکی از داوران کتاب اوزکی به نوعی یادآور «زندگی پی» است که از برندگان خاطره انگیز بوکر در سال 2002 بود. در عین حال برنده شدن کتاب 101 صفحه ای توییبین هم می تواند از زاویه دیگری شگفتی ساز شود.

در هر حال هر یک از نویسندگانی که به فهرست نهایی این رقابت راه یافته اند یک جایزه 2500 پوندی دریافت می کنند و یک نسخه جلدشده ویژه از کتابشان به آنها اهدا می شود. برنده نهایی این جایزه که 15 اکتبر نامش اعلام خواهد شد، جایزه 50 هزار پوندی این رقابت را از آن خود می کند.

رابرت مک فارلین ریاست گروه داروی این دوره را برعهده دارد و رابرت دگالسا، ناتالی هینس، مارتا کرنی و استورات کلی او را همراهی می کنند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها