یادداشت-محمدرضا برازجانی-روزنامه نگار؛

مبارزه بی امان با گرد و غبار

با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد؛

ایجاد 16 منطقه حفاظت شده دریایی

مدیرکل دفتر تالاب‌های ساحلی سازمان محیط زیست گفت: با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد و ارتقای سطح حفاظتی 16 منطقه ساحلی- دریایی در دستور کار کمیته فنی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۱۳۹۰
ایجاد 16 منطقه حفاظت شده دریایی

به گزارش فارس، رامین شادی اظهار داشت: با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد و ارتقای سطح حفاظتی 16 منطقه ساحلی- دریایی در دستور کار کمیته فنی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اولین جلسه کارگروه کمیته فنی کمیسیون امور زیربنایی نیز با شرکت نمایندگان عضو شورایعالی حفاظت محیط زیست تشکیل شده است ادامه داد: پس از اعلام نظرات نمایندگان، گزارش تکمیلی به کمیته فنی کمیسیون ارسال می‌شود.

وی مناطق پیشنهادی حفاظت شده دریایی در استان گلستان را منطقه مصب رودخانه حفاظت شده گرگانرود، منطقه پناهگاه حیات وحش ساحلی دریایی گمیشان عنوان کرد و افزود: منطقه حفاظت شده ساحلی – دریایی کچو در شرق چابهار، منطقه حفاظت شده خلیج گواتر در ضلع جنوب شرقی منطقه حفاظت شده گاندو، منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی تنگ، منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی پزم و منطقه حفاظت شده مرجان‌های دریایی خلیج چابهار نیز در استان سیستان و بلوچستان بعنوان مناطق حفاظت شده دریایی معرفی شده است.همچنین پارک ملی ساحلی دریایی دارا در استان خوزستان نیز بعنوان منطقه حفاظت شده دریایی پیشنهاد شده است.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: منطقه حفاظت شده ساحلی- دریایی جزیره هرمز در شرق جزیره، منطقه حفاظت شده ساحلی- دریایی  قشم، منطقه حفاظت شده ساحلی- دریایی هنگام ، منطقه حفاظت شده ساحلی – دریایی جزیره لارک، منطقه حفاظت شده دریایی کیش در سواحل جنوب شرق کیش و منطقه حفاظت شده دریایی جزیره هندورابیدر استان هرمزگان بعنوان مناطق حفاظت شده دریایی ایجاد می شود.

شادی از ارتقای پناهگاه حیات وحش استیل عباس آباد در استان گیلان خبر داد و گفت: منطقه حفاظت شده رودخانه چشمه کیله در استان مازندران از منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده ارتقا می‌یابد.

به گفته وی هم اکنون استان‌های شمالی و جنوبی کشور دارای 3 پارک ملی دریایی، 1 اثر طبیعی ملی، 10 منطقه حفاظت شده ساحلی و تالابی و 7 پناهگاه حیات وحش ساحلی و دریایی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مانند کانون‌هایی تلقی می‌شوند که استفاده‌های همه جانبه و متوازنی را تحقق بخشند، تاکید کرد: کارکردهای آموزشی، پژوهشی و تفرجی به همراه کارکرد اصلی آن یعنی حفاظت، بدون هر گونه تعارض با هم باید در گستره واحد و یکپارچه به طور وسیعی باید به کار گرفته شوند.

شادی خاطر نشان کرد: در نگرش جدید از مفهوم حفاظت، این مناطق با فعال کردن قابلیت‌های مختلف و عرضه خدمات گسترده، حاشیه امنیت نیرومندی را در رقابت با سایر استفاده‌های ممکن و اقتصادی برای خود فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: با چنین هدفی این مناطق را دیگر نمی‌توان منابع بدون استفاده، معطل و سرمایه‌های راکدی به حساب آورد که باید با بهره کشی فیزیکی از آن‌ها فواید اقتصادی ملموس تری کسب نمود. این مسأله با توجه به کارکردها و تهدیدهای نواحی ساحلی-دریایی بسیار مهم تر و ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

newsQrCode
برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها