فرمانده نیروی انتظامی تهران: اطمینان می‌دهم پلیس تا ششم مرداد از خانه سینما صیانت کند

پایان هفته پر تنش برای سینمای ایران

در شرایطی که چهارشنبه شب در جلسه‌ای، کلیات اساسنامه جدید و پیشنهادی خانه سینما توسط 26 صنف سینمایی پذیرفته شد و جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی هم دستور فک پلمب خانه سینما را صادر کرده بود، صبح روز پنجشنبه تجمع گروهی از هنرمندان مقابل خانه سینما که با تشنج هم همراه بود، یک بار دیگر مانع باز شدن خانه سینما شد که سرانجام این تجمع با حضور سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ پایان یافت.
کد خبر: ۵۸۰۷۱۸

به گزارش جام‌جم، مهلت 48 ساعته نیروی انتظامی برای صیانت از خانه سینما روز پنجشنبه به پایان می‌رسید و به همین منظور چهارشنبه شب جلسه‌ رؤسای اصناف با حضور 26 صنف برگزار شد که اکثریت با کلیات اساسنامه‌های مطروحه از سوی هیأت هفت نفره و سازمان سینمایی موافقت کردند.

انجمن بازیگران، انجمن جلوه‌های ویژه، انجمن سینمایی فیلم انیمیشن، انجمن صدای سینمای ایران، انجمن طراحان فیلم، انجمن طراحان فنی، انجمن عکاسان، انجمن فیلمبرداران، انجمن گویندگان، انجمن مدیران سالن‌های سینما، انجمن مستندسازان، انجمن منشیان صحنه، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، شورای عالی تهیه‌کنندگان، کانون تدوینگران، کانون دستیاران فیلمبردار، کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان، کانون فیلمنامه‌نویسان، کانون کارگردانان، کانون مدرسان ایرانی سینما، کانون آهنگسازان، انجمن تهیه‌کنندگان مستند، انجمن فیلم کوتاه، انجمن چهره‌پردازان، انجمن کارکنان لابراتوار و انجمن مدیران تولید صنوف حاضر در این جلسه بودند.

در همین شرایط خبرگزاری سینمای ایران هم که نزدیک به سازمان سینمایی است خبری منتشر کرد که جواد شمقدری دستور فک پلمب خانه سینما را صادر کرده است.

اما هیات‌مدیره سابق خانه سینما به تمام اعضای صنوف، پیامکی را با این مضمون «گردهمایی اعضای خانه سینما ساعت8 صبح برای حمایت از بازگشایی و استقلال خانه سینما» ارسال کرد و روز پنجشنبه در حالی که امیدواری برای بازگشایی خانه سینما و حل اختلاف طرفین دعوا افزایش یافته بود، گروهی از سینماگران کشورمان از ساعات اولیه صبح مقابل خانه سینما تجمع خود را آغاز کردند.

در این گردهمایی و تجمع که البته هیچ مجوز قانونی هم نداشت چهره‌های شناخته‌شده‌ای از جمله بهمن فرمان‌آرا، اصغر فرهادی، پرویز پرستویی، رخشان بنی‌اعتماد، مسعود رایگان، رویا تیموریان، رسول صدرعاملی، رضا کیانیان، مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، همایون اسعدیان، کیومرث پوراحمد، مازیار میری، داریوش فرهنگ، علیرضا داوودنژاد، منوچهر محمدی، مهدی فخیم‌زاده، پگاه آهنگرانی، لاله اسکندری، مجتبی راعی، حسن پورشیرازی و پارسا پیروزفر حضور داشتند.

در ابتدای این گردهمایی محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل سابق خانه سینما از سینماگران حاضر تشکر کرد و گفت: ساختمان خانه‌ سینما محض اطلاع دوستان می‌گویم که فقط سرقفلی‌اش برای خانه سینماست و گرنه این مکان اجاره‌ای است و ما هر ماه اجاره می‌دهیم.وی افزود: این پلمب هم که به خانه‌ سینما زدند مربوط به ساختمان‌های وزارت ارشاد است که می‌توانند مثلا ساختمانی را که سی‌دی مستهجن تولید می‌کند، پلمب کنند. بنابراین این حرکات که نصف شب بیایند و یک چیزهایی را خارج و احتمالا یک چیزهایی را وارد کنند، بحث حقوقی دارد و ما پیگیر آن هستیم.

عسگرپور تاکید کرد: پلمبی که به خانه سینما زدند، پلمب قضایی نیست بنابراین ما این حق را داریم که وارد خانه سینما شویم اما به احترام نیروی انتظامی که در این مدت به ما کمک کرد و مسئولیت دارد، این کار را نمی‌کنیم.

در همین لحظات پرویز پرستویی که همراه با فرهاد توحیدی ماموریت داشت تا با جواد شمقدری وارد مذاکره شود و اختلاف را حل کند، پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: من از چهارشنبه شب، بطور شخصی رایزنی‌هایم را با آقای شمقدری آغاز کردم. آخرین صحبت‌ها این است که ایشان اعلام کرده‌اند که خانه سینما تا قبل از مجمع عمومی به روی کسی باز نخواهد شد.

همان طور که پرستویی گفت، شمقدری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تا برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما تحویل هیات‌مدیره جدید و قدیم داده نمی‌شود و این دستور به هیات نظارت نیز ابلاغ شده است.

اما با وجود این تجمع باز هم پایان نیافت و پس از قرائت سخنان شمقدری برخی از حاضران با اعلام این‌که چه تضمینی وجود دارد، به تجمع‌شان ادامه دادند.

سرانجام ظهر پنجشنبه، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در جمع سینماگران مستقر روبه‌روی ساختمان پلمب شده خانه سینما گفت: ساختمان خانه سینما طبق مذاکرات انجام شده تا ششم مرداد یعنی زمان برگزاری مجمع عمومی تحت صیانت نیروی انتظامی است.

سردار ساجدی‌نیا افزود: من به آقایان و دوستان در خانه سینما هم عرض کردم با توجه به قولی که وزارت ارشاد و ریاست جمهوری داده‌اند ان‌شاءالله قرار است مشکل حل شود، البته به ما این​طور عنوان کرده‌اند و دوستان باید خودشان پیگیر موضوع باشند.

او ادامه داد: دوستان معتقد بودند ممکن است در این فاصله ساختمان سینما تحویل گروه دیگری شود. اما من به شما قول می‌دهم نیروی پلیس روبه‌روی ساختمان مستقر شود و این اطمینان را به شما خواهم داد که تا ششم مرداد حفاظت خانه سینما در اختیار نیروی انتظامی باشد و هیچ‌کس به آن ورود نکند.پس از این سخنان، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما خطاب به حاضران گفت: ششم مرداد مجمع عمومی خانه سینما با حضور اعضای صنوف برگزار خواهد شد. ان‌شاءالله ما ساعت 10 صبح ششم مرداد برای بازدید از ساختمان به اینجا می‌آییم تا بتوانیم مقدمات برگزاری مجمع عمومی را در عصر همان روز فراهم کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها