ایران زمین

آب سد حاجی‌آباد قاین خشک شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ادامه خشکسالی، کاهش نزولات جوی و نبود سیلاب برای ذخیره‌سازی، موجب خشک شدن آب سد حاجی‌آباد قاین شده است.
کد خبر: ۵۷۹۴۲۰

محمدعلی نعمت‌نژاد افزود: با وجود این که فروردین و اردیبهشت امسال در منطقه زیرکوه وقوع سیلاب داشتیم، ولی این سیلاب‌ها مربوط به حوزه‌های شاهرخت و آهنگران است و در حوزه سد حاجی‌آباد سیلاب و به تبع آن ذخیره‌سازی آب نداشته‌ایم. وی حجم مخزن سد حاجی‌آباد را حدود 5.6 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم آن را 4.2 میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: تخصیص وزارت نیرو از این مقدار 1.9 میلیون مترمکعب است که صرف امور کشاورزی و محیط زیست می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در سال آبی 91 ـ 90 تا مهر سال گذشته ذخیره سد حدود 1.5 میلیون مترمکعب بود، یعنی آب موجود در سد که خالی شده مربوط به همان سال آبی گذشته است و امسال آبگیری سد انجام نشده است.

نعمت‌نژاد دلیل اصلی خشک شدن سد را نبود سیلاب در اوایل امسال برای ذخیره‌سازی عنوان کرد و گفت: به دلیل داشتن حقابه کشاورزان در پایین دست این سد، آنان بیشتر از ورودی آب مخزن، از ذخیره آب استفاده کرده‌اند و به این دلیل آب سد تخلیه شده است. ‌/ ‌جام‌جم

آغاز سرشماری وحوش در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از آغاز سرشماری تابستانه وحوش در این استان خبر داد.

ناصح قادری افزود: این سرشماری در مناطق حفاظت شده بیجار، عبدالرزاق سقز، منطقه کوسالان و شاهو در شهرستان‌های مریوان و سروآباد در قالب 36 تیم انجام می‌شود که گونه‌های شاخص نظیر قوچ و میش ارمنی، کل و بز، گراز، کفتار و گرگ مورد سرشماری قرار می‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: هدف از این کار دستیابی به میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، آگاهی از نحوه پراکنش گونه‌های شاخص، آگاهی از وضع زیستگاه‌ها، کمبودها و نارسایی‌ها، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران در هر یک از مناطق تحت مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه روش‌های بهبود مدیریت با توجه به نتایج به دست آمده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی و بی‌رویه، خشکسالی و نداشتن منابع آبی مناسب و کافی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پستانداران وحشی در استان کردستان محسوب می‌شود که افزایش تعداد ماموران اجرایی، افزایش تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی در مناطق تحت مدیریت و ترمیم نقاطی از زیستگاه‌های آسیب‌دیده و ساخت آبشخور در زیستگاه حیات وحش از اقداماتی است که برای حفاظت بیشتر از حیات وحش کردستان از سوی این اداره کل انجام شده یا در دست اقدام است.‌/‌ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها