با بهرام شفیع، مجری و گزارشگر باسابقه تلویزیون

من زیاد حرف می زنم یا عادل ؟!

کد خبر: ۵۷۸۸۳۰
انتظاری که از برنامه ورزش و مردم می رود

با برنامه قدیمی « ورزش و مردم» خاطرات زیادی داریم، از آن زمانی که همه عشق ورزشی‌ها یکشنبه شب را بیدار می‌ماندند تا سیر تحولات ورزش ایران و جهان را در طول یک هفته گذشته با این برنامه مرور کنند. بویژه که در دهه 60 نیز خبری از پخش زنده مسابقات نبود تا همه شور ‌و ‌ولع عجیبی برای دیدن برنامه ورزش و مردم داشته باشند.

اما براستی قدیمی‌ترین برنامه ورزشی صدا و سیما را چه می‌شود که هنوز قدیمی مانده و نمی‌تواند مطابق میل و انتظار مخاطبانش، برنامه‌ای را روی آنتن ببرد تا پاسخگوی سلایق مختلف حوزه ورزش باشد. حتی انتقال این برنامه از یکشنبه شب‌ها به ساعت خوب و پربیننده صبح‌جمعه نیز نتوانسته است از برنامه ورزش و مردم، برنامه‌ای تاثیرگذار و خط‌دهنده اصلی ورزش بسازد. متاسفانه این برنامه پیش از آن‌که موضوع محور باشد، مجری محور است و بهرام شفیع، مجری باسابقه این برنامه به جای آن‌که اجازه دهد مهمانان برنامه‌اش اظهارنظر کنند، خودش بیشتر از آنان به بیان نظراتش پرداخته و در طرح سوالات نیز پیش از آن‌که اجازه دهد مهمان برنامه پاسخ دهد، خودش لابه‌لای صحبت‌های او می‌دود و بعضا نیز تلاش می‌کند تا به مزاح از کنار موضوعات عبور کند که این مساله با روحیه مخاطبانی که طی این سال‌ها با برنامه ورزش و مردم دمخور بوده‌اند، در تضاد است.

هر چند بیان این مطالب به منزله نادیده گرفتن ثمر‌بخشی برنامه ورزش و مردم در طول بیش از سه دهه گذشته نیست، اما حرف این است که برای برنامه‌ای با این قدمت خیلی خوب نیست که به حاشیه‌ها پرداخته و تلاش کند که با توجه به مسائل خرد، نظر مخاطبان را به‌نوعی جلب کند.

به طور طبیعی اولین اشتباه در مخاطب‌شناسی از همین جا نشأت می‌گیرد، چرا که تصور همگان از این برنامه توجه به حاشیه‌ها نیست که اگر نیز چنین باشد، برنامه پرمخاطب دیگری این نقش را بخوبی ایفا می‌کند.

برای مثال باید گفت وقتی علی دایی مهمان برنامه است و همه نیز می‌دانند که بین او و علی کریمی روابط گرم و حسنه‌ای برقرار نیست، جدول آماری را جلوی دوربین بردن با این نتیجه‌گیری که علی کریمی هر موقع در پرسپولیس بوده این تیم نتیجه نگرفته و بر عکس با علی دایی، آن هم در مقام سرمربی به نتیجه موفقیت‌آمیزی رسیده است، چه هدف خاصی را دنبال می‌کند؟ موضوعی که حتی دایی نیز به آن معترض شد و بصراحت گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند با چنین مقایسه‌هایی ارزش کریمی را پایین بیاورد.

به هر حال از برنامه ورزش و مردم، به عنوان برنامه‌ای با ریشه و قدمت، انتظارات زیادی می‌رود و شاید اگر این برنامه به مسئولیت و رسالتش بدرستی عمل کند، فرصتی برای طرح مسائل سطحی و حاشیه‌ای باقی نماند و ورزش ما بتواند در فضایی علمی، تعاملی و موضوع محور، از خلال مباحث مطروحه در این برنامه، راه به توسعه بکشد.

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها