تکرار نشست‌های بی حاصل

گروه‌های به اصطلاح معارض سوری باردیگر در ترکیه گرد هم آمدند. آنها بر این ادعا بوده‌اند که برای تقویت همکاری‌ها و تعیین جانشین معاذ خطیب سرکرده این گروه‌ها در ترکیه جمع شده‌اند.
کد خبر: ۵۷۶۸۵۵
تکرار نشست‌های بی حاصل

این ادعا در حالی مطرح شده است که در باب تحولات سوریه چند نکته اساسی قابل توجه است. نخست آنکه ترکیه به رغم تحرکات گسترده نتوانسته‌ است به اهداف خود در سوریه دست یابد بویژه اینکه اعتراضات مردمی به دخالت‌های کشورشان در امور سوریه به تشدید اعتراضات اخیر مردم علیه دولتمردان ترکیه منجر شده است. با توجه به اینکه ترکیه هزینه‌های بسیاری در سوریه متحمل شده اکنون این کشور با تکرار سیاست‌ دخالت در سوریه و برگزاری نشست معارضان سوری تلاش دارد تا بر ایجاد فضای بحرانی در سوریه دامن زده و چنان عنوان دارد که آنکارا همچنان بازیگر اصلی در سوریه است.

پنهان سازی شکست در سوریه در حالی از اهداف ترکیه است که این کشور تلاش دارد با بالا بردن هزینه‌های جهانی در تحولات منطقه به باج‌گیری از جهان بپردازد. این نکته مهم است که با سقوط دولت در مصر، به نوعی رویای اردوغان برای ایجاد زنجیره‌ای از دولتهای اخوانی در منطقه از میان رفته است، لذا تلاش دارد تا به هر نحوی حداقل اهداف خود را در سوریه اجرایی سازد تا میزان خسارات ترکیه در تحولات منطقه کاهش یابد.

دوم آنکه هر چند که مخالفان سوری در دو سال گذشته نتوانسته‌اند به وحدت دست یابند و همچنان نیز در تقابل با یکدیگر هستند اما همچنان از یک سو به دنبال ایجاد فضای بحرانی برای امتیازگیری از نظام سوریه و جامعه جهانی هستند و از سوی دیگر خدمت به غرب از اهداف اصولی آنها است که همچنان با ادامه کشتار مردم در حوزه نظامی و رویکرد به برگزاری نشست‌هایی برای گرفتن عکس یادگاری برای اجرای آن گام بر می‌دارند.

نکته مهم آنکه در حوزه میدانی سوریه آنها با شکست‌های گسترده‌ای مواجه شده‌اند بگونه‌ای که به اذعان جهانیان روزهای پایانی حیات خود را سپری می‌کنند بویژه اینکه افشای همگرایی این گروه‌ها و گروه‌های تروریستی اجماعی جهانی علیه آنها را ایجاد کرده است.

اکنون این گروه‌ها با برگزاری نشست‌هایی مانند نشست ترکیه برآنند تا چنان وانمود سازند که همچنان حضوری فعال در صحنه دارند تا ضمن حفظ موقعیت غرب برای چانه زنی با جامعه جهانی علیه سوریه، محرکی برای ادامه فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه باشد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت که نشست ترکیه نه برگرفته از موفقیت‌های ترکیه و گروه‌های معارض سوری بلکه نتیجه شکست‌های گسترده آنها در حوزه میدانی سوریه و صحنه جهانی بوده است که آنها با رویکرد به نشست‌های ظاهری و ایجاد فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای به دنبال پنهان سازی این شکست‌ها هستند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها