احتمال حضور «اسنودن»، هواپیمای مورالس را به زمین نشاند

وزیر خارجه بولیوی اعلام کرد، فرانسه و پرتغال با این تصور که ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های تجسسی و شنود اطلاعاتی آمریکا سوار هواپیمای اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی است، اجازه نداده‌اند این هواپیما از آسمان این کشورها عبور کند و مجبور شد تغییر مسیر دهد. در واقع مورالس در حال بازگشت از مسکو به کشور خود بود که به دنبال درخواست این دو کشور اروپایی، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه اتریش شد.
کد خبر: ۵۷۶۳۲۷

به گزارش ایلنا، دیوید چوکوهوانکا وزیر خارجه بولیوی، این ادعا را که اسنودن سوار این هواپیما بوده یک «دروغ بزرگ» خواند و رفتار این کشورهای اروپایی را محکوم کرد. وزیر دفاع بولیوی نیز که در این هواپیما حضور داشت، گفت: «این یک اقدام خصمانه از وزارت خارجه آمریکاست که از دولت‌های اروپایی متعددی برای هدف خود استفاده کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های وزارت خارجه اتریش هم گفته است که ادوارد اسنودن، سوار هواپیمای رئیس‌جمهور بولیوی نبوده است.در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه اتریش بامداد دیروز اعلام کرد، هواپیمای حامل مورالس در فرودگاه وین فرود آمده است، ولی ادوارد اسنودن در این هواپیما نیست. از سوی دیگر، خانم یوهنا میکل لیتنر وزیر کشور اتریش نیز اعلام کرد، کشورش به این دلیل به هواپیمای رئیس‌جمهور بولیوی اجازه فرود در فرودگاه وین را داد که نگران احتمال حضور اسنودن در هواپیما نبود. اتریش پیش‌‌ از این، درخواست پناهندگی اسنودن را رد کرده بود.

در واقع اکثر کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی که اسنودن درخواست پناهندگی خود را به آنها ارائه داده، این درخواست‌ها را رد کرده‌اند. در این میان، ونزوئلا و بولیوی از معدود کشورهایی هستند که با دید مثبت به این موضوع می‌نگرند. در خبر دیگری، مقامات نروژی و آلمانی نیز روز گذشته با درخواست پناهندگی مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا مخالفت کردند. با وجود تمام این اقدامات محدود کننده، اسنودن که ‌اکنون در محوطه ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد، برای اولین بار از زمان گریختن به روسیه در هشت روز پیش سکوت خود را شکست و گفت: من آزادم تا افشاگری‌های جدیدی در خصوص اقدامات جاسوسی آمریکا انجام دهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها