رمز گشایی از« کلید» روحانی

پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اتفاقی غیر منتظره در سپهر سیاست ایران ارزیابی شد. چه اکثر ناظران داخلی و چه تحلیلگران خارجی در تحلیل های خود حتی دو روز مانده به روز انتخابات چنین نتیجه ای را پیش بینی نمی کردند.
کد خبر: ۵۷۵۱۸۸
رمز گشایی از« کلید» روحانی

به گزارش عصر ایران؛نخستین شکافی که احتمالا دولت روحانی از روزهای نخست آغاز به فعالیت خود شاهد آن خواهد بود شکاف سیاسی « اصولگرا – اصلاح طلب» است. روحانی در مقام رییس جمهور در چهار سال آینده حلقه وصل و نقطه مشترک اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد بود؛دو اردوگاه سیاسی عمده درون خانواده نظام که نسبت آنها در چهار سال گذشته از حالت  رقابت  به وضعیت  تخاصم و درگیری انجامیده بود.

شکاف دیگری که دولت روحانی با آن مواجه خواهد بود ، شکاف بین تحول طلبان رادیکال و یا بعضاً اپوزیسیون داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی و هواداران آنها در داخل ، با دولت روحانی خواهد بود.

منافع مشترک و بده بستان ، فرمولی است که می توان در مواجهه با پرونده های بین المللی مفتوح کشور از جمله مساله هسته ای و رابطه  با غرببه کار آید.

مثلا دولت روحانی می تواند بسته ای پیشنهادی برای حل موضوعات مورد اختلاف با آمریکا و غرب با تکیه و تاکید بر "منافع مشترک" تهیه کند. امتحان کردن این فرمول برای دستگاه سیاست خارجی کشورمان با توجه به اینکه فضای سیاسی داخلی نیز تا حدودی تغییر کرده است هزینه چندانی نخواهد داشت.

می توان برای مذاکرات آتی با 1+5 بسته ای جدید تهیه کرد و به جای آغاز کردن مذاکرات از نقاط مورد اختلاف با تکیه بر نقاط و منافع مشترک دو طرف به پای میز مذاکره رفت. 

 کنار گذاشتن قطر از پرونده سوریه

 در پی واگذاری قدرت در قطر و کنار گذاشتن «شیخ حمد بن خلیفه» از پرونده بحران سوریه، کنترل ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه به دست «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان افتاده است.
 
روزنامه «الوطن» سوریه گزارش داد: ائتلاف معارضان خارج نشین با ابتکار عمل قطری‌ها و با حمایت آنکارا تشکیل شده بود و اغلب اعضای آن را وابستگان به اخوان المسلمین تشکیل داده بودند.
 
منابع آگاه در پاریس گزارش دادند که بندر بن سلطان دستور داده که برای اجتناب از هرگونه فشار مسکو برای تشکیل تیم مذاکراتی مخالفان برای حضور در ژنو 2، هیچ یک از اعضای ائتلاف حق گفت‌وگو و دیدار با مقامات روسی را ندارند.
 
اما با توجه به اعتراف غرب و طرف‌های درگیر در بحران سوریه ائتلاف معارضان سوری عمر چندانی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد عناصر مسلح ارتش آزاد نیز با توجه به پیروزی‌ های چشمگیر ارتش سوریه شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

اصلاح طلبان و دولت روحانی

 سایت ضد شیعی و ضد ایرانی العربیه فارسی وابسته به دولت سعودی، با انتشار یادداشتی با عنوان «بالاخره توهمات نسبت به حسن روحانی هم فروخواهد ریخت » خاطر نشان کرد که وی مطلوب اصلاح طلبان نخواهد بود.

 العربیه فارسی نوشت: اگر بخواهیم گذرا به سوابق سیاسی حسن روحانی در گذشته و امروز مروری داشته باشیم، متّوجه خواهیم شد که او در طی 34 سال خدمت اش به جمهوری اسلامی، بیشتر با ارگانهای امنیتی و نظامی همکاری داشته است تا همیاری با جناح بندیهایی درونِ جبهه «اصلاح طلبان» حکومت.

سایت ضد انقلابی روز آنلاین نیز طی تحلیلی با عنوان «رابطه مردم و اپوزسیون » نوشت: بر اساس همه تجربیات ناموفق اپوزیسیون و تجربیات موفق مردم، اپوزیسیون امروز باید بتواند به خود پاسخ بدهد که با توجه شرایط سیاسی و اقتصادی در سطح داخلی و در عرصه جهانی، چرا گمان می کرده است که انتخابات می تواند فرمایشی برگزار شود؟ حکومتی را اینهمه قدرقدرت و اینهمه دور از خرد سیاسی تصور کردن، حاصل یک مبارزه و مقاومت مدنی سی ساله را شکست انگاشتن، آیا نیاز به بازنگری ندارد؟

 سایت جرس تحلیلی از انتخابات با عنوان« آراء روحانی به چه معناست » منتشر کرده است که در قسمتی از این یادداشت آمده است: شرکت در انتخابات نشان داد که مردم صلاح و مصلحت خویش را بسیار بهتر از کسانی می دانند که در آن طرف آبها ، از دور دستی به آتش داشته و با تحلیل هایی که فقط به درد پر کردن ساعت برنامه‌های خبری خود و همفکرانشان می رسد ، حکمهای تحریمی ساعتی ! صادر می کنند ، مردم تنها راه پیش رو برای تغییر با کمترین هزینه را انتخاب فردی معتدل به ریاست جمهوری دانسته و در این راه سنگ تمام گذاشتند .

جنایت‌ سرکردگان منافقین

مادر اسیر گروهک تروریستی منافقین گفت: سرکرده جنایتکار تشکیلات تروریستی منافقین زنان و دخترانی را که به روش خود عقد کرده بود با آرایش کامل به خوابگاه ارتش آمریکا و بلندپایه‌های ارتش عراق می‌فرستاد.

ثریا عبداللهی مادر امیراصلان حسن‌زاده اسیر تشکیلات تروریستی منافقین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد سال‌ها انتظار و اعتراض خود در مقابل پادگان اشرف و جنایت‌های سرکردگان گروهک تروریستی منافقین علیه زنان این تشکیلات  گفت: عده‌ای از این زن‌ها زن و شوهرهایی بودند که توسط این فرقه تروریستی دزدیده شده و عده‌ای از همان ابتدا در پادگان اشرف نسبت زن و شوهری داشتند که بعدها به دستور طلاق اجباری مسعود رجوی که توام با انقلاب ایدئولوژی بود از هم جدا شدند.

وی با اشاره به سفر خود به عراق برای اولین بار اظهارداشت: ما خانواده‌ها از اول بی‌اطلاع بودیم، حتی زمانی که عازم عراق شدم، نمی‌دانستیم کجا می‌رویم، فکر می‌کردیم به نجف اشرف می‌رویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها