معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:

اضافه شدن ۲ هزار و ۷۱۱ مکان ورزشی به فضا‌های آموزش و پرورش کشور

سیگار همیشه ضرر، این بار سود

این سیگار لاغراندام که جز ضرر چیزی برایش نمی‌شمارند، این بار قرار است نامی نیک از خود به‌جا بگذارد؛ آن هم به واسطه تغییر زاویه دید دولت.
کد خبر: ۵۷۴۱۲۰
سیگار همیشه ضرر، این بار سود

بودجه سال 92 با همه سختگیری‌هایی که به بخش‌های مختلف کشور داشت، ورزش مدارس را دست خالی نگذاشت.

دولت این بار بیخ گلوی دخانیات را گرفت و تولیدکنندگان و واردکنندگان را مجبور کرد تا بابت دود شدن هر نخ سیگار، دو تومان عوارض بدهند؛ پولی که یک تومان آن سهم آموزش و پرورش می‌شود و یک تومان دیگرش سهم وزارت علوم.

یک تومان، پول واقعا کمی است، الان دیگر نه سکه یک تومانی در بازار یافت می‌شود و نه اگر چنین سکه‌ای موجود باشد، می‌شود با آن کاری کرد، اما وقتی پای دخانیات و رقم‌های بزرگ تولید و مصرف آن به میان کشیده می‌شود، این یک تومان همان قطره‌ای می‌شود که می‌تواند دریا شود.

اگر صحبت‌های دبیرکل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات را مبنا قرار دهیم، در ایران هر سال 60 میلیارد نخ سیگار دود می‌شود که یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها سالانه 3250 میلیارد تومان سیگار می‌خرند و می‌کشند.

پس اگر بودجه امسال از دو تومانی صحبت کرده که بابت هر نخ سیگار گرفته می‌شود و به دو وزارتخانه داده می‌شود، معنایش این است که مجموع عوارض دریافتی در سال 92، 120 میلیارد تومان می‌شود که آموزش و پرورش و وزارت علوم هر کدام 60 میلیارد تومان از آن سهم می‌برند.

60 میلیارد تومان البته مبلغ هنگفتی نیست، بویژه در مقابل گردش مالی دخانیات در ایران که گفته می‌شود امروز بیش از 3000 میلیارد تومان است، ولی شاید همین مبلغ نه‌چندان زیاد دردی از ورزش مدارس دوا کند.

معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید اگر این پول به دستشان برسد، می‌توانند صدها سالن ورزشی و استخری را که در دو سال گذشته نیمه‌کاره مانده است، تکمیل کنند و اگر سهم یک درصدی دستگاه‌های اجرایی که موظف به پرداخت آن به آموزش و پرورش هستند نیز داده شود، حرکت لاک‌پشتی توسعه فضاهای ورزشی کمی سرعت می‌گیرد.

اگر این مبالغ محقق شود و دست‌اندرکاران دخانیات و آنها که از این چرخه سود می‌برند، مقابلش سنگ‌اندازی نکنند، شاید برای یک بار هم که شده دود شدن هر نخ سیگار به نفع مردم تمام شود.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها