سرویس‌های گوگل پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای کاربران است

خدمات متنوع برای جذب مخاطب

گوگل از بالن‌های ویژه‌ای برای ارسال امواج اینترنتی استفاده می‌کند

اینترنت از فراز آسمان

بتازگی برخی منابع آگاه، خبر از طرح گوگل برای ایجاد پوشش اینترنت بی‌سیم در کشورهای مرکز و جنوب آفریقا داده‌اند.
کد خبر: ۵۷۲۷۹۶
اینترنت از فراز آسمان

شرکت گوگل قرار است با ترکیبی از فرکانس‌های ارسالی از طریق فرستنده‌های تلویزیونی، بالن‌های ویژه‌ای که امواجی با فرکانسی متفاوت از فرکانس‌های تلویزیونی ارسال می‌کنند و شاید هم فرستنده‌ های ماهواره ای، امکان دسترسی ساکنان شهرهای مرکز و جنوب آفریقا به اینترنت را فراهم کند.

به همین منظور گوگل مذاکرات خود را با سازمان‌های تنظیم مقررات رادیویی در آفریقای جنوبی و کنیا آغاز کرده تا بتواند در گام نخست با استفاده از فرکانس‌های تلویزیونی، به ایجاد پوشش دسترسی به اینترنت در شهرهای مختلف این کشورها اقدام کند.

اما گوگل افزون بر استفاده از امواج تلویزیونی ارسالی از فرستنده‌های تلویزیونی این کشورها، قصد استفاده از بالن‌های ویژه‌ای برای ارسال امواج اینترنتی دارد.

این بالن‌های کوچک به گونه‌ای طراحی خواهند شد که می‌توانند در ارتفاع زیاد بدون مشکل به ارسال امواج بپردازند. امواج ارسالی از این بالن‌ها صدها کیلومتر مربع از سطح زمین را زیر پوشش خود قرار داده و امکان دسترسی ساکنان این مناطق به اینترنت را فراهم آورده است.

اما دسترسی هر چه بیشتر ساکنان بخش‌های مختلف زمین چه سودی برای گوگل دارد؟ گوگل در حال حاضر 87 درصد از 50 میلیارد دلار سود سالانه خود را از درج تبلیغات آنلاین به دست می‌آورد. بی‌شک اگر تعداد کاربران شبکه جهانی بیشتر شود، بر کاربران گوگل و در نتیجه بر سود این شرکت نیز افزوده می‌شود.

اما منافع گسترش پوشش جهانی اینترنت برای گوگل به همین جا ختم نمی‌شود. در صورت عملی شدن این طرح، بازار گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت مبتنی بر سیستم عامل طراحی شده توسط گوگل یعنی اندروید (خود گوگل نیز از تولیدکنندگان تلفن همراه است) گسترش چشمگیری می‌یابد و همین موضوع سبب افزایش سود این شرکت می‌شود.‌

اما پشت این طرح‌های بلندپروازانه گوگل، یکی از بنیانگذاران این شرکت یعنی لری پیج قرار دارد. وی چند سال پیش در قالب یک طرح محرمانه به گروهی از کارشناسان گوگل ماموریت داد تا به پژوهش در زمینه شیوه‌های جایگزین برای گسترش دسترسی مردم در نقاط مختلف دنیا به اینترنت بپردازند.

از نظر مدیران گوگل، سودآوری حوزه دیجیتال به طور مستقیم به زیرساختارهای آن بستگی دارد. البته اقدامات گوگل برای گسترش دسترسی به اینترنت فقط به آفریقا محدود نمی‌شود.

مدتی است این شرکت زیرساخت‌های لازم را برای دسترسی ساکنان برخی شهرهای ایالات متحده در ایالت کانزاس به اینترنت از طریق کابل نوری فراهم کرده و قصد دارد این پروژه را در چند ایالت دیگر از جمله تگزاس و یوتا نیز دنبال کند.

منبع:وال استریت ژورنال 
مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها