ضعف روخوانی، اختلال درتوانایی شناختن حروف، نارساخوانی، ناتوانی در مفاهیم ساده ریاضی، ناتوانی در درک نمادها، مشکل در انجام عملیات ساده ریاضی، اشتباهات دستوری، اشتباه در نقطهگذاری و بدخطی مشکلاتی است که کودکان دچار اختلال یادگیری با آن مواجه هستند.
اما چرا این اختلال گریبانگیر برخی کودکان میشود؟ آزیتا چهری، کارشناس ارشد روانشناسی در اینباره میگوید: تواناییهای ریاضی و توانایی خواندن و نوشتن مهارتهای بسیار پیچیدهای است که به بیش از یک فرآیند روانشناختی مربوط میشود، به همین دلیل نمیتوان علت واحدی برای اختلالات یادگیری در نظر گرفت، اما طبق تحقیقات، عوامل ژنتیکی، عوامل قبل، بعد و زمان تولد، عوامل بیولوژیکی و محیطی و عوامل مربوط به رشد میتوانند دست به دست هم یا به تنهایی به ایجاد این اختلال منجر شوند. اختلالات یادگیری غنی و فقیر نمیشناسد و ممکن است در هر قشر و طبقهای از جامعه بروز کند، اما این کارشناس عقیده دارد: غنای شناختی در خانواده و محرکهای شناختی که ایجاد خلاقیت میکنند میتواند برانگیزاننده تفکر کودک و رشد شناختی وی باشند. یعنی به زبان سادهتر هر چه دور و بر کودک پر باشد از کتاب، اسباب بازی، بازیهای فکری، امکانات دیدن محیطهای مختلف و بزرگترهای باحوصله، میتوان امیدوار بود که این مشکل به سراغ چنین کودکانی نیاید.
تشخیص
این دانشآموخته روانشناسی درخصوص چگونگی تشخیص وجود اختلالات یادگیری در کودکان میگوید: اولین قدم برای شناسایی این اختلال، گرفتن آزمون هوش و همچنین در نظر گرفتن پیشرفت تحصیلی دانشآموز است. اگر بین این دو اختلاف وجود داشت احتمال وجود اختلال یادگیری زیاد میشود ولی باید توجه داشت در بررسی این اختلال باید عوامل جسمی مانند نقص بینایی، شنوایی، سوءتغذیه و دیگر مشکلات جسمی و همچنین عوامل محیطی، تجربههای تلخ، مشکلات خانوادگی، میزان انگیزه و برخورداری از آموزش را کاملا کنار گذاشت، زیرا ممکن است عملکرد ضعیف دانشآموز در مدرسه نتیجه این عوامل باشد نه وجود اختلالات یادگیری. بنا به گفته محققان، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیتوجه، بیقرار و بیدقت هستند و گاهی نیز برخی از آنها گوشهگیر و بسیار آرام و منزوی نشان میدهند. کارشناسان معتقدند کودکانی که شلوغترند و بیشتر خودشان را به معلم نشان میدهند، شانس بیشتری نسبت به کودکان گوشهگیر که کمتر جلب توجه میکنند برای معرفی به مشاور و بهبود دارند.
درمان
پس از اینکه معلم در جلسهای محرمانه مشکل را به والدین اطلاع داد گام بعدی را برای درمان آنها برمیدارند، پدران و مادران دلسوزی که مشکل فرزندانشان را میپذیرند و از سرزنش و تحقیر آنان پرهیز میکنند با مراجعه به متخصصان و مشاوران ذیصلاح و تحمل مشکلات و سختیهای درمان، آینده کودکانشان را روشن کنند.
آزیتا چهری دو نوع درمان دارویی و روانشناختی را در بهبود کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مؤثر میداند و به والدین نوید میدهد: مراکز درمان اختلالات یادگیری میتوانند طی چند جلسه نشست تخصصی و جلسات بازتوانی زمینه بهبود کودکان دارای اختلال را فراهم آورند و کودک را تحت آموزشهای ویژهای قرار دهند. این دانشآموزان میتوانند در مدارس عادی و در کنار سایر دانشآموزان تحصیل کنند، زیرا حضور آنها در این مراکز خللی در حضورشان در مدرسه ایجاد نمیکند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: