در پروازهای تجاری استفاده از تلویزیونهای همراه یک خطر تلقی میشود و جزئیات این مساله در جزوه مخصوص مسافران درج شده است، اما به نظر میرسد هیچ کس آن را نمیخواند.
با اینکه به این خانم توسط یکی از همسفرانش اخطار داده شده بود اما به محض اینکه مسافر دور شد، آن خانم صندلی E14 تلویزیون خود را دوباره روشن و برای جلوگیری از دیده شدن آن را پنهان کرد.
باوجود این شیطنت آن پرواز به سلامت به زمین نشست اما تاثیر وسایل الکتریکی بر امنیت پروازها هنوز به عنوان یکسوال در اذهان باقی است.
روشنکردن تلویزیون همراه در هواپیما، بیضرر به نظر میرسد. شرکتهای مسافربری معمولا خودشان تلویزیون و خدمات ارتباطی ارائه میدهند. پس استفاده از نوع شخصی و همراه این وسایل چه مشکلی میتواند ایجاد کند؟
واقعیت این است که نوع همراه این وسایل مثل تلفن همراه و وسایلی که کنترل از راه دور هستند امواج مغناطیسی قدرتمندی را تابش میکنند که میتواند باعث ایجاد اختلال در دستگاههای هدایت و ارتباطی هواپیما شود.
سیستم هدایت و ناوبری در هر هواپیما از مجموعه صدها دستگاه الکتریکی مختلف تشکیل شده است که به خلبان پرواز این اجازه را میدهد با نظارت و بررسی مداوم این وسایل بتواند هواپیما را از یک نقطه جغرافیایی به نقطه دیگر بر حسب برنامه و مسیر از قبل برنامهریزی شده هدایت کند.
تلفنهای نصب شده در هواپیما، امواج رادیویی را از طریق یک آنتن کهخارج از هواپیما قرار دارد، انتقال میدهند. این وسایل از طرف شرکتهای معتبر امنیت پرواز و صنعت هوانوردی تائید شده است.
این وسایل دقیقا با جزئیاتی که این موسسات تعیین کردهاند، مطابقت دارد تا از تداخل با امواج رادیویی و هدایت هواپیما جلوگیری کنند. اما وسایل برقی همراه مسافران در حال حاضر این استانداردها را ندارد. اگرچه شیطنت و سرپیچی آن خانم مسافر به حادثهای جدی منجر نگردید، اما اقدامات مشابه متعددی میتواند در نهایت یک روز فاجعهای بزرگ به وجود آورد.
خلبان یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که در حال نزدیک شدن به فرودگاه بود در یکی از شبهای همان سال گزارش داد جهتیاب هواپیما به طور ناگهانی در جهت مخالفی قفل شده و مسیر کاملا مخالفی را نشان میدهد.
این هواپیما که در حال پرواز خودکار بوده با خارج شدن از ابرها در حدود دو کیلومتر از موقعیت اصلی دور بود.
این قضیه زمانی اتفاق افتاد که یک یا چند مسافر مشغول برقراری تماس تلفنی بودند تا به خانواده خود اطلاع دهند دقایقی دیگر بر زمین خواهند نشست.
تلفنهای همراه هنگام روشنشدن به طور همزمان با چند ایستگاه مخابراتی تماس برقرار میکنند و در ارتفاع ۳۵۰۰۰ پایی (حدود 10.6 کیلومتر از سطح زمین) می تواند باعث تداخل امواج رادیویی هواپیما میشود.
بروس دانهم، کسی که حدود یک دهه در مطالعه این پدیده عمر صرف کرده، موارد بسیاری را به خاطر میآورد که شرکتهای سازنده هواپیما درباره این موارد غیرمتعارف اطلاعرسانی کردهاند.
به طور مثال، مواردی مانند اینکه هدایتِ خودکار هواپیما، خاموش شده یا هواپیما خودبهخود به چرخش درمیآید. اگرچه احتمال ایجاد این مشکلات پایین است، اما مهندسان شرکتهای بزرگی چون بوئینگ تمام تلاش خود را میکنند تا اطلاعات لازم برای اثبات یا رد این موضوع را جمعآوری کنند.
در نهایت هنوز که کاملا مشخص نیست واقعا روشن کردن یک تلویزیون شخصی، موبایل یا تبلت چقدر میتواند خطرناک باشد، توصیه میشود وسایل الکترونیکی در حالت پرواز خاموش نگه داشته شوند تا احتمال به وجود آمدن این تداخلات کاهش یابد.
همینطور شرکتهای هوایی تشویق میشوند در این باره به مردم اطلاعرسانی کرده و خطر این کار را گوشزد کنند.
منبع: airspacemag
مترجم: محمد یزدانی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد