مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس:

9.5درصد والدین از وضعیت بینایی فرزندان خود بی اطلاعند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان در 1162 پایگاه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان امسال در یک هزار و 162 پایگاه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۹۵۰۷
آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان در 1162 پایگاه

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، نامدار عبداللهیان در مراسم افتتاحیه طرح سنجش سلامت که صبح امروز در دبستان دخترانه عفاف برگزار شد، گفت: طرح سنجش سلامت آمادگی تحصیلی بدو ورود دبستان نوآموزان از سال 72 در سه شهر کشور اجرا شد و سپس در سه استان تسری پیدا کرد و براساس نتایج بسیار خوبی که از این طرح حاصل شد نهایتا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کل کشور تسری پیدا کرد.

وی افزود: طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان امسال در یک هزار و 162 پایگاه برگزار خواهد شد که از این تعداد 800 پایگاه ثابت و 362 پایگاه سیار هستند و هفت هزار و 100 نیروی انسانی در پایگاه های عمومی و 350 نفر در پایگاه های تخصصی آماده خدمت رسانی به نوآموزان در سراسر کشور هستند.

عبداللهیان با بیان اینکه این طرح در 850 طرح – منطقه و 17 هزار روستا عملیاتی می شود، افزود: از قبل از عید شورای سیاست گذاری این طرح سنجش تشکیل شده و ابلاغ مدیران کل در سراسر کشور صادر و ابلاغ اعتبار لازم برای این طرح در دو مرحله صورت گرفته است و در نهایت با شروع ثبت نام دانش آموزان این طرح نیز به صورت موازی در سراسر کشور آغاز به کار کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از مجموع یک میلیون و 250 هزار دانش آموز کلاس اولی در سال گذشته حدود یک هزار و 150 نفر مورد ارزیابی های تخصصی، عمومی قرار گرفته اند و در مراحل اولیه 14 درصد مشکوک شناخته شده و به پایگاه های تخصصی ارجاع داده شدند و در نهایت پنج هزار و 932 نوآموز به مدارس استثنایی هدایت شدند.

وی با بیان اینکه برخی از نوآموزان که دارای مشکلات شناخته شده بودند اما توانایی تحصیل در کنار دانش آموزان عادی را نیز دارا بودند به صورت تلفیقی در مدارس عادی ثبت نام شدند، افزود: سال گذشته 514 نوآموز به صورت تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل شدند تا بتوانند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در سال گذشته شش درصد کل نوآموزان به مدارس استثنایی ارجاع داده شدند، افزود: در حال حاضر دیگر تنها سن تقویمی، زمان لازم برای آموزش به نوآموزان را تعیین نمی کند و نوآموزان حتما باید مورد ارزیابی های اولیه برای شروع به تحصیل قرار گیرند.

عبداللهیان اظهارداشت: در طرح سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان 13 آیتم کلی مورد بررسی قرار می گیرد و دانش آموزان متناسب با شیوه های نوین آموزشی ارزیابی می شوند.

وی درخصوص هزینه انجام این طرح افزود: هر نوآموز هشت هزار تومان برای انجام برنامه سنجش سلامت پرداخت خواهد کرد که این هزینه بسیار کمتر از هزینه تمام شده این طرح است و ما حتی اگر بخواهیم از یک پزشک عمومی برای انجام طرح فوق استفاده کنیم هزینه بسیار بیشتری باید پرداخت شود اما ما با حداقل هزینه این طرح را اجرا می کنیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: هر یک از دانش آموزان حدود یک ساعت در این طرح و در آیتم های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند و با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را در پیش داریم از اولیا خواهشمندیم در زمان های تعیین شده به پایگاه های سنجش مراجعه کنند و سنجش نوآموزان خود را به روزهای پایانی اجرای این طرح به تعویق نیاندازند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 93 درصد نوآموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و براساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود امسال 95 درصد نوآموزان را تحت پوشش قرار دهیم و در قالب بسته های اجرایی که براساس برنامه های تکلیفی سازمان آموزش و پرروش استثنایی کشور نوشته شده در دو سال آینده پوشش نوآموزان را به 100 درصد برساند.

عبداللهیان در خصوص آن عده از نوآموزانی که در برنامه سنجش سلامت شرکت نمی کنند و شناسنامه سلامت دریافت نمی کنند، گفت: سعی ما پوشش 100 درصدی نوآموزان در طرح سنجش است اما بعضی از خانواده ها در مناطق روستایی و صعب العبور از شرکت در این برنامه امتناع دارند اما به هر حال نوآموزان این مناطق نیز به صورت مشروط در مدارس ثبت نام می شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پنج درصد نوآموزان به صورت رایگان و 10 درصد نوآموزان به صورت نیم بها در برنامه سنجش سلامت ارزیابی می شوند و این درصد از نوآموزان بیشتر شامل نوآموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها