در مناظره نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری بررسی شد

آینده نگری نظام پولی و بانکی کشور

مناظره نمایندگان نامزدها در رادیو

شیوه حمایت دولت یازدهم از تولید ملی

رادیو گفت وگو در دومین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری، برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای حمایت از تولید ملی را به مناظره گذاشت.
کد خبر: ۵۶۹۱۳۹
شیوه حمایت دولت یازدهم از تولید ملی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، در این برنامه، شاخص‌های حمایت از تولید و چالش‌های پیش رو برای حمایت از تولید و اولویت‌هایی که نامزدها بر اساس قوانین موجود، اعم از قوانین بالا دستی و مادر دارند، پرداخته شد.

نمایندگان محترم نامزدها پس از قرعه کشی صورت گرفته توسط خودشان، در جایگاه خود قرار گرفته و در چند دور، به سوالات مطرح شده درباره موضوع برنامه پاسخ گفتند.

در دور نخست، نماینده هر نامزد در یک دور 5 دقیقه ای دیدگاه نامزد خود را بیان نموده و در دور دوم، با رعایت اصول مناظره به نقد دیدگاه های یکدیگر درباره موضوع مطرح شده پرداختند. در دور آخر و پنجم برنامه نیز نمایندگان نامزدها 3 دقیقه فرصت یافتند که یک جمع بندی کامل در مورد موضوع برنامه داشته باشند.

در این برنامه، دکتر علی شمس اردکانی، به نمایندگی از دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر بایزید مردوخی، نماینده دکتر محمد رضا عارف، مهندس نصرت الله ابراهیمی، به نمایندگی از مهندس سید محمد غرضی، مهندس روح الله ایزدخواه، نماینده دکتر سعید جلیلی، مهندس محمد رضا اکبری، به نمایندگی از سوی دکتر محسن رضایی،  دکتر محمد ابراهیم یاوری، به نمایندگی از دکتر محمد باقر قالیباف و نمایندگان دکتر حسن روحانی و دکتر غلامعلی حداد عادل نیز علیرغم دعوت قبلی، غایب این برنامه مناظره بودند.

جغرافیای سیاسی ایران اهرم تقویت تولید ملی است

نماینده دکتر علی اکبر ولایتی، در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به اولویت های دکتر ولایتی در سیاستهای حمایت از تولید اظهار کرد: سیاستهای تولید مردم محور است. تولید در کارگاههای دولتی مفهوم اقتصادی بالذات ندارد و دولت تنها در صورت ضرورت باید متولی تولید شود.

نماینده دکتر ولایتی در ابتدای این برنامه مناظره اظهار کرد: اقتصاد اول منطقه شدن منوط به این است که تولید اول منطقه نیز باشیم. در منطقه 4 یا 5 کشور رقیب ما در تولید هستند و لذا ما علی القاعده باید به اهداف چشم انداز از طریق تولید می رسیدیم.

وی ادامه داد: به عقیده دکتر ولایتی، اگر تولید را با تصمیمات دولتی ممزوج کنیم مشکلات بسیاری بوجود می آید که از جمله آن تولید برخی مفاسد مالی در روند تولید است.

شمس اردکانی افزود: در مورد توسعه تولید ملی برخی از واردات هم نباید صورت گیرد. هر ضریب وارداتی موجب کاهش ارزش پول ملی می شود و ما فکر می کنیم که جغرافیای سیاسی ایران به ما این امکان را می دهد که کالای ایرانی را با کیفیت بالا تولید کنیم.

نماینده دکتر ولایتی تصریح کرد: به عقیده دکتر ولایتی یکی از خوبیهای اقتصاد تولیدی این است که آورده مالیاتی دارد و این منجر به اثرگذاری در حوزه رفاه اجتماعی می شود.

زندگی با عزت ایران در سایه تولید ممکن است

نماینده مهندس سید محمد غرضی در ادامه این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه تولید بطور کلی در بطن خود ارزشهای بسیاری را نهفته دارد، گفت: از نظر مهندس غرضی تولید تمام یا بخش عمده ای از مشکلات جامعه را بر طرف می کند. تولید با خود اشتغال را به ارمغان می آورد. هر کجا که اشتغال ضعیف است، مشکلات معیشتی به اوج خود رسیده است. تولید یکی از شاخصهای اصلی اقتصاد در دولت مهندس غرضی است.

وی افزود: از خلاقیت ها و استعدادهای افراد به نحو احسن می توان بهره جست. تولید راه مطمئی برای به ثمر رساندن ایده های افراد است.مهنس غرضی می داند که باید از دیدگاه ایجاد ثروت، مشکلاتی که بخش عمده ای از جامعه ما با آن دست به گریبان هست بر طرف شود.

فراهم نمودن زندگی باعزت در سایه تولید بوجود می آید. الان اکثر قریب به اتفاق واحدهای تولیدی بلا استفاده مانده است. واردات بی رویه ای که وجود دارد بدون توجه به تولید داخل منجر به معضلات کلان اقتصادی می شود.

نماینده مهندس غرضی اظهار کرد: عدم وجود بازار بین المللی برای تولیدات و نیز عدم وجود نظارت و توجه به وضعیت تولید کنندگان و فشارهای بیش از حدی که از سوی بخشهای دولتی به تولید کنندگان وارد می شود، از جمله مسائل حوزه تولید در کشور است.

نماینده مهندس غرضی گفت: مهندس غرضی بدنبال این است که صنایع داخلی را در جامعه خرد کند و تولید را در ابعادی کوچک ببرد و کار تولیدی در کوچکترین واحدهای صنعتی سامان پیدا کند.

اولویت ما مردمی کردن اقتصاد است

نماینده دکتر محسن رضایی در ادامه این مناظره راهکارهای ما برای حمایت از تولید را یادآور شد و گفت: نامزد مورد حمایت بنده خود یک مرجع اقتصادی است و دیدگاههای بسیاری در حوزه اقتصاد دارد و در این زمان اندک امکان گفتن آن نیست.

وی افزود: ایده ما در حوزه تولید در 3 ضلع مردم، تولید کنندگان و مسئولان تعریف می شود. مردم مصرف کننده کالای داخلی هستند و تولید کننده، فراهم آورنده کالا و نیز ضلع سوم که مسئولان هسستند، عامل هدایت، حمایت و نظارت بر تولید هستند.

وی گفت: نامزد مود حمایت ما از تهیه کنندگان سند چشم انداز ایران 1404 است و در این سند تاکید شده که ایران در سال 1404 باید اولین کشور منطقه از نظر اقتصادی باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بانک جهانی آماری ارائه داده است که گویای مقام ایران در میان 26 کشور منطقه است که شایسته نظام ما نیست.

وی در پاسخ به تاکید مجری برنامه بر بیان راهکارها تصریح کرد: اولویت ایشان اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی و بازگشت اخلاق به زندگی و سیاست های شغلی است. یکی از اولویت های دولت مورد نظر ما مردمی کردن اقتصاد و بازگشت مردم به اداره کشور است.

وی افزود: رویکردهای ما نوسازی همه جانبه بسترهای توسعه است که شامل بحث فدرالیسم اقتصادی نامزد مورد نظر ما است.

سهم مالیاتی را تغییر نمی دهیم

نماینده دکتر محمد باقر قالیباف در ادامه این مناظره قوانین مادر و اسناد بالادستی نظام را جزء پایه های فکری دکتر قالیباف در هدایت اقتصادی کشور دانست و گفت: تولید یکی از عوامل اصلی ایجاد اشتغال است.

وی گفت: تولید می تواند به ما اقتدار ملی بدهد و خیلی از متغیرهای کشور را به حالتی قابل قبول برگرداند. آنچه در بررسی گذشته تولید در کشور انجام داده ایم شاهد بودیم که حرکتهای دولتها ضد تولید بوده است.  

نماینده دکتر قالیباف ادامه داد: ما همیشه فشارهای درآمدی دولت را بر تولید وارد کرده ایم و این باعث شده که مستمرا هزینه تولید بالا برود. دکتر قالیباف در برنامه ای که در نظر گرفته است، اولویت اشتغالزایی در مد نظر قرار داده است.

وی تصریح کرد: کنترل تورم با ابزارهایی مثل تثبیت نرخ ارز و نیز اصلاح سیستم مالیات مقدور است. در برنامه دکتر قالیباف سهم های مالیاتی تغییر نمی کند بلکه بین واحدهای مختلف جابجا می شود.  ما قیمت تمام شده کالاهای تولیدی خود را کاهش خواهیم داد تا به رونق تولید و کاهش تورم امیدوار باشیم.

تزریق سرمایه به طرح های سرمایه گذاری در روستاها را در اولویت داریم

نماینده دکتر محمد رضا عارف نیز در ادامه این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه متأسفانه جامعه ما مصرفی شده است، گفت: وضعیت بازار، عمده مشغولیت ذهنی سیاستگذاران اقتصاد شده است در حالی که توجه به تولید و واحدهای تولیدی کمتر شده است.

نماینده دکتر عارف گفت: نرخ بهره برداری از وضعیت های صنعتی کشور بسیار کم شده است. جامعه ای که به مصرف اهمیت می دهد اقتصاد پایداری ندارد. بخش صنعت ما با درآمد نفت تاکنون رونق یافته است. بدیهی است وقتی تولید آسیب می بیند، باید علت آن را بررسی کرد. ما در رشته هایی افزایش ظرفیت تولید داریم و این افزایش تعادل تولید را بر هم می زند.

نماینده دکتر عارف ادامه داد: به صرف اینکه ما درخواست حمایت و کمک مالی و نقدینگی کنیم، مشکل تولید بر طرف نمی شود. از نظر دکتر عارف دولت به دلایل مختلفی خود را عامل اداره واحدهای تولیدی می کند که قابل قبول نیست. بعد از انقلاب به دلیل شرایط انقلاب، تعدای زیادی از واحدهای تولیدی در اختیار دولت قرار گرفت، در حالی که حمایت دولت تنها بصورت منطقی ممکن است.

نماینده دکتر عارف افزود: تزریق سرمایه بذری به طرح های سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، اقدام اصلی دکتر عارف است. اگر واحدی تولیدی توان رقابت مفید در بازار را ندارد، توجیه اقتصادی برای حمایت از آن نیز نیست.

کلاف سردرگم مدیریتهای اقتصادی را باز می کنیم

نماینده دکتر سعید جلیلی در ادامه به تبیین رویکرد اصلی دکتر جلیلی پرداخت و گفت: مشکل اصلی ما این نیست که نمی دانیم به کجا می خواهیم برویم. ساختمان و موتور دولت نمی تواند اهداف و سیاستهای درست را به نتیجه برساند. صادرات غیر نفتی سالهاست جزء اولویت اقتصادی کشور ماست اما ما سالهاست درگیر خام فروشی هستیم.

وی افزود: دغدغه دکتر جلیلی این است که ساختارهای دولتی مانع تحقق راهکارهای اقتصادی است. درهمه دولتها رویه های دست و پاگیری بوده است که مانع تولید بوده. یک شاخص برای حمایت از تولید دوره راه اندازی یک واحد تولیدی است که در کشور ما این زمان 3 تا 5 سال است.

نماینده دکتر جلیلی گفت: آقای جلیل بدنبال این هستند که کلاف سر درگم مدیریت های اقتصادی را باز کنند. یکی از سیاستهای آقای جلیلی این است که دستگاههای تولید با هم هماهنگ باشند. این یکی از سیاست های اصلی است.

وی خاطرنشان کرد: باید یک دستگاه معین وجود داشته باشد که راسا برای یک سرمایه گذار تمامی مراحل راه اندازی واحد تولیدی را انجام دهد.

نماینده دکتر جلیلی تصریح کرد: تعیین راه درمان در یک مقطع زمانی منطقی نیست چون اقدامات رئیس جمهور یک حرکت اجتماعی است و نیازمند همراهی سایر ابعاد جامعه هستیم.  

در بخش مناظره رودرروی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری نماینده دکتر رضایی با تاکید بر اینکه دولت کنترل درستی بر واحدهای تولیدی ندارد گفت: اصرار دکتر رضایی بر این است پای دولت از تولید بیرون کشیده شود و سرمایه بخش خصوصی به بنگاههای دولتی وارد شود.

نماینده دکتر عارف ضمن رد کنار کشیدن دولت از بخش تولید اظهار کرد: دولت مسئول برنامه ریزی، نظارت و نیز اجراست و این در اصل 44 قانون اساسی تصریح شده است.

نماینده دکتر ولایتی نیز ضمن بیان اینکه طرح تحریک تقاضا از سوی دکتر رضایی قبلا آزموده شده و ناموفق بوده است، گفت: طرح فدرالیزم دکتر رضایی نیز نیازمند پیش نیازهای سیاسی و اجتماعی است که در صورت اغفال ممکن است باعث ناامنی تمایت ارضی کشور شود.

نماینده دکتر رضایی نیز در پاسخ تجربیات یک کاندید را عامل حفظ تمامی ارضی دانست. نماینده دکتر جلیلی نیز طرح اصلاح ساختارهای دکتر جلیلی را یادآور شد و گفت: طرحهای اصلاحی دکتر جلیلی از نوع فدرالیسم نیست و شامل 200 خوشه صنعتی در سراسر کشور است. نیازی به بحث فدرالیسم نیست چرا که معلوم نیست به مذاق جامعه ما مساعد باشد.

نماینده دکتر قالیباف نیز این مناظره را با بیان اینکه سایر حاضران دور تسلسل دنبال می کنند، گفت: مشکل از آنجاست که با دلار گران هیچ تولیدی رونق نمی گیرد. کاهش قیمت ارز با سکوت مسئولان متولی قیمت ارز در یک هفته شدنی است. بالاترین رقم رشد تولید ایران متعلق به سالهایی است که نرخ ارز پایین ترین حد را داشته است. باید در حمایت از سیستم صنعت اولویت بندی باشد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها