دومین جلسه از مناظره‌های انتخاباتی، با محوریت موضوعات فرهنگی و اجتماعی در حالی روز گذشته در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که برگزاری مناظره در این دوره از انتخابات تا پیش از این از چند جهت در هاله‌ای از ابهام بود.
کد خبر: ۵۶۸۷۸۴
مناظره؛ ترازی برای آزاداندیشی

مهم‌ترین عامل، تعداد زیاد نامزدهای انتخابات بود که برگزاری مناظره‌های دو نفره را بسیار دشوار می‌کرد. از همین‌رو از مدت‌ها پیش و با نزدیک شدن به زمان انتخابات، این علامت سوال به‌تدریج در افکار عمومی پررنگ‌تر می‌شد و به همین نسبت نیز رسانه ملی، بیشتر در معرض سوال و مطالبه افکار عمومی برای اتخاذ تصمیمی سرنوشت‌ساز قرار می‎گرفت.

اما با اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده و فرارسیدن زمان تبلیغات، مردم و افکار عمومی با الگوی جدیدی از مناظره‌های تلویزیونی مواجه شدند که علاوه بر ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، از استانداردهای خوبی در برنامه‌های تلویزیونی برخوردار بوده و فرصت مناسبی برای مقایسه نامزدها به مردم داد.

مناظره‌های انتخاباتی، این بار حائز ویژگی‌های خاصی است که آن را از دیگر نمونه‌های موجود در ایران و جهان متمایز کرده و به یک الگوی جدید در عرصه رسانه‌ای تبدیل شده است.

الگوی برگزاری مناظره‌ای هشت نفره، به طوری که هم ماهیت چالشی خود را حفظ کند و هم همه افراد امکان مداخله و طرح دیدگاه‌های خودشان را داشته باشند تاکنون در رسانه‌های دنیا چندان تجربه نشده بود و شاید تجربه برگزاری چنین مناظره‌ای ریسک بزرگی بود که رسانه ملی سربلند از آن بیرون آمد.

نکته مهم‌تر، رعایت تمام و کمال عدالت در این مناظره‌هاست. مناظره‌های تلویزیونی در دو برنامه گذشته از کوچک‌ترین موارد همچون محل استقرار نامزدها گرفته تا مواردی همچون اختصاص زمان، کاملا بی‌طرفانه و با رعایت عدالت برگزار شده است.

از سوی دیگر، آنچه این دور از مناظره‌ها را از دوره‌های گذشته متمایز می‌کند، رعایت ادب و احترام در عین چالش‌های سیاسی و اقتصادی نامزدها با یکدیگر است.

این الگوی جدید نشان می‌دهد در یک کشور اسلامی، برگزاری مناظره به معنای به لجن کشیدن طرف مقابل و نفرت‌افکنی علیه یکدیگر و استفاده نادرست از ابزارهای افشاگری نیست، بلکه می‌تواند عرصه‌ای برای آزاداندیشی و طرح دیدگاه‌های متفاوت یا حتی متعارض باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها