واکنش حداد عادل به انتقاد کاندیداها از مناظرات

کاندیداها از روز اول قهر نکنند

با نزدیک شدن به بیست و چهارم خرداد و خلق حماسه‌ای دیگر، تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود رسیده است اما به نظر می‌رسد با وجود چهره‌های فرهنگی در میان نامزدها، باز هم سهم فرهنگ و هنر در مقایسه با دیگر حوزه‌ها در نگاه این نامزدها دست‌کم در حوزه تبلیغات و وعده‌ها بسیار اندک و ناچیز است.
کد خبر: ۵۶۷۶۴۶
غیبت فرهنگ و هنر‌ در‌ برنامه نامزدهای ریاست جمهوری

به گزارش جام‌جم، این روزها شاهد پخش تبلیغات تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. هر یک از هشت نامزد این دوره از انتخابات سعی می‌کنند در صحبت‌های تبلیغاتی خود از موضوعات مختلفی که جامعه با آن درگیر است، سخنی به میان آورد.

برخی نامزدها بیشتر تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم گذاشته‌اند و برخی دیگر به سیاست خارجی به عنوان یکی از سرچشمه‌های مسائل اقتصادی بیش از پیش نظر دارند.

برخی دیگر از مسائل اجتماعی و آزادی‌های مدنی سخن می‌رانند و برخی دیگر بر وضع اشتغال و تولید داخلی صحبت‌های خود را متمرکز کرده‌اند؛ اما در این میان کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر پرسش‌ هایی مد نظر دارند که در میان صحبت‌ها و وعده‌های نامزدهای انتخاباتی یا اصلا وجود ندارد یا بسیار کمرنگ است.

غلامحسین امیرخانی، یکی از هنرمندان بزرگ پیشکسوت خوشنویسی کشورمان نکاتی را از هشت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پرسیده است. امیرخانی به مهر گفت: می‌خواهم بپرسم در شرایطی که کشور در آن قرار دارد چه ارزش و اعتباری برای هنر کشور قائلید؟

این چهره ماندگار هنر ایران افزود: می‌خواهم بدانم آیا این رقبای صندلی ریاست جمهوری، از قیمت و ارزش کارهای هنری ایران اطلاع دارند؟ می‌خواهم بدانم که این عزیزان نکاتی درباره فروش آثار هنری می‌دانند؟ آیا آنها می‌دانند که می‌توان با کار روی آثار هنری کل درآمد نفت را به کنار بگذارند؟

این هنرمند شناخته شده عرصه خوشنویسی ایران از نامزدها خواست که به طور شفاف در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت آن صحبت کنند و این وزارتخانه را تفننی نبینند.

محمد حمزه‌زاده معاون حوزه هنری و مدیر انتشارات سوره مهر هم در یادداشتی که روز گذشته در اختیار رسانه‌ها قرار داد، گفت: یکی از مهم‌ترین سوالاتی که می‌توان از نامزدهای دولت آینده داشت، این است که آیا تعریف دقیق و درستی از دو کلمه «فرهنگ» و «هنر» دارند؟ آیا آنها فرهنگ و هنر را در جای خود استفاده خواهند کرد یا به جای هم؟

پوران درخشنده کارگردان سینما نیز به مهر گفت: باید نامزدهای ریاست جمهوری مشخص کنند چه برنامه‌هایی در بخش تولید و توزیع در سینمای ایران دارند؛ برنامه‌های بلندمدتی که به تعالی سینمای ایران کمک کند. باید این افراد برنامه‌های خود را تا قبل از انتخابات در اختیار هنرمندان قرار دهند. از همه مهم‌تر آینده سینمای ایران است که باید برای آن برنامه‌های بلندمدتی تعیین کرد. مهم نیست چه کسی سکان را به دست می‌گیرد، بلکه این موضوع اهمیت دارد که هر فردی چه برنامه‌ای برای سینمای ایران در نظر دارد.

خشایار اعتمادی خواننده مطرح موسیقی پاپ کشور نیز از نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری خواست هر یک که سکان اجرایی کشور را به دست گرفت حرمت هنر و هنرمند را حفظ کرده و به کمک هنر نشاط و شادی را به مردم هدیه کند.

اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز به ایسنا گفت: من برخی برنامه‎های رسانه‌ای نامزدها را دیده‌ام، اما متأسفانه اصلا ندیده‌ام که نامزدها به موضوعات فرهنگی توجه کنند. برخی تنها اشاره‌ای به این موضوع کرده‎اند. باید توجه داشت که پرداختن به موضوع فرهنگ باید زیربنایی باشد؛ نه روبنایی. اگر ما به دنبال پیشرفت کشور هستیم، پیشرفت باید همه‌جانبه باشد؛ هم جنبه‎های اقتصادی را در بر بگیرد و هم فرهنگی را. مگر می‎شود تنها به اقتصاد پرداخت، در حالی‌که خود اقتصاد و تولید، فرهنگ می‌خواهد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: بیش از هرکسی در کشور رهبر معظم انقلاب به اهمیت فرهنگ توجه دارند و مباحثی چون مهندسی فرهنگی کشور، جنبش تولید علم و کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند و به بحث چگونگی الگوی مصرف در جامعه توجه نشان دادند. من به عنوان عنصری از مجموعه فرهنگی کشور نگران نوع نگاه برخی نامزدها به مسائل کشور هستم که تنها به تورم، پروژه‎های ناتمام، نرخ ارز و... توجه می‌کنند، در حالی که مشکل ما این است که فرهنگ اسلامی را در تولید و توزیع و مصرف دخالت نمی‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها