نمایشگاهی که با هدف معرفی تازه‌های فناوری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در تجهیزات خانگی لندن برگزار شده بود هفته گذشته به کار خود پایان داد. با توجه به دیجیتالی شدن زندگی و کاربرد روزافزون ابزارهای الکترونیکی و مواجه شدن با محدودیت‌هایی در زمینه منابع انرژی، دستیابی به فناوری‌های صرفه‌جویی در میزان انرژی مصرفی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۵۶۵۵۵۲
مدیریت دیجیتالی انرژی در خانه‌های هوشمند

نمایشگاه امسال، فرصتی را در اختیار بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار داد تا درباره آخرین دستاوردها در زمینه طراحی و ساخت فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست که صرفه‌جویی در مصرف انرژی مهم‌ترین ویژگی آن محسوب می‌شود، اطلاعاتی را به دست آورند.

از خودروهای مفهومی تا پشت بام‌های سبز و مخازنی برای جمع‌آوری آب باران جهت استفاده مجدد از آن، همگی از جمله ایده‌هایی بودند که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در انواع مختلفی از ابزارها و وسایل الکترونیکی وحتی تأمین سوخت مورد نیاز در محیط‌های خانه، محل کار و حتی سیستم‌های حمل و نقل می‌توان از آنها استفاده کرد.

خانه‌های هوشمند و مصرف انرژی

شاید تا به حال مطالب زیادی درباره ویژگی‌ها و خصوصیات خانه‌های هوشمند خوانده یا شنیده باشید.

در حقیقت، سال‌هاست محققان در تلاش هستند با تحقیق درباره ابزارهای پیشرفته‌ای که می‌توانند آسایش و راحتی را برای ساکنان‌شان فراهم کنند، هر یک به نوبه خود بخشی از نمای بیرونی، داخلی و تجهیزات خانه‌های هوشمند را طراحی کنند تا در مجموع از کنار هم قرارگرفتن نتایج این تحقیقات بتوان خانه‌ای هوشمند را به تصویر کشید.

اما باوجود این که در بعضی از کشورها نمونه‌های آزمایشی خانه‌های هوشمند طراحی و ساخته شده است تاکنون نمونه‌ای که بیانگر همه ویژگی‌های خانه‌های هوشمند باشد، ساخته نشده است.

یکی از دستاوردهای جدید که در نمایشگاه تازه‌ترین فناوری‌ها در لندن به نمایش درآمد، خانه‌ای هوشمند و به فناوری‌های پیشرفته مجهز بود.

نکته:صرفه‌جویی در مصرف انرژی به منزله حذف ابزارهای الکترونیکی نیست بلکه هدف استفاده از این فناوری‌ها این است که بتوان در مصرف انرژی را در خانه مدیریت کرد

شاید در نگاه اول این طور به نظر می‌رسید این خانه هیچ هماهنگی با راهکارهای زیست محیطی نداشته باشد یا به عبارتی هیچ ردپایی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی در آن یافت نمی‌شود. چراکه تجهیزات الکترونیکی متعددی در این خانه مشاهده می‌شود که از مصرف انرژی حکایت دارد.

اما به گفته متخصصان، این ساختار می‌تواند الگویی برای ساخت خانه‌های هوشمند در آینده باشد.

صرفه‌ جویی در مصرف انرژی به منزله حذف ابزارهای الکترونیکی نیست، بلکه هدف استفاده از این فناوری‌ها به‌گونه‌ای است که بتوان مصرف انرژی را در خانه مدیریت کرد.

در این خانه هوشمند یک سیستم خودکار برای تنظیم نور و دمای محیط در نظر گرفته شده است که از طریق یک صفحه کلید لمسی کنترل می‌شود. بر حسب زمان و همچنین دمای هوای محیط، گرما و سرما و شدت نور فضاهای مختلف در داخل خانه تنظیم می‌شود.

علاوه بر این به کمک فناوری‌های پیشرفته‌ای که طراحی شده است می‌توان براساس یک جدول زمان‌بندی‌شده انجام کارهای مختلف مانند آبپاشی باغچه یا گلدان‌ها را نیز به این سیستم محول کرد.

اگر سری به آشپزخانه این خانه هوشمند بزنید یخچال منحصربه‌فردی را مشاهده می‌کنید که بیش از هر وسیله دیگری جالب توجه است.

این یخچال با توجه به مقدار موادی که در داخل آن قرار دارد، درجه سرمای مورد نیاز برای حفظ مواد غذایی را تامین می‌کند و به این ترتیب برق زیادی مصرف نمی‌شود چراکه سرمای مورد نیاز یخچال براساس مواد غذایی که در آن وجود دارد تنظیم می‌شود.

این یخچال به نمایشگری مجهز است که نه‌تنها می‌تواند تصویری از مواد غذایی داخل یخچال را به نمایش گذارد تا فراموش نکنید چه مواد غذایی در یخچال وجود دارد، بلکه براساس تاریخ مصرف درج شده روی مواد غذایی اولویت‌های انتخاب مواد غذایی را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

علاوه بر این، در صورت به پایان‌رسیدن ذخیره مواد غذایی که شما آنها را به‌عنوان خوراکی‌های ضروری اعلام کرده‌اید، پیامکی به گوشی تلفن همراه‌تان ارسال می‌شود تا پیش از بازگشت به خانه بدون این‌که نیاز به فکر کردن داشته باشید یا از قبل فهرستی از مواد غذایی مورد نیازتان تهیه کرده باشید، خرید کنید.

خیلی از افراد در طبخ مواد غذایی و حتی شیوه دم‌کردن یا آماده‌کردن نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه، سلیقه شخصی‌شان را مورد توجه قرار می‌دهند و دوست دارند آنچه می‌خورند مطابق میل و سلیقه شخصی آنها تهیه شده باشد.

طراحان خانه‌های هوشمند به فکر این افراد هم بوده‌اند. قهوه‌ساز هوشمندی که در نمایشگاه فناوری‌های لندن به نمایش درآمده بود با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

این قهوه‌ساز براساس شناسه‌های دست فرد ـ که به‌عنوان اطلاعات اولیه در آن ثبت می‌شود ـ به‌طور خودکار قهوه او را به شکل دلخواهش آماده می‌کند.

علاوه بر این، با توجه به این که این دستگاه می‌تواند به‌طور دقیق و به میزان درخواستی برای افراد قهوه آماده کند، می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف آب و انرژی نیز نقش بسیار مهمی داشته باشد.

زندگی در شهرهای آینده

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که استفاده مجدد از آبی که برای استحمام از آن استفاده می‌شود برای کارهایی مانند شست‌وشوی لباس‌ها تا چه اندازه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شود؟

بسیاری از ایده‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده براساس مواجه‌شدن با یک مانع یا محدودیت بنا شده بود.

این رویارویی با مشکل، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌هایی است که در نهایت به آسایش و رفاه هرچه بیشتر در زندگی منتهی می‌شود.

در خانه هوشمندی که درباره بعضی از ویژگی‌های آن صحبت شد، از همین ایده برای طراحی و ساخت دوش‌های آب مجهز به سیستم تصفیه مجدد آب استفاده شده است.

این دوش می‌تواند به کمک یک سامانه هوشمند برای تصفیه مجدد آب مصرف شده طی حمام کردن، مصرف آب و انرژی را در خانه‌های هوشمند آینده به حداقل برساند.

به گفته طراح این سیستم، دوش پیشرفته‌ای که به‌طور خودکار آب را تصفیه می‌کند تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد، بدون این که نیاز باشد فرد در میزان آب مصرفی تغییری ایجاد کند، تا 70 درصد در میزان آب و انرژی مصرفی در خانه صرفه‌جویی می‌کند، اما با توجه به این که بسیاری از ما بخش قابل توجهی از طول روز را در محل کارمان سپری می‌کنیم، ضروری است ایجاد دفاتر کاری دوستدار محیط زیست نیز در دستور کار قرار گیرد. افرادی که در طراحی و ساخت خانه‌های هوشمند مشارکت و همکاری داشته‌اند، قصد دارند در آینده‌ای نزدیک تصویری از یک دفتر کار هوشمند را نیز به نمایش درآورند.

گرچه بسیاری از سیستم‌ها و امکانات خانه‌های هوشمند در دفترها و مراکز اداری قابل استفاده است، اما لازم است برای آنها ابزارهای اختصاصی نیز ساخته شود.

یکی از ایده‌های مطرح برای دفترهای کاری آینده که در این نمایشگاه به نمایش درآمد، ساخت رایانه‌هایی به اندازه یک کف دست است که با وجود این‌که می‌تواند تا 95 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند، قدرت و کارایی یک رایانه رومیزی پیشرفته را دارد و می‌تواند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای مخاطبان باشد.

البته دستیابی به راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سیستم‌های حمل و نقل نیز از دیگر حوزه‌های پیش‌روست که می‌توان آن را از جمله زیرساخت‌های مهم و ضروری برای شهرهای سبز آینده دانست.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید در شهرهای آینده که بخشی از امکانات آن در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شد، همه خدمات مورد نیاز افراد به شیوه‌ای هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تامین می‌شود؛ فناوری‌هایی که دست به دست هم می‌دهند تا مصرف انرژی را مدیریت کنند.

شهرهای آینده، پنجره‌ای به سوی دنیای جدیدی است که در آن آخرین دستاوردهای حوزه فناوری دور هم جمع شده تا شرایط آسان‌تری را برای زندگی شهروندان فراهم کند.

فرانک فراهانی جم -‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها