به بهانه ۱۵می‌ ‌روزجهانی خانواده، کارکردهای خانواده سالم را بررسی کرده‌ایم

سلامت فردی و اجتماعی در گرو سلامت خانواده

خانواده ایرانی ؛ آماج تهاجم فرهنگی

خانواده ایرانی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و بازگشت به مبانی دینی است و در این بین، نباید نقش دولت‏مردان و مسئولان کشور را نادیده گرفت .
کد خبر: ۵۶۳۳۵۶

مجمع جهانی سازمان ‌ملل بر اساس قطعنامه‏ای که در تاریخ 20 سپتامبر سال 1993 به تصویب رسید، 15 مه برابر با 25 اردیبهشت را روز جهانی خانواده اعلام کرد و همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

هدف از گرامیداشت این روز، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند.

علاوه بر آن، روز جهانی خانواده فرصت مناسبی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن در جوامع مختلف است.

در ایران اسلامی نیز همچون دیگر کشورهای جهان، دولت و مردم با گرامیداشت این روز حمایت خاص خود را از کانون گرم خانواده اعلام می‌دارند.

اهمیت خاص دین مبین اسلام به خانه و خانواده و نگاه جدید دولت‏مردان به مشکلات و مسائل مربوط به خانواده راهکارهای مفیدی را در این زمینه به دنبال داشته است.

دانش‌افزایی خانواده‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر در این زمینه صورت ‌گرفته است.

هجوم بنیان خانواده؛ اقدام روزانه دشمن

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه گفت: هجوم دشمن به بنیان خانواده روزانه افزایش می‏یابد و والدین در این شرایط باید فرزندان را بیش از گذشته دریابند.

حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری  با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی خانواده اظهار کرد: سیره تربیتی ائمه معصومین(ع) برای آحاد خانواده‏ها در نظام اسلامی، درس و الگو است.

وی گفت: تربیت به معنای شکوفا کردن استعدادهای نهفته افراد است که حتی دوران پیش از تولد را نیز شامل می‏شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه افزود: والدین به خصوص مادران که از زمان انعقاد نطفه فرزند تا سنین نوجوانی و جوانی در ارتباط تنگاتنگی با فرزندان خود هستند، باید بدانند و آگاه باشند که خصوصیات، اندیشه و نوع تفکرشان در تربیت فرزندان تاثیرگذار است.

خانواده‏ ها و بی‏ تفاوتی نسبت به خطرها

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه با بیان کلامی از امام باقر(ع) در ارتباط با تأثیر شیر مادر خاطرنشان کرد: به فرموده آن امام همام، «اگر دایه‏ای برای فرزند خود می‏گیرید، از دایه نیکو و خوب و نه از دایه‏های بداخلاق و بدچهره استفاده کنید؛ چراکه شیر، روحیات مادر را به فرزند منتقل می‏کند».

استیری یادآور شد: دو رکن اساسی در تربیت فرزندان، پدر و مادر هستند که اگر خدای نکرده در این امر خطیر بی‏تفاوت باشند، این سرمایه‏های عظیم یعنی فرزندان را از دست خواهند داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: امروز که شیاطین جن و انس با توطئه‏های متعدد درصدد گرفتن جوانان و سرمایه‏های کشور و از راه به در کردن آنان هستند، والدین در صورت غفلت باید فردای قیامت پاسخگو باشند.

دشمنان و تزلزل بنیان خانواده

معاون دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه نیز با بیان اینکه دشمنان تزلزل بنیان خانواده را نشانه رفته‏اند، گفت: در برهه کنونی، باید دیانت در خانواده‏ها تقویت شود.

خسرو عزیزی  با اشاره به فرا رسیدن روز خانواده اظهار داشت: امروز دشمن از طریق رسانه‏های مختلف از جمله اینترنت و ماهواره‏ها به دنبال خنثی‏سازی کارکرد خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه مبانی فکری اسلامی در فرزندان، زمینه رشد و تعالی آنان را فراهم ساخته و توسعه مالی و اقتصادی اجتماع را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه ادامه داد: اگر در اجتماع انسانی، کارکرد خانواده به شکل واقعی و بر مبنای آموزه‏های ناب اسلامی هدایت شود، فرزندان سالمی خواهیم داشت که سلامت مراودات اجتماعی، رعایت حق و حقوق افراد و کاهش بزهکاری و امور خلاف شرع را به دنبال دارد.

عزیزی تصریح کرد: تداوم این روند، راه را برای توسعه اقتصادی جامعه هموار کرده و تعالی و بالندگی اجتماع را به همراه خواهد داشت.

لزوم تقویت دیانت در خانواده ‏ها

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد فیروزکوه یادآور شد: خسارات روحی، روانی، اجتماعی، مالی و اقتصادی که جملگی از موانع توسعه هستند، حاصل کارکرد ضعیف خانواده در پرورش فکری و معنوی فرزندان است که برای غلبه بر آنها و برخورداری از مضامین توسعه، باید اهتمام کافی به نهاد خانواده مبذول داشت.

عزیزی ادامه داد: باید متولیان امر و خانواده‏ها به گونه‏ای اذهان فرزندان را جهت‏دهی کرده و پرورش دهند تا فرزندان، حتی در زمان مواجه با فرهنگ پوشالی و زرق و برق ظاهری غرب، ارزش‏های دینی و معنوی را با هیچ بهایی معامله نکنند و بنابراین، در عصر جدید نقش خانواده‏ها پررنگ‏تر است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد فیروزکوه با اشاره به این ضرب‏المثل چینی که «اگر پسر از پدر جلو نزند، هر دو شکست خورده‏اند»، گفت: در تدین، دیانت و حفظ و پاسداری از ارزش‏ها نیز باید فرزندان مقیدتر و توانمندتر از والدین باشند.

ازدواج و تکامل نصف دین انسان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه نیز گفت: انسان‏ها با ازدواج معنای محبت را بطور فراگیر متوجه می‏شوند و دوست داشتن واقعی زمانی است که انسان، همسر یا فرزندی داشته باشد.

داوود ضمیررضوانی تصریح کرد: نوع بشر از راه عشق زمینی می‏تواند به عشق حقیقی به یگانه معبود عالم یعنی پروردگار متعال برسد و وقتی چنین نعمتی به او عنایت شد، شکرگزار درگاه احدیت خواهد شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: دشمنان اسلام با اشاعه و تبلیغ ازدواج نکردن، لذت زندگی را در تجرد و خانواده‏های تک نفره توصیه می‏کنند؛ در حالی که لذت واقعی در ازدواج است.

وی تصریح کرد: مطالبه نیازهای جسمی، جنسی و عاطفی با افراد ناباب، دارای لذتی زودگذر و دردهایی ماندگار است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال جدا کردن جوانان از لذت‏های ماندگار هستند؛ مسئله‏ای که متاسفانه در اسلام هم مسبوق به سابقه است.

ضمیررضوانی یادآور شد: روزگاری جامعه غرب با ایجاد جاذبه‏های جنسی در آندلس (اسپانیای کنونی) که از ابزارهای نفوذشان بود، افکار جوانان را عوض کردند و به خواسته‏های خود رسیدند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فیروزکوه افزود: جوانان باید به این باور برسند که خداوند دوست‏دار آنهاست و بنابراین، هر کجا انسان با خدا بود، از لذت‏ها بهره‏مند بوده و هیچ غمی ندارد.

خانواده؛ نیازمند حمایت همه‌جانبه

خانواده به عنوان اصلی‌ترین گروه یک جامعه در نظر گرفته شده که نیاز به حمایت همه‌جانبه از طرف خود جامعه و دولت دارد.

رهبر انقلاب اسلامی نیز اخیراً در آستانه ماه مبارک رجب در دیدار با صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخش‏های دانشگاهی، حوزوی، مسائل خانواده و زنان، دستگاه‏های اجرایی، فعالیت‏های قرآنی، رسانه و سازمان‏های مردم‏نهاد با تأکید بر لزوم طرح گفتمان اسلامی در مورد زن به صورت تهاجمی و طلب‏کارانه در عرصه بین‏المللی، «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» را دو نیاز مهم و فوری جامعه دانستند و خاطرنشان کردند زنان فعال و کارآمد در جبهه انقلاب اسلامی باید حضور خود را در صحنه دفاع از انقلاب نمایان‏تر و پررنگ‏تر کنند؛ و امیدواریم این خواسته مقام عظمای ولایت در آینده‏ای نزدیک تحقق یابد.

خبرگزاری فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها