یک گروه از محققان در دانشگاه ولز جنوبی در استرالیا، موفق به شکاف کوانتوم شدند که این موفقیت چشم‌انداز شبکه‌ای متشکل از کامپیوترهای فوق قدرتمند کوانتومی را پدیدار ساخته است. در این شبکه کامپیوترها به‌وسیله اینترنت کوانتومی به یکدیگر متصل خواهند شد.
کد خبر: ۵۶۱۸۰۴

این تیم اولین گروهی از محققان دنیا هستند که موفق شدند به وسیله ترکیب نور و الکتریسیته حالت کوانتومی یک اتم را شناسایی کنند.

این تحقیق، پروژه‌ای بود که از سوی سازمان تکنولوژی‌های ارتباطی و محاسباتی کوانتومی استرالیا تعریف شده و در ادامه توسط دانشمندان دانشگاه‌های ولز جنوبی، ملبورن و ملی استرالیا روی آن کار شده و به سرانجام رسید.

سازمان فناوری‌های ارتباطی و محاسباتی کوانتومی استرالیا، سازمانی است که سال 2011 با سرمایه هنگفت شرکایش ‌ـ‌ سازمان تحقیقات نظامی آمریکا، شرکت تحقیقاتی Semiconductor، وزارت دفاع استرالیا و دانشگاه‌هایی که اسامی آنها در بالا آمد ‌ـ‌ فراهم کردند، به‌وجود آمد.

پروفسور روگ از استادان دانشگاه ولز جنوبی گفت: این تکنولوژی نشات گرفته از یک عنصر نادر از عناصر زمین است که درون سیلیکون قرار دارد و از آن برای ارتباطات استفاده می‌شود.

وی همچنین اذعان کرد این دانش بواسطه ترکیب سیستم‌های نوری و الکتریکی که هر دو از بهترین‌ها هستند، به وجود آمده است.

وی ادامه داد هنوز خیلی از مردم شک دارند که آیا ما واقعا به چنین تکنولوژی دست یافته‌ایم، زیرا این موفقیت، انقلابی در تکنولوژی است و این اولین قدم به سوی اینترنت کوانتومی است.

کامپیوترهای کوانتومی نوید افزایش تصاعدی قدرت پردازش را می‌دهند که در آن واحد پایه پردازش، یک هسته یا الکترون اتم که اصطلاحا یک بیت کوانتوم یا کوبیت شناخته می‌شود، خواهد بود.

در کامپیوترهای کوانتومی، اطلاعات در درون یک کوبیت ‌ـ‌ یک هسته یا الکترون اتم ‌ـ‌ ذخیره خواهند شد. با توجه به آنچه از خصوصیات کوانتوم ناشی می‌شود، اسپاین ‌ـ ‌Spin ‌ـ‌ خاموش یا روشن نخواهد بود، بلکه در هر دو حالت قرار خواهد داشت و در این حالت دانشمندان برای استفاده از کوبیت، باید بتوانند حالت این را شناسایی کرده، آن را تغییر داده و مدیریت کنند.

بنابر گفته پروفسور روگ، دانشمندان برای شناسایی حالت اسپاین از ترکیب الکتریسیته و نور استفاده کردند تا بتوانند حالت یک کوبیت را بخوانند.

دکترین، سرپرست نویسندگان تحقیق، اعلام کرد در ادامه تحقیق پروژه‌ای تعریف شد تا با بهره‌گیری از توانمندی‌های نور و ترکیب اتم‌ها یا کوبیت‌ها، بتوان کامپیوترهای کوانتومی را به‌وجود آورد که در این روش به‌وسیله اتم‌های کوانتوم می‌توان در مسافت‌های طولانی اطلاعات را سریع‌تر و سهل‌تر از روش الکتریکی ارسال کرد. همچنین پروفسور سلارس از دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرد که در اینترنت کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی به یکدیگر متصل شده و اطلاعات را به صورت رمزشده با یکدیگر مبادله خواهند کرد که این نوع از تبادل اطلاعات در آینده بخشی محوری از سیستم‌های ارتباطی دولت‌ها، سازمان‌های نظامی، مالی و پزشکی خواهد شد.

در پایان دکتر جفری از دانشگاه ملبورن اعلام کرد، وی برای ساخت یک دستگاه کوانتومی از القای یون روی اتم‌های اربیم در داخل یک ترانزیستور سیلیکونی استاندارد استفاده کرده است.

ایرج نوروزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها