هیجان،مثبت یا منفی

زندگی روزمره فرصت‌هایی را برای چشیدن طعم هیجان در اختیارت قرار می‌دهد، حتی روان‌شناسان دریافته‌اند آشنایی هر فرد با هیجانات، به دوران نوزادی‌اش بازمی‌گردد. البته بسته به این‌که چه شخصیت و روحیه‌ای داشته باشی، مسیرهای انتخابی‌ات در زندگی، تو را به سمت تجربه هیجانات بیشتر سوق می‌دهد، اما نکته اینجاست که برخی هیجانات فقط برای گروهی از افراد هیجان‌طلب، نیروبخش و خوشایند است، یعنی رسیدن به لذت هیجان برای همه افراد از مسیرهای یکسان ممکن نیست.
کد خبر: ۵۶۱۷۱۳

لذت‌بردن از بازی‌های پرهیجان و اغلب ترسناک و دلهره‌آور شهر بازی، این تفاوت‌ها را بخوبی نشان می‌دهد.ممکن است از نظر شخصیتی روحیه هیجان‌طلبی داشته باشی و یکی از روش‌های رسیدن به اوج هیجان برایت سوار‌شدن در ترن هوایی، قطار وحشت، پریدن از ارتفاعی چند ده متری یا سوار‌شدن در کشتی غول‌پیکری باشد که با چرخشی 360 درجه دنیا را جلوی چشمانت وارونه جلوه می‌دهد. ولی برای برخی دیگر که از فعالیت‌های اجتماعی و بودن در جمع‌های فعال و شاد به هیجان می‌آیند، این نوع بازی‌ها بیشتر جنبه آزاردهنده و حتی منزجرکننده داشته باشد، به طوری که حتی از تجربه یکباره آن نیز اجتناب کنند.

به همین دلیل روان‌شناسان، هیجانات را از نظر میزان خوشایندی یا ناخوشایندی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌کنند. بر این اساس هیجان مثبت داشتن به این معناست که فرد از فعالیت‌های پر ریسک مثل شهربازی رفتن به حس خوشایند و لذتبخشی دست نمی‌یابد. البته نباید تاثیر عوامل فیزیولوژیک و هورمونی را نیز در رسیدن به حالات هیجانی از روش‌های مختلف نادیده گرفت. یعنی افزایش ترشح هورمون‌های شادی و لذت در بدن یعنی سوتوئین و نوراپی نفرین در هیجانات مختلف برای افراد، متفاوت است و افزایش شدید میزان این هورمون‌ها فقط برای برخی افراد از طریق فعالیت‌های پرخطر حاصل می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم می‌توان طالب هیجان بود، اما از فکر رفتن به شهر بازی و تجربه بازی‌های ترسناک و دلهره‌آور آن صرف‌نظر کرد و شیرینی و لذت فعالیت‌های هیجان‌انگیز را از طرق دیگری تجربه کرد.

پونه شیرازی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها