گزارش

رونمایی از 600 مسجد تاریخی با حضور رئیس‌جمهور

آیین رونمایی از مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، مسئولان میراث فرهنگی کشور، جمعی از ائمه جمعه و جماعات و برخی سفرای کشورهای اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۰۵۰۷

به گزار ش خبرنگار جام‌جم، کار مرمت این مساجد در قالب طرحی برنامه‌ریزی شده از سال 89 آغاز شده است که از سوی مجلس در قالب ماده 116 قانون بودجه کشور، اعتباری حدود 542میلیارد ریال برای آن اختصاص یافته است.

روز گذشته قرار بود در این مراسم همزمان از مرمت تعدادی از مساجد تاریخی در استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی، همدان، یزد، قزوین، ‌آذربایجان‌شرقی،‌ مازندران و کرمانشاه نیز به‌صورت نمادین با استفاده از ویدئو کنفرانس از سوی رئیس‌جمهور رونمایی شود که به دلیل نقص فنی این اقــــدام ممکن نشد.رئیس جمهور در مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور گفت: خوشحالم که امروز 600 مسجد مرمت شد. باید تلاش کنیم همه مساجد و میراث فرهنگی مرمت و احیا شود: اما بالاتر از آن هویت و کارکرد مساجد باید احیا شود.

اختصاص 545 میلیارد ریال برای بازسازی مساجد

محمد شریف ملک زاده در مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور نیز گفت: بیش از هزار بقاع متبرکه در فهرست میراث ملی ثبت شده است. در سال گذشته 5/7 میلیارد تومان به مرمت و شناسایی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه اختصاص داده‌ایم و 545 میلیارد ریال برای بازسازی و مرمت مساجد تخصیص یافت که با بودجه استانی رقمی معادل 800 میلیارد ریال شد.

مسعود علویان صدر، معاون سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم با تاکید بر این‌که این مساجد بر اساس ظرافت‌های خاص هنری و براساس معماری اصیل اسلامی ایرانی بنا شده‌ است، تاکید کرد که در مرمت این آثار تلاش شده است تا این اصالت‌ها حفظ شود.معاون میراث فرهنگی کشور، مساجد و آثار مذهبی را شاخص‌ترین عناصر و نشانه‌های شهر اسلامی برشمرد و گفت: مساجد، ماندگارترین عنصر معماری اسلامی است. مساجد ایرانی به دلیل رعایت اصول معماری و رعایت وحدت، زمینه معرفی شدن به عنوان یک سبک به جهان را دارد.

علویان با اشاره به این‌که مساجد ایرانی شاهکار نبوغ بشری را به نمایش می‌گذارد، از مساجد جامع به عنوان تکیه‌گاه و بستر کانون توسعه شهری یاد کرد که اگر درست شناخته شود، توسعه شهرها بر این اساس صورت خواهد گرفت.

وی مسجدجامع اصفهان را به‌عنوان نخستین،‌ جامع‌ترین و کامل‌ترین الگوی مساجد ایرانی دانست که سال گذشته در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و افزود: با این اقدام، معماری و هنرهای اصیل و سنتی احیا و در برخی موارد نیز از سازه‌های جدید مانند نانوتکنولوژی استفاده کردیم. علاوه بر موارد کالبدی این مساجد، مرمت اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفت؛ در مرمت اجتماعی، ضرورت حفاظت و احیای مساجد در شهرها به‌صورت گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها