برای انتخابات شوراهای اسلامی کشور

120 هزار ناظر در کل کشور آموزش می بینند

تب انتخابات در دانشگاه‌ها

در حالی که شور و شوق یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با نزدیک‌تر شدن به زمان ثبت‌نام نامزدها هر روز بیشتر می‌شود، حضور نامزدها در فضای دانشگاهی نیز رونق بیشتری به انتخابات بخشیده و عرصه را برای ارائه نظر نخبگان بازتر کرده است. در دوره‌های مختلف باتوجه به اهمیت برگزاری انتخابات پرشور طبیعتا فضای دانشگاه نیز به سمت و سوی این مشارکت پیش می‌رود.
کد خبر: ۵۵۸۹۰۷
تب انتخابات در دانشگاه‌ها

در این دوره از انتخابات با وجود این‌که هنوز ثبت‌نام نامزدها آغاز نشده است اما هرکس که در مظان نامزدی انتخابات بوده این فرصت را یافته تا در دانشگاه‌ها به فعالیت بپردازد و قرار است تا این رویکرد بعد از تائید صلاحیت نامزدها به شکل فراگیرتری دنبال شود.

غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به برگزاری 110 جلسه انتخاباتی با حضور نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در دانشگاه‌های سراسر کشور تاکنون، گفت: برگزاری 45 جلسه با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تا به امروز مجوز گرفته و به تصویب هیات نظارت رسیده است و در هفته آینده برگزار می‌شود. این در حالی است که این آمار فقط مختص دانشگاه‌های دولتی است و سایر دانشگاه‌ها را در برنمی‌گیرد.

با وجود این رویکرد تمامی دانشگاه‌ها در این زمینه مثبت و مساعد بوده و بنا براین است که دانشگاه‌ها تا آخرین لحظه این امکان را در اختیار نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری، شخصیت‌های سیاسی و صاحبنظران قرار دهند تا بتوانند رئوس اصلی ایده‌ها و برنامه‌های خود را با دانشجویان و استادان در میان گذاشته و مورد نقد و بررسی قرار دهند.

در عین حال باید در نظر داشت که فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها در چارچوب قانون و سیاست‌های ابلاغی ‌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد و در حوزه سیاسی و انتخابات تمام بخش‌ها اعم از مدیریت و معاونت فرهنگی و همچنین دانشجویان و تشکل‌ها باید با در نظر گرفتن قوانین و حد و مرز‌ها به فعالیت بپردازند.

خواجه‌سروی، با اشاره به این‌که تشکل‌های دانشجویی و هیات‌های نظارت بر دانشگاه‌ها برای گرم‌تر شدن تنور انتخابات نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری، نمایندگان آنها یا فعالان سیاسی را به دانشگاه‌ ها دعوت می‌کنند، درباره مدیریت فعالیت‌های انتخاباتی افزود: این افراد فقط با مجوز هیات‌های نظارت بر دانشگاه‌ها می‌توانند برای تبیین برنامه‌های علمی خود در این محیط‌ها حضور یابند و هماهنگی برای حضور آنها الزامی است.

وی با تاکید بر این‌که خط قرمز دانشگاه‌ها در این باره اصحاب فتنه هستند، گفت: همان‌طور که از همه نامزدهای مورد تائید نظام برای فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها استقبال می‌کنیم، در مقابل به کسانی که اهالی فتنه هستند و بعد از نماز جمعه بیست و هشتم خرداد 88 رهبر معظم انقلاب در مواضع باطل خود باقی ماندند، اجازه حضور در دانشگاه‌ها را نمی‌دهیم.

برنامه‌های تدوین شده

میزبانی از نامزدهای ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات به عهده تشکل‌های دانشجویی بوده و این گروه برنامه‌های لازم در این باره را تدوین می‌کنند.

این در حالی است که به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزاری میزگرد و مناظره و جلسات پرسش و پاسخ در این زمینه از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده و در مقابل، سخنرانی‌های یکجانبه محبوبیت کمتری را داراست.

همچنین استفاده از کرسی‌های آزاد اندیشی نیز در راس برنامه‌های دانشگاه‌ها برای فعالیت نامزدها قرار دارد و این امر بستگی به طراحی تشکل‌های دانشجویی دارد.

خواجه سروی در این باره اظهار کرد: از منظر دانشگاهی بهتر است که 90 درصد این جلسات پرسش و پاسخ باشد و  10 درصد آن به طرح مساله اختصاص یابد.

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با توصیه به این‌که نامزدهای ریاست جمهوری در فضای دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند، گفت: مهم‌ترین انتظار و توصیه ما این است که نامزدها واقعیت را بیان و انصاف را در مورد نامزدهای دیگر رعایت کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: ما از تکثر جریان‌های سیاسی در محیط دانشگاه حمایت می‌کنیم تا گفتمان‌های مختلفی که در فضای سیاسی کشور وجود دارد، در فضای دانشگاه مطرح شود.

فضا متشنج نشود

فضای دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که نامزدها می‌توانند با بیان نظرات و پیشنهادهای خود در چارچوب قانون و با حفظ وحدت و حرمت افراد، به تبیین برنامه‌ها و معرفی تیم انتخاباتی خود بپردازند. اما دعواهای سیاسی بیرون از دانشگاه نباید به درون دانشگاه راه یابد و دانشگاه نباید به پایگاه فرد یا گروه سیاسی تبدیل شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم معتقد است که در طول هفت سال گذشته تشکل‌ها و فعالان دانشجویی و استادان به این درک رسیده‌اند که دانشگاه محل تضارب آرا و افکار است و نباید محیط آن متشنج شود.

خواجه سروی گفت: هنگام شرکت در این فعالیت‌ها فعالان دانشجویی و استادان و نامزدها نسبت به این امر توجیه می‌شوند که باید هنگام حضور در دانشگاه‌ها به ارائه برنامه خود بپردازند و در چارچوب ضوابطی که از سوی دانشگاه تعیین شده است، صحبت کنند.

وی با اشاره به این که تشکلی که از نامزدها دعوت می‌کند مسئولیت مراسم آن را نیز می‌پذیرد، افزود: تشکل‌ها مراقبند تا تشنجی ایجاد نشود و توهینی به شخص یا گروهی صورت نگیرد. نامزدها صرفا برنامه‌های خود را ارائه کرده و در صورت نقد، نقد منصفانه انجام دهند.

خواجه سروی تصریح کرد: از شروط اولیه‌ای که نامزدها و تشکل‌ها نسبت به آن متعهد هستند این است که سازوکار دانشگاه را رعایت کنند.

همچنین وزیر علوم با اشاره به این امر گفت: استادان دانشگاه‌ نباید در انتخابات از نامزد خاصی حمایت کنند.

کتایون مافی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها