«ضد» در نمایشگاه کتاب

«ضد» عنوان جدیدترین غزل‌های فاضل نظری است که بزودی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.
کد خبر: ۵۵۶۶۲۷
«ضد» در نمایشگاه کتاب

این شاعر جوان و باتجربه کشورمان پیش از این سه مجموعه شعر «اقلیت»، «گریه‌های امپراتور» و «آنها» را به چاپ رسانده که هر کدام از این مجموعه‌ها به دلیل استقبال چند بار تجدید چاپ شده‌ است.

درباره این مجموعه، با نظری گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که می‌خوانید.

مجموعه شعر «ضد» کی به بازار عرضه می‌شود؟

همزمان با نمایشگاه کتاب ده هزار نسخه از این کتاب عرضه خواهد شد.

این مجموعه شامل چند غزل است؟

شامل 51 غزل می‌شود که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کند.

پیش از این شما سه مجموعه شعر با نام‌های «اقلیت»، «گریه‌های امپراتور» و «آنها» را منتشر کرده بودید که موضوعات آن عاشقانه و عارفانه بود. فضای غزل‌های «ضد» به کدام‌یک از این مجموعه‌ها نزدیک‌تر است؟

از نظر حال و هوای شعری به «گریه امپراتور» نزدیک است، اما زبانش به مجموعه «آنها» نزدیک‌تر است. همان‌طور که صدای آدم‌ها در طول زمان تغییر پیدا می‌کند، لحن نوشتن آنها هم تغییر می‌کند. اشعار «ضد» بیشتر عاشقانه است، ‌البته در این مجموعه دو شعر ملمع یعنی به زبان فارسی و عربی هم وجود دارد.

کتاب‌های قبلی شما چند بار تجدید چاپ شده‌ است؟

فکر می‌کنم هر کدام بیش از 25 بار تجدید چاپ شده است.

اشعار مجموعه شعر «ضد» در فاصله چه سال‌هایی سروده شده‌ است؟

عمده شعرهای آن از سال 88 به بعد نوشته شده است. البته چند شعر آن هم به روزگاران قبل‌تر یعنی زمان انتشار «گریه‌های امپراتور» برمی‌گردد.

برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک است. استقبال مخاطبان از کتاب‌های شعر را در جامعه چطور ارزیابی می‌کنید؟

برخی کتاب‌های شعر هست که در جامعه استقبال خوبی از آنها می‌شود و امکان رقابت با آثار در حوزه‌های دیگر را هم دارد. اما برخی از آثار هم هست که شاید نتواند وارد این عرصه شود. به‌طور کلی شعر هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده، گر چه برخی آثار پیدا می‌شود که واقعا قابلیت رقابت با حوزه‌های دیگر را هم دارد.

آیا شعر‌های دیگری هم برای مجموعه بعدی خودتان سروده‌اید؟

به هر حال اشعار با توجه به شرایط و حال و هوای مختلف به‌ذهن خطور می‌کند. ‌شعر‌هایی که با حال و هوای کتابی که قرار است در قالب یک مجموعه منتشر شود، سازگار نباشد نگه داشته می‌شود تا در مجموعه دیگری گردآوری شود. مثل یک معماری که ممکن است هزار تا در و پنجره داشته باشد که به هم نخورد.

آیا گزیده‌ای از اشعار چهار مجموعه منتشر شده از خودتان دارید؟

سال گذشته نشر مروارید اشعار گزید‌ه‌ای را از سه مجموعه قبلی ام با نام «تازه ها» منتشر کرده است. البته چند شعر هم از مجموعه شعر «ضد» در آن کتاب گزیده آورده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها