جزئیات کامل 3 سناریوی دولت برای فاز دوم هدفمندی

قیمت بنزین با یارانه 250 هزار تومانی 2160 تومان می‌شود

در حالی که مجلس بارها مخالفت خود را با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، برخی نشانه‌ها حاکی از اجرای چراغ خاموش و غیررسمی مرحله دوم هدفمندی از سوی دولت و مجلس است.
کد خبر: ۵۵۴۴۴۸
اجرای چراغ خاموش مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها؟

به گزارش جام‌جم، مخالفت مجلس با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها این معنی را می‌دهد که قیمت حامل‌های انرژی و به تبع آن میزان یارانه نقدی امسال ثابت بماند، اما برخی اظهارنظرهای منتشره حاکی از آن است که دولت و مجلس در نظر دارند قیمت برخی حامل‌های انرژی را افزایش داده، اما رقم یارانه نقدی را ثابت نگاه دارند. به این ترتیب مرحله دوم هدفمندی به گونه‌ای غیررسمی و ناقص که تنها وجه رشد درآمدی آن برای دولت را دربر بگیرد، اجرا شود.

اخباری که از درون کمیسیون تلفیق مجلس درباره رشد قیمت بنزین به 900 تومان، زمزمه‌ها برای رشد قیمت گازوئیل و گاز و همچنین نان و سی.ان.جی به گوش می‌رسد نیز این‌ گمانه را قوت می‌بخشد که شاید اراده‌ای برای اجرای غیررسمی مرحله دوم هدفمندی در حال شکل‌گیری باشد؛ اراده‌ای که بیشتر به دور زدن این قانون شبیه است.

تائید و تکذیب‌ها برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی

پیش از این سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان این‌که بعید است مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها برای سال 92 به تائید مجلس برسد، گفته بود: پیشنهاد این است که اگر مرحله دوم هدفمندی در سال 92 اجرایی نشود، قیمت برخی اقلام انرژی از جمله بنزین تغییر کند و بنزین سهمیه‌ای از 400 به 700 تومان و بنزین آزاد از 700 به 900 تومان برسد.

همچنین در اواسط ماه جاری، اخباری مبنی بر توافقات اولیه دولت و مجلس برای افزایش قیمت گازوئیل منتشر شد. دلیل این تصمیم نیز افزایش چشمگیر قاچاق فرآورده‌های نفتی از ایران عنوان شده بود.

دراین‌باره رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به بررسی سناریوهای قیمتی و غیر قیمتی گازوئیل به منظور مقابله با قاچاق سوخت اعلام کرد: سناریوهای افزایش احتمالی قیمت گازوئیل به‌طور مشترک در ستاد سوخت، هدفمندی یارانه‌ها و مقابله با قاچاق کالا و ارز در حال بررسی است.

در این میان مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران هم با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفته است: قیمت خرید تضمینی برای گندم معمولی 550 تومان در هر کیلوگرم و برای گندم دروم 570 تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به این افزایش با توافق دولت و مجلس یا باید قیمت نان افزایش پیدا کند یا این‌که دولت یارانه‌ای را در این خصوص در نظر گیرد.

این تائید و تکذیب‌ها نوعی سردرگمی و تناقض درباره سرنوشت قیمت‌ها با وجود تاکید مجلس بر تثبیت یارانه‌های نقدی و اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ایجاد کرده است.

فقط قیمت دو حامل انرژی بررسی می‌شود

در واکنش به چنین تحلیل‌هایی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 92 با تائید رسمی اخباری که از بررسی رشد قیمت برخی حامل‌های انرژی با وجود اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی حکایت دارد، به خبرنگار ما می‌گوید: این کمیسیون فقط افزایش قیمت بنزین و سی.‌ان.‌جی را بررسی می‌کند.

جعفر قادری دلیل این امر را این‌گونه بیان می‌کند: این حامل‌ها در صورت تصویب مجلس با افزایش قیمتی اندک مواجه شده و به همین دلیل بار تورمی زیادی را متوجه سبد‌هزینه خانوار نخواهد کرد.

گرچه این گفته وی به نوعی حرکت به سمت آزادسازی بیشتر قیمت‌هاست، اما او اجرای مرحله دوم هدفمندی در سال جاری را کاملا منتفی می‌داند و می گوید: «مرحله دوم هدفمندی به شکلی که مدنظر دولت است، قطعا اجرا نخواهد شد؛ چراکه این کار نیازمند افزایش چهار تا پنج برابری قیمت‌هاست.»

قادری ادامه می‌دهد: ما فقط به دنبال راهکاری هستیم که بخشی از هزینه دستگاه‌های ذی‌ربط تامین شود و این کار را با افزایش قیمت حامل‌هایی دنبال خواهیم کرد که آثار تورمی به همراه نداشته باشد. این نماینده مجلس، میزان پیشنهادی افزایش قیمت بنزین را هم این‌گونه بیان می‌کند: «بنزین سهمیه‌ای از 400 به 700 تومان و بنزین آزاد از 700 به 900 تومان.»

دلایل افزایش احتمالی

آن‌طور که قادری می‌گوید، بررسی افزایش قیمت بنزین به خاطر جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح شده است. به‌گفته او، در همین ارتباط پیشنهادهایی هم از سوی دولت به منظور افزایش قیمت سوخت در مرزها ارائه شده که این امر نیز احتیاج به بررسی بیشتر در روزهای آینده دارد.

او خاطرنشان کرد: در صورت تصمیم مجلس به گران کردن بنزین، مابه‌ازایی در قالب افزایش یارانه به مردم پرداخت نخواهد شد؛ چراکه این اقدام اولا در راستای کمک به شرکت پالایش و پخش به‌منظور تامین هزینه‌ها انجام‌می‌شود و ثانیا به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که بار تورمی چندانی به اقتصاد خانوارها وارد نشود.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، این پیشنهادها تاکنون قطعی نشده و تنها پس از تصویب بودجه قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

همه چیز در بودجه مشخص می‌شود

همچنین نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم تصویب اعداد و ارقام جدید قیمتی سوخت را منوط به بررسی کامل بودجه می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که بودجه تصویب نشده باشد، نمی‌توان دراین‌باره به صورت قاطع صحبت کرد.

غلامرضا تاجگردون تصویب پیشنهاد دولت به عنوان گام‌دوم هدفمندی یارانه‌ها را نیازمند فروش بنزین به قیمت 3000 تومان عنوان کرده و ضمن تاکید بر مخالفت مجلس با این پیشنهاد خاطرنشان می‌کند که در صورت به نتیجه رسیدن بررسی‌های مجلس، قیمت بنزین سهمیه‌ای از 400تومان فعلی حداکثر به 700 تومان خواهد رسید.

او با تاکید بر این‌که تمام این ارقام در حد پیشنهاد است، از احتمال اجرای مرحله دوم در شرایطی خاص خبر داد و گفت: «اگر شیب تورم نزولی شود، ممکن است با شرایطی که تمام مخاطرات احتمالی پیش‌بینی و کنترل شده به بررسی مرحله دوم بپردازیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
به به گل بود به سبزه نیز آراسته میشود.منتظر خبرهای بدتر از اینم هستیم
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
بالاخره كه چی بایداز دوسال پیش فاز دوم اجرا می شد.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
تو رو هر كی می پرستید بی خیال مرحله دوم بشید!!!
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
آقایان و آقازاده هایشان دغدغه معشیت ندارند هر روز سازی میزنند به فكر كارمندان دولت باشندكه باحقوقی كه ده روز كفاف زندگی باقناعت را نمی دهدچه كنیم
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
نظر خود را وارد كنیدبه به گل بود به سبزه نیز آراسته میشود.منتظر خبرهای بدتر از اینم هستیم

نیازمندی ها