سخنگوی قوه قضائیه گفت: نوروز امسال بیش از 30 هزار زندانی به مرخصی رفتند.
کد خبر: ۵۵۲۴۹۱
اعطای مرخصی نوروزی به 30 هزار زندانی

حجت الاسلام محسنی اژه ای در چهل و پنجمین نشست خود با خبرنگاران  با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم در خلق این حماسه ایفای نقش کنیم. رسانه ها نیز می توانند نقش مهمی در این خصوص داشته باشند.

یکی از مسائل مهم امسال موضوع انتخابات است که با فضل خدا و با هوشیاری و همت مردم در این انتخابات مشارکتی حداکثری صورت خواهد گرفت.

وی افزود: قوه قضائیه نیز به سهم خود در اولین جلسه مسئولان عالی قضایی در سال 92 بلافاصله به این موضوع پرداخت و کارگروهی تشکیل شد تا در آن بررسی شود که قوه قضائیه چه اقدام و وظایفی را در خصوص حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی برعهده دارد. قرار است در جلسه این هفته مسئولان عالی قضایی نتیجه کار این کارگروه اعلام و تصمیم اتخاذ شود.

دادستان کل کشور در ادامه اظهار داشت: یکی از مسائلی که در نیمه دوم سال گذشته مورد توجه قوه قضائیه قرار گرفت کاهش مجرمان و زندانیان بود. در این خصوص تصمیم گرفته شد مجرمانی را که می توان قرار آنها را تعدیل کرد این کار صورت گیرد تا با سپردن قرار لازم به زندان فرستاده نشود. اگر هم وارد شدند تامین قرار در کمترین زمان ممکن باشد. همچنین در مواردی که ضرورت ندارد حبس داده شود از سازوکار قانون استفاده و مجازات جایگزین زندان مطرح شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: یکی دیگر از تصمیمات مهم سال گذشته نظارت بیشتر بر بازداشتگاههای موقت و ناجا بود که دادیاران ناظر زندان با همکاری دادسرا و دادستانی سرکشی بیشتری را به زندانها داشته باشد همچنین نظارت بیشتری بر بازداشتگاهها کند. آئین نامه نظارت بر بازداشتگاهها تدوین ، اصلاح و از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد. این دو موضوع در سال 92 نیز در دستور کار جدی قوه قضائیه قرار دارد. البته موضوع مجرمانی مانند اشرار و متجاوزین به امنیت مردم جدا می باشد.

 سخنگوی قوه قضائیه با اشار ه به عفو 1059 زندانی اظهار داشت: بعضی از این افراد حبس شان کاهش یافت و برخی نیز مجازات های غیر از زندان داشتند. همچنین ریاست قوه قضائیه مانند سالهای گذشته بخشنامه ای به سازمان زندانها ابلاغ کرد که در آستانه سال نو به زندانیانی که محکومان مالی غیر از کلاهبرداری بوده و یا در زندان وضعیت خوبی داشته و در صورت بیرون آمدن از مرتکب مفسده نمی شوند مرخصی داده شود. در این راستا بیش از 30 هزار نفر از مرخصی استفاده کردند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: این یک سنجش است برای افرادی که به مرخصی می روند که اگر در این مدت در جهت اخذ رضایت رسیدگی به خانواده و جبران مافات تلاش کننددر عفوهای دیگر مشمول عفو قرار گرفته و راه را برای دیگران نمی بندند.

محسنی اژه ای با اشاره به اشتغال زندانیان گفت: انتظار جامعه و خانواده زندانیان این بود که افرادی که می توانند کاری انجام دهند و برای جامعه و خانواده خود مفید باشند بیکار نبوده و در همین راستا تعاون زندانها سال گذشته تغییراتی را انجام داده که بر اساس آن در 8 ماهه نخست سال 91 ، 57 کارگاه تشکیل و 1400 زندانی مشغول کار شدند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها