مردم از دلایل طلاق گفتند

چند وقت پیش که وزارت ورزش و جوانان نتایج یک پژوهش درباره دلایل طلاق در ایران را منتشر کرد ما گزارشی نوشتیم با این تیتر که «بی‌اخلاقی، مهم‌ترین عامل طلاق اعلام شد».
کد خبر: ۵۴۹۶۵۶
مردم از دلایل طلاق گفتند

این گزارش واکنش‌های زیادی​ به دنبال داشت، بویژه از سوی مخاطبان دائم روزنامه جام‌جم که ما از آنها خواسته بودیم نظرشان را با پیامک به ما بگویند. روز اول پیامک‌های زیادی به دست ما رسید، در روزهای بعد هم همین‌طور.

استقبال مردم از نظرسنجی ما فوق‌العاده بود، نتایج حاصل از این نظرسنجی نیز همین‌طور220 نفر از مردم در پیامک هایشان به عوامل مختلفی که به طلاق می‌انجامد، اشاره کردند، اما بیشتر افراد با پژوهشگران وزارت ورزش و جوانان هم‌عقیده بودند، به طوری که در 66 پیام تاکید شده بود فساد اخلاقی مهم‌ترین دلیل طلاق در کشور است. مردمی که این پیامک‌ها را برای ما فرستادند هر کدام به تجربیات شخصی‌شان در این باره نیز اشاره کردند.

رتبه دوم در فهرست عوامل طلاق از دیدگاه مخاطبان ما با 42 رای، به ماهواره، اینترنت و تلفن همراه داده شد که به اعتقاد آنها قبح بسیاری از مسائل را شکسته و امکان ورود به روابط غیراخلاقی را فراهم کرده است.

نکته مهم در نظرسنجی این بود که عواملی چون بیکاری، گرانی و فقر که در نگاه نخست، مهم‌ترین علت طلاق تصور می‌شود، از دیدگاه مخاطبان ما در رتبه سوم قرار گرفت، به طوری که فقط در 34 پیامک، نداشتن شغل و فقر ، علت اصلی طلاق در کشور عنوان شد.

پس از این سه عامل، پرتعدادترین پیامک‌ها به شیوع مادیگرایی و از بین رفتن ارزش‌های انسانی در جامعه اشاره داشت که از دیدگاه مخاطبان ما در نهایت به طلاق زوج‌ها خواهد انجامید اما در کنار این 23 پیامک، 18 پیامک به ضعف ایمان در افراد اشاره داشت که به زعم مخاطبان، بسیاری از طلاق‌ها در این نقص ریشه دارد.

اما دامنه عواملی که مخاطبان «جام‌جم » در رابطه با طلاق به آن اشاره کردند، گسترده‌تر از این عوامل بود، به طوری که بی‌محبتی نسبت به خانواده و بی‌توجهی به وظایف زناشویی با 13 رای، ارضا نشدن نیاز جنسی با شش رای، اعتیاد با پنج رای، ضعف قانون در برخورد با متخلفان با چهار رای، مهریه و نفقه با چهار رای، تفاوت فرهنگی با سه رای، بی‌ثباتی شخصیت زوج‌ها با دو رای، نبود تفریح با دو رای، بی‌تدبیری دولت با دو رای، نداشتن صداقت در زندگی با دو رای و دخالت بزرگ‌ترها و کم‌تحملی زوج‌ها با دو رای در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که عواملی چون نداشتن هدف در زندگی، انتشار افکار فمنیستی، بداخلاقی و تندخویی و داشتن غرور کاذب و نبخشیدن همدیگر از عوامل منحصر به فردی بود که بخشی از مخاطبان ما با دادن یک رای به هر کدام، آنها را در فهرست عواملی که می‌تواند به طلاق زوج‌ها بینجامد، جا دادند.

آوید طالبیان - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
مونا علائی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
در تحقیقاتی كه من انجام دادم. وتجربیاتی كه داشتم.فقر مادی و معنوی و بی كاری مهمترین عامل طلاق در كشور ماست. و فقر معنوی از فقر مادی حاصل می شود. وقتی شب و روز بدوی از پس سیر كردن شكم بر نیایی دیگر فرصتی برای پرداختن به معنویات باقی نمی ماند. انسان وقتی شكمش سیر باشد می تواند به روحش هم برسد.
فرید قنبری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
فساد اخلاقی و ماهواره خانمان سوزترین عوامل در زندگی مشترك هستند
نازیلا آریان فر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
نداشتن راهكار برای حل تفاوت ها و رسیدن به خواسته های هر طرف و احترام به زندگی هر طرف به عنوان انسان و داشتن حق زندگی مطلوب و درعین حال ایده آل بهترین و بالاترین دلیل برای جدایی اشخاص از هم و در نهایت طلاق كه امیدوارم برای كسانی كه فاصله وجود دارد حتما طلاق بگیرند تا معنی زندگی قشنگ با دیدن این زندگی ها از یاد انسان ها نرود.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
اره بابا میگم چطوره ماهواره و اینترنت و موبایل كلا جمع بشه!!؟ من نمیدونم چه اصراری هست كه باید طلاق گرفته نشه،وقتی دو نفر نمیتونن بسازن خب باید جدا شن،انگار آیه از آسمون اومده كه الاوبلا باید باهم باشن،حالا دلیلش هرچی هست باشه،بهتره فرهنگ سازی بشه نه كه تقصیرو بندازیم گردن تكنولوژی
كامبیز
Netherlands
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
مهمترین دلیل طلاق در كشور افزایش سطح توقع مردم نسبت به گذشته است و همچنین تهاجم فرهنگی كه از طریق شبكه های ماهواره ای صورت می گیرد .
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
در جواب خانم علایی می گویم اگر قرار بر این باشد كه در اثر سختی ها به اعمال منافی عفت و خیانت به خانواده روی آوریم و در نهایت طلاق و متاركه دیگر به ما انسان نمی گویند ما عقل داریم و بایداز آن در مواقع سختی استفاده كنیم. پس باید فكر كنیم و بر سختی ها فایق آییم نه آنكه بنشینیم تا دیگری وسایل سیری شكممان را فراهم كند آن موقع اگر به كاممان خوش آمد خطا نكنیم.البته باز هم خطا میكنیم ولی این دفعه با فلسفه بافی و در نهایت توجیه وجدان خودمان.
ارش
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
۰
۰
جالبه مهریه و نفقه اواخر رده بندی جای دارند
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
۰
۰
دلایلی كه دوستان گفتند برایم بسیار جالب بود وبه تعبیری همه درست می گویند زیرا وقتی چندتا ازاین علتها كنارهم قرار بگیرند طبیعی است كه زیر یك سقف بودن معنایی ندارد.اما شاید یكی ازعواملی كه دوستان كمتر به ان پرداختند این باشد كه :چرا ازدواج می كنیم؟وچه توقعاتی از همسرمون داریم ؟واصلا به خاطر هدف از دواج چقدر ایثار می كنیم؟باكمال تاسف جوانها بیشتر فكر می كنند همسر یك لباس است ومیشه هر وقت خواستندباكمال شرمندگی مد لش راعوض كنند!!!

نیازمندی ها