در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح شد

ارزیابی نمایندگان از عملکرد مجلس نهم

نمایندگان مجلس معتقدند مجلس نهم در طول 10 ماه فعالیت گذشته خود دارای عملکرد مثبتی بود و با توجه به نیازهای مردم گام های خوبی برداشته است.
کد خبر: ۵۴۹۳۹۹
ارزیابی نمایندگان از عملکرد مجلس نهم

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، مجلس نهم از هفتم خرداد سال جاری کار خود را آغاز کرد و در طول 10 ماه گذشته مصوبات زیادی در زمینه های مختلف داشته است.

یکشنبه هفته آینده آخرین جلسه مجلس نهم در سال جاری برگزار می شود. در همین راستا خبرنگار ما  در گفت وگویی با نمایندگان نظرات آنها را در خصوص اقدامات مجلس در سال جاری و تحولاتی که مجلس در کشور ایجاد کرد،جویا شد.

مجلس براساس نیازهای مردم مصوبات خوبی داشت

مسعود میرکاظمی معتقد است مجلس در طول 10 ماه گذشته در برخی نقاط خوب عمل کرد اما در عین حال ضعف هایی هم داشت.

وی گفت:‌ مجلس چندین طرح دو فوریتی و یک فوریتی بر اساس نیاز مردم به تصویب رساند که آثار آن در جامعه مشهود است.

نماینده تهران به موضوع قانون هدفمند شدن یارانه ها و تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم این قانون اشاره کرد و گفت: مجلس با وارد شدن به این موضوع اجرای فاز دوم این قانون را در سال جاری به صلاح کشور ندانست و این موضوع را تعیین تکلیف کرد.

میرکاظمی تصریح کرد: اگر مجلس وارد این موضوع نمی‌شد و فاز دوم این قانون اجرا می شد قطعاً در کشور مشکلات زیادی به وجود می آورد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس و تصویب بودجه سه دوازدهم در جلسه روز گذشته،اظهار داشت: بودجه براساس واقعیت ها و منابع مالی کشور تصویب شد و با نهایی شدن این بودجه برنامه خوبی پیش روی فعالین اقتصادی قرار می گیرد.

میرکاظمی به موضوع استیضاح چند وزیر در مجلس اشاره کرد و افزود: اگر وزیری کارآمد نبود باید استیضاح شود اما اگر وزیری دارای عملکرد خوبی است استیضاح وی معنی ندارد. متأسفانه برخی از همکاران مجلس ما فکر می کنند که هر مشکلی در کشور وجود دارد باید از طریق مجلس حل و فصل شود در حالی که اگر مدیری تخلف کرد قوه قضاییه می تواند به تخلفات وی رسیدگی کند و نیازی به وارد شدن مجلس نیست اما در عین حال مجلس نباید نسبت به مسائل کشور بی تفاوت باشد.

وی گفت: اگر این را قبول داشته باشیم که مجلس در رأس امور است مردم توقعاتی دارند که باید برآورده شود.

مجلس باید وظیفه نظارتی خود را بیشتر تقویت کند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که نمایندگان مجلس باید به وظیفه نظارتی خود بیشتر توجه کنند و این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند.

محمدمهدی زاهدی گفت: اگر عملکرد مجلس در طول 10 ماه گذشته را براساس آیین نامه فعلی مجلس ارزیابی کنیم به جرأت می توان گفت که مجلس دارای عملکرد خوب و رضایت بخشی بود.

وی در عین حال افزود: اینجانب معتقدم که باید آیین نامه فعلی مجلس تغییر یابد و نمایندگان طرح های کمتری را به مجلس ارائه دهند و بیشتر بر روی لوایح دولت کار کارشناسی انجام دهند و از طرفی دیگر به وظیفه نظارتی خود نیز بیشتر توجه داشته باشند.

زاهدی اظهار امیدواری کرد که مجلس سال آینده نیز عملکرد دقیقتر و بهتری داشته باشد.

نقاط قوت و ضعف مجلس

رئیس کمیسیون عمران مجلس هم معتقد است نیمه کاره ماندن پروژه های عمرانی و عدم تخصیص بودجه کافی برای پایان این پروژه ها از جمله ضعف های مجلس در 10 ماه گذشته بود.

علی اکبر آقایی با بیان این که مجلس نتوانسته به همه نیازهای جامعه پاسخ مثبت دهد، گفت: به سرانجام نرسیدن لایحه جامع خدمت رسانی به ایثارگران و باقی ماندن مشکلات این قشر عزیز یکی از ضعف های قانونی مجلس در سال جاری است.

وی در عین حال افزود: مهمترین چالش مجلس در طول سال جاری، تخصیص بودجه بود که بعضاً شاهد کمبود بودجه در بخش ها و پروژه های عمرانی بودیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: با عدم اجرای کامل پروژه های عمرانی مشکلاتی را در کشور شاهد بودیم که یکی از این مشکلات، مطالبات پیمانکاران از دولت بود.  

وی با بیان اینکه مجلس، هم ناکامی و هم موفقیت هایی را پشت سر گذاشته است، افزود: وحدت و یکپارچگی نظرات نمایندگان، جلسات رئیس مجلس با رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس، تصویب طرح ها و لوایح مهم از جمله اقدامات مثبت مجلس در طول 10 ماه گذشته بود.

نماینده سلماس تأکید کرد: در کل عملکرد مجلس مثبت ارزیابی می‌شود که امیدواریم در سال آینده شاهد پیشبرد بهتر امور در مجلس باشیم.

عملکرد مجلس نسبت به گذشته بهتر بوده است

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر نیز معتقد است مجلس در طول 10 ماه گذشته به وظایف قانونی خود عمل کرده و نظارت های خوبی را بر دستگاه های اجرایی داشته و به طور کلی عملکرد مجلس نسبت به گذشته بهتر بوده است.

مسعود پزشکیان افزود: دادن تذکر به مسئولین، سوال از وزرا، استیضاح و همچنین رأی اعتماد به وزرا از جمله اقدامات مجلس در طول 10 ماه گذشته بود که در راستای ایفای حقوق مردم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است استیضاح برخی وزرا در مجلس در شرایط و زمان مناسبی مطرح نشده باشد اما نمایندگان وقتی از وزیری سوال کنند و پاسخ های وزیر قانع کننده نباشد حق دارند وزیر را استیضاح کنند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تأکید کرد: اگر مجالس گذشته به وظایف خود درخصوص استیضاح و همچنین نظارت بر مسئولین به طور دقیق عمل می‌کردند هیچ مقام مسئولی جرأت نمی‌کرد تا از قانون تخطی کند و قوانین را زیر پا بگذارد.

وی افزود: اینکه در حال حاضر می بینیم رئیس دولت قانون را زیر پا می گذارد به خاطر این است که در گذشته مسئولین مجلس به وظایف خود به درستی عمل نکردند.

مجلس در شرایط تحریم و وضعیت بد اقتصادی خوب عمل کرد

نماینده میناب، رودان، جاسک و سیری گفت: مجلس نهم در شرایطی کار خود را غاز کرد که شاهد وضعیت بد اقتصادی و همچنین تحریم در مملکت بودیم اما مجلس در این شرایط توانست به خوبی عمل کند.

سید عبدالکریم هاشمی تأکید کرد: البته کارکرد مثبت مجلس را می‌توان در بحث سوال، تذکر و استیضاح وزرا هم مشاهده کرد.

وی افزود: مجلس به عنوان ضربه گیر تقاضای مردم وارد عمل شد و توانست با کارکرد خود تقاضای زیاد مردم را مدیریت کند.

هاشمی تأثیرگذاری زیاد تورم و تحریم بر زندگی مردم و سخت کردن شرایط معیشتی برای مردم را یکی از نقاط ضعف مجلس دانست و گفت: مجلس می توانست در این زمینه بهتر عمل کند تا مشکلات اقتصادی برای مردم کمرشکن نباشد و یا حداقل مجلس می توانست طوری عمل کند تا این مشکلات اقتصادی آسیب های کمتری برای مردم داشته باشد.

نماینده میناب، رودان، جاسک و سیری اضافه کرد: تنش مقطعی بین مجلس و دولت یکی دیگر از ضعف‌های مجلس بود چرا که مجلس می‌توانست در این زمینه هم بهتر عمل کند.

وی گفت: با فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه های ایشان فضا در مجلس بهتر شد.

عملکرد مجلس در سال اول مثبت ارزیابی می شود

نماینده اسدآباد هم معتقد است مجلس در راستای برآوردن مطالبات مردم و نیازهای آنها گام های خوبی برداشت و در مجموع کارکرد مجلس در مقطع 10 ماهه اول سال جاری خوب و مثبت بود.

بهروز نعمتی گفت: تعیین تکلیف مجلس برای زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها و ارائه نظرات کارشناسی در این زمینه کمک خوبی بود که مجلس داشت و در واقع مجلس با بررسی شرایط فعلی کشور تشخیص داد که اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها باید به سال آینده موکول شود.

وی با بیان اینکه تصویب برخی از قوانین که منجر به کاهش مشکلات مردم در بخش های اقتصادی و اجتماعی می‌شد از دیگر نقاط مثبت مجلس می باشد.

نماینده اسدآباد گفت: تلاش مجلس برای مهار تورم و کنترل قیمت ها و دعوت از وزرای اقتصادی برای حضور در جلسات علنی و غیرعلنی، جلسه با مسئولین خودروساز کشور جهت کاهش قیمت خودرو از دیگر نقاط مثبت مجلس در طول 10 ماه گذشته بوده است.

نعمتی اضافه کرد: در کل شاهد عملکرد خوب مجلس بودیم که امیدواریم سال آینده شاهد ثمرات مثبت این اقدامات در زندگی مردم و جامعه باشیم.

یوسف اسدی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۰
۰
یه نفر باید از عملكرد نمایندگان مجلس ارزیابی كنه
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۰
۰
مشك انست كه...
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۰
۰
خودشان خودشانرا ارزیابی میكنند وبه عملكردشان نمره قبولی میدن مثل اینكه یه دانش آموزورقه امتحانیشو اصلاح میكنه و به خودش نمره قبولی میده.من فكر میكنم یك مقدار خودخواهانه باشد كه هر كس به خودش نمره بدهد بهتره ببینید مردمی كه هنوز بخاطر خون شهدا میروند پای صندوق برای رای دادن آیا از عملكرتان راضی هستند یا خیر
مرتضی خاكپور
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ... مگر پاداش احسان جز احسان است .؟!


اگر دولت محترم و مجلس محترم اراده پرداخت حق الناس مستمری حقوق رزمندگان و جانبازان زیر 25٪( كه درصدی من درآوردی است كه یعنی هیچ ) را ندارند ؟!
نا امید نمی شویم ؟!
و اگر عمری مانده باشد ؟!
دل به مجلس بعدی و نمایندگان جدید می بند یم ؟!
و دل به دولت بعدی و رئیس جمهور جدید می بند یم ؟!
كه :
سیبی كه بالا میرود و پائین میآید هزار چرخ میخورد ...


نیازمندی ها